Avatar billede drstein Novice
27. december 2018 - 08:58 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Harddisk fyldes uden grund

Hej
Mit c—drev fyldes konstant. Det er på ca 234GB. Der ligger lidt små programmer, men ellers kun Windows 7. Hver gang jeg fjerner et program eller data bliver pladsen ædt op af noget ukendt. Hvad kan det skyldes? Kan disken være corrupt?

Mvh
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. december 2018 - 10:14 #1
Jeg kan komme på 3 årsager:

* Et program er flippet ud, og genererer en masse logfiler eller anden "død" data.
* Et program er sat til at synkronisere data fra nettet (Onedrive, Dropbox, iCloud, Google Sync eller lignende "cloud" løsning), og forsøger at synkronisere mere data ned, end du har plads til.
* Du er ramt af en hacker, der udnytter din harddisk til skjult data.

For at løse problemet, er du nødt til at finde ud af hvilken type data der havner på din PC - så kan du begynde at undersøge hvorfor.

Start med at hente og installere https://www.jam-software.com/treesize_free/ (Du er muligvis nødt til selv at rydde så meget op at du kan installere programmet). Det kan hjælpe dig til at finde ud af, hvor henne data fylder.
Avatar billede kurt54 Ekspert
27. december 2018 - 16:29 #2
Hvis du ikke har andre ting der peger på korrupt disk tror jeg disken er OK.

Prøv windows egen oprydning - Højre klik på disken i stifinder -vælg egenskaber -diskoprydning - og tag ryd op i systemfiler med. Ole Madsen råd om treesize er godt. Hvis installationen er gammel kan winsxs i windows være ret stor men ikke så stor. Den bør du ikke slette manuelt.

Du kan også prøve ccleaner til oprydning og til at se om der er programmer du ikke kender til.
Avatar billede drstein Novice
28. december 2018 - 14:13 #3
Hej . Jeg har kørt diskoprydning flere gange og slettet hvad der kommer frem under %temp%. Nu kører jeg treesize. Jeg kan se at der dukker en masse cab_xxx filer frem på 125MB hver. Kan man slette disse med sindsro? Eller?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. december 2018 - 14:50 #4
Det kan anbefales på hvor de ligger henne. Skriv lige stien.
CAB filter indeholder system installationer, og relaterer sandsynligvis til Windows update.

Når du kører disk cleanup, higher du så også at slå oprydning af systemfiler til?
Avatar billede drstein Novice
28. december 2018 - 15:06 #5
C:\Windows\Temp. Nu prøver jeg at køre disk clean up igen. Med oprydning i system filer.
Avatar billede drstein Novice
30. december 2018 - 09:58 #6
Tak . jeg fik installeret treesize og kunne her se at cab-filerne fyldte meget. Jeg slettede nogle af dem manuelt. Herefter disccleaner med systemfil-oprydning. Dette hjalp.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. december 2018 - 10:32 #7
Husk, hvis du har en SSD disk, et det meget vigtigt altid at have mindst 10% ledig plads. Ellers slides den ledige plads i hukommelses cellerne i stykker.