Avatar billede Kirsa Novice
29. december 2018 - 20:51 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Fotos fra gammel IMac gemt på ex HD kan ikke alle læses på ny Imac

Kære Mac-folk

Jeg har lige købt en dejlig ny Imac (iMac 21.5" 4K Retina MNE02) og ville ligge nogle af mine fotos ind fra min eksterne harddisk (lagret fra min gamle IMac fra omk. 2010).
Nu sker der det, at den nye IMac ikke kan importere mange af billederne der ellers har samme navn og er gemt som de andre fotos... (ex 3000 billeder kan overføres til iPhoto ud af 4000, alle lagret ens og med samme filtype).

Giver det mening?
Er der noget jeg kan gøre så alle fotos kan indlæses.
Billederne der ikke kan overføres til iPhoto  kan åbnes og ses på den nye Mac.

På forhånd tak 🙏🏻
Kirsa
Avatar billede INK Ekspert
29. december 2018 - 22:56 #1
Tillykke med iMac'en.
Formoder du bruger Fotos og ikke iPhoto, der er forældet.
Hvordan overfører du fotos fra din eksterne HD? Bruger du importfuntionen i Fotos?
Kan det tænkes, at der er dubletter blandt de 4000 billeder?
Har du prøvet at kopiere billederne over på iMac'en og så importere derfra?
Avatar billede Kirsa Novice
30. december 2018 - 01:35 #2
Hej
Jo tak, den er skøn.
Mange tak for dit svar, ja det er fotos... iPhoto sidder bare i sproget ;)
Jeg har hhv prøvet at trække dem ind samt importeret fra menuen... med samme resultat.
Det er desværre ikke fordi de er dubletter, da jeg kan se billederne der mangler (der meldes at de uimporterede filer er ulæselige/ikke har indhold, men jeg kan se de har indhold fordi jeg kan  åbner dem udenfor fotos).
Jeg har ikke prøvet sidstnævnte, men det vil jeg gøre. Håber det kan være en løsning.
Venlig hilsen Kirsa
Avatar billede INK Ekspert
30. december 2018 - 08:43 #3
Du kan også prøve at anvende diskværktøj på disken. Åbn hjælpeprogrammer - diskværktøj. Markér disken og kør nødhjælp. Det vil rette evt. fejl på disken.
Avatar billede posten Ekspert
01. januar 2019 - 15:38 #4
hvad hvis du fjerner disken og putterbdin i duckstation kommer de så frem der de foto du ikke kan åbne har de samme filnavn ?? da der er mange forskellinge filnavne der bruges til at åbne et photo nu skriver jeg et par stykker lu på om det er nogen der bliver brug hvis det er så dan at du bruger flere fil-navne jpeg og jpg er de 2 jeg mener bliver brugt mest men held og lykke
Avatar billede Kirsa Novice
02. januar 2019 - 12:27 #5
Kære Ink og Posten!

Mange tak for jeres svar! Jeg har nu overført alle billeder gra ex HD til Mac og derfra inporteret til fotos, det var simpelthen løsningen!
Af hjertet tak for jeres hjælp, det var nemlig billeder fra min søns første dage der var knas med ❤
Godt nytår!
Kirsa