Avatar billede Pelle Novice
30. december 2018 - 20:52 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Formatering af harddisk

Hej herinde, for et år tilbage købte jeg en brugt stationær så jeg kunne
makke i den og ikke være bange for den gik i stykker. Fik ikke gjort Så meget i det, og ville bare gerne sælge den igen. Der var installeret Linux på den, og vil gerne have Windows 10. Hvordan får jeg formateret harddisken helt  og derefter bootet fra det usb stik hvor jeg har downloadet Windows 10 media tool. Har prøvet at formatere den fra dens indstillinger, ligesom man gør når man nulstiller i Windows. Men den siger hele tiden der er fejl, når jeg prøver. Har også være inde i BIOS  og BOOT menuen men kan ikke finde ud af det. Er der nogen der ved hvordan jeg kan gøre?
Avatar billede puren Ekspert
30. december 2018 - 21:05 #1
under windown 10 installationen kan du formater den, men har der været linux på den skal du slette alle partitioner først alt sammen her samme sted. se billede (det er godt nok på eng. men det går nok

https://www.tenforums.com/attachments/tutorials/5408d1412182997-clean-install-windows-10-a-5_install_windows_10.jpg
Avatar billede 220661 Ekspert
30. december 2018 - 21:06 #2
Hvis du trykker på F12  med det samme under opstart, får du så en boot menu frem hvor du kan vælge at boote fra usb pind?
Hvis du gør og installation går i gang, så sletter du alle partitioner med Linux og vælger at oprette en ny partition som Windows installeres på.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. december 2018 - 21:07 #3
Hvis du ikke har en kode kan du ikke aktivere Windows 10, hvis den ikke før har været installeret med Windows 10.
Avatar billede INK Ekspert
30. december 2018 - 21:27 #4
Alle maskiner der har kørt Windows7, 8, 8.1 eller 10 kan geninstalleres med Windows10.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. december 2018 - 21:33 #5
#4 Ja det er korrekt.
Håber så der er en kode bag på kabinettet der kan bruges :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
30. december 2018 - 21:42 #6
Hvis du kommer så vidt at du kan se disken så vælg Drevindstillinger (Avanceret)
så får du muligheden for at slette disken og for at formatere.
https://ibb.co/5Y9LpLk
Avatar billede puren Ekspert
30. december 2018 - 21:45 #7
ink >> det er pisse lige gyldigt om den har kørt linux, BSD, Unix, MAC-os (hackintosh) eller windows, siden windown NT3 har Fdisk været en del af installationen.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. december 2018 - 21:49 #8
#7 Det tror jeg nu nok at ink ved ;-)
Avatar billede INK Ekspert
30. december 2018 - 21:54 #9
#7 jeg forstår ikke dit udbrud. Jeg gør bare opmærksom på, at Windows 10 kan installeres gratis under nævnte forudsætninger. Der skal ikke indtastes licensnummer, idet dette punkt blot springes over. Windows 10 aktiveres digitalt over nettet efterfølgende. Har udført øvelsen for ca 3 uger uden problemer.
Avatar billede poko1 Ekspert
30. december 2018 - 21:55 #10
#7 jeg tror nu nok at ink mener at når den har en gyldig licens så kan du stadig installere Win 10 ikke?
Avatar billede poko1 Ekspert
30. december 2018 - 21:58 #11
Ok #9 jeg installerede Win 7 og brugte nøglen til denne og bag efter opdaterede jeg til Win 10
Avatar billede INK Ekspert
30. december 2018 - 22:13 #12
#11 Det har jeg gjort på en Vista maskine. Den kan nemlig ikke gratis opdateres.
Efter opgradering til Windows 10 ( og efter aktivering af Windows 10 ) foretog jeg så en ny ren installation af Windows 10. Så er man fri af alt opgraderingssnavs 😀.
Avatar billede poko1 Ekspert
30. december 2018 - 22:17 #13
#12 Ok prøves næste gang
Avatar billede Pelle Novice
31. december 2018 - 14:53 #14
Mange tak, det var en stor hjælp. Nu står jeg bare med et andet problem. Da computeren var færdig med at installere, skulle den så genstarte. Men under genstartningen mistede jeg forbindelsen til skærmen fra computeren. VGA stikket sidder stadig i, computeren var tændt og skærmen var tændt, men den viste ikke noget. Nu hvor jeg starter computeren igen, viser den godt nok det blå Windows 10 symbol, men går derefter bare i sort selvom computeren stadig kører. Den lille harddisk lampe lyser næsten konstant. Installation med Windows gik perfekt, men nu vil den bare ikke vise skærmen.
Hvad kan det mon være?
    På forhånd tak. :-)