Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2019 - 15:02 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

SSD målinger og troværdighed.

Jeg har målt læsehastigheden på en Sandisk SSD plus 250GB
og en Samsung Evo SSD 250GB.
Med henholdsvis HD Tune
AS SSD Bennchmark og
Samsung Magican.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
HD Tune    SanDisk      139.9 mb/s
AS SSD    SanDisk      505.4
----------------------------------------------------------------------------------------------
HD Tune  Samsung    408.5
AS SSD    Samsung    511.4
Magican                      538
----------------------------------------------------------------------------------------------
Det er jo ret store forskelle, hvad kan det skyldes?
Jeg har målt flere gange, og især HD Tunes måling af SanDisk er påfaldende lav. Men det er også påfaldende, at der er vilde udsving mellem
94.7 mb/s og 259.9 mb/s  En måling på Samsung er helt anderledes stabil, selv om der er forskel i resultaterne. https://picee.dk/6785-hd-tune-sandisk
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2019 - 17:58 #1
Bud:
1: Softwares evne til at kommunikere med drev og bundkort.
2: Mængden af data der bruges til test. Læste et sted at AS SSD brugte 5 GB data til test og at HD Sentiel brugte  4 gange mere (20 Gb) data. Det må give et mere korrekt værdi med en større mængde data til at udføre test vil jeg umiddelbart synes
3: Kvaliteten af selve SSD drevet kunne måske også have en indflydelse??
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2019 - 18:22 #2
Det lyder interessant- AS SSD har et felt hvor man kan vælge mellem 1 og 10 GB.
Mon det er det? Den stod til 1 GB. Nu kører jeg en test med 10 GB.
Og ja kvaliteten af disken. Det er derfor jeg hæfter mig ved de voldsomme udsving med HD Tune. Men AS SSD og Magican er jo ikke så uenige med Samsung disken.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2019 - 18:29 #3
Samsung mener jeg også er en kvalitets disk.
Test viser også at Samsung er hurtigere:
https://ssd.userbenchmark.com/Compare/SanDisk-SSD-Plus-240GB-vs-Samsung-860-Evo-250GB/m25612vs3949
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2019 - 18:57 #4
Ja det undrer mig ikke. Den nye måling med AS SSD  på SanDisk viser:
Læse 499.52 mb/s og skrive 119.84.
Skrivningen er elendig, og det er netop det flere på nettet klager over.
Jeg tror nu, at HD Tune stærkt undervurderer læsehastigheden.
Det vil ikke vurdere skrivehastigheden, medmindre man slettet alle partitioner, men det vil jeg selvfølgelig ikke, når der er data på.
Avatar billede milter Ekspert
04. januar 2019 - 19:11 #5
Jeg ville ikke være så bekymret. Måden, alle de der tests foretages på, er så forskellige, at de for det meste er ubruelige til fornuftige formål i en test af ens egne PC-dele. Til test af HDD'er og SSD'er tester man som regel blokke med forskellig størrelse på SSD/HDD,  og medmindre man 100% ved, at man sammenligner med nøjagtigt de samme kriterier, så kan man ikke bruge det til noget.

Har du testet SSD'en med SanDisks eget program:

https://kb.sandisk.com/app/answers/detail/a_id/15108/~/sandisk-ssd-dashboard-support-information
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2019 - 19:19 #6
#5 Ja jeg har testet med det program, men som de selv skriver, er det ikke alt som fungerer under Windows 8. Og jeg har 8.1. Så det kan ikke rigtig bruges.
Der er dog med Samsung en vis overensstemmelse mellem SA SSD og Magical.
Avatar billede milter Ekspert
04. januar 2019 - 19:25 #7
På denne side ser det ud til, at SanDisk SSD Dashboard Support er fuldt kompatiblet med Windows  8.1

https://kb.sandisk.com/app/answers/detail/a_id/15577
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2019 - 19:28 #8
Jeg har testet disken på min bærbare med AS SSD. En Hitachi på 475 GB.
Læse: 491.26
skrive: 370.99
Og det er jo ikke så galt.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Men hvad står 4K for? jeg har, på nettet, set flere beklage sig over, at det på SanDisk er meget lavt.
Med AS SSD på Samsung er det 363, medens det på SanDisk kun er 8,42.
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2019 - 19:29 #9
Rettelse SA = AS
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2019 - 19:34 #10
#7 Når jeg åbner SanDisk Dashboard står der følgende:
https://picee.dk/6787-not-supported
Avatar billede f-arn Guru
04. januar 2019 - 19:53 #11
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2019 - 19:56 #12
#11 Takker :-)
Avatar billede milter Ekspert
04. januar 2019 - 20:02 #13
Du skriver: "Hvad står 4K for"? Du kan finde svaret i linket herunder, som også indeholder svaret på, hvad mange andre målemetoder står for:

https://www.userbenchmark.com/Faq/What-is-4K-random-read-speed/28

På min egen ca. 1 år gamle PC med en Samsung 850 EVO, 250GB, får jeg i "4K Read" 41,6 og i "4KWrite" 103 ifølge AS SSD, men værdierne har i den tid, hvor jeg har været med på dit spørgsmål, varieret en hel del.
Avatar billede milter Ekspert
04. januar 2019 - 20:04 #14
Argh, så glemte jeg at opdatere, før jeg klikkede på Opret :-)
Avatar billede Slettet bruger
05. januar 2019 - 13:21 #15
Så kom vi da lidt omkring. Jeg tror ikke, at SanDisk bliver min næste disk. Tallene og kritikken på nettet sender pilen nedad. Jeg tvivler også på HD Tunes resultater. Så den vil jeg ikke investere i.
Men f-arn svarede (først) på mit tillægs spørgsmål, så han får den grønne søjle.

Tak til jer alle for jeres gode indlæg.😊