Avatar billede Mette Praktikant
09. januar 2019 - 11:20 Der er 19 kommentarer

Hjælp til Google Fotos og Google Drev

Hej

Er det nødvendigt både at have sine fotos lagret i Google Fotos og Google Drev? Jeg tænker, at dette optager meget lagerplads?
Jeg synes ikke, at det har været sådan før, men jeg har en mappe liggende under "Mit drev", som hedder Google Fotos - og pludselig har jeg ingen lagerplads tilbage!
Tør man ændre kvaliteten af fotos i Google Fotos og spare plads?

Jeg er ikke så garvet, så jeg håber, at der sidder en pædagogisk it-mand derude :-)

Mvh. Mette
Avatar billede mort1 Ekspert
09. januar 2019 - 13:07 #1
Nej, det er ikke nødvendigt, du kan sagtens nøjes med Google fotos, som jo er gratis, hvis man vælger standard opløsningen som rækker fint for de fleste, medens Google Drev har et ret begrænset gratislager, hvorefter man "skal" købe ekstra lagerplads.
Når du vælger Google drev fra, SKAL du være meget opmærksom på, at hvis du sletter billederne på Drev så forsvinder de også på Fotos, så jeg vil anbefale dig, at du henter de billeder du ikke allerede har der, tilbage på din computer, inden du begynder at lave ændringer. Det er utroligt, at det skal være sådan, men det sælger vel noget ekstra lagerplads hos Google Drev.
Avatar billede Mette Praktikant
09. januar 2019 - 13:44 #2
Hej Mort1 :-)
Tusind tak for dit svar.
Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener med, at jeg henter billederne til min computer inden jeg sletter fra Drev.
Synes du, at jeg skal lave en mappe på min pc med alle mine Google Fotos billeder og så herefter slette dem på Google Drev? Men hvordan kommer de så i Google Fotos igen? Sorry, jeg er ikke så IT-kyndig..... :-)
Avatar billede mort1 Ekspert
09. januar 2019 - 14:52 #3
Jeg går ud fra, at du ikke ønsker at gemme dine billeder på Google Drev, hvor de hurtig bruger de 15 GB eller hvor meget det nu er.
Inden du sletter billederne fra Drev skal du downloade dem, så de ligger på din egen computer. (Når du sletter billeder fra Drev slettes de nemlig også fra Google Fotos).
Lad det være første del af øvelsen - Når de så ligger på din egen computer, har du selv styr på billederne.
Herefter kan du slette dem fra Drev og uploade dem til Google Fotos, så de fremover "kun" ligger der og ikke på Google Drev.
Altså:
1. download de billeder du har liggende på Google Drev, til din egen computer, eller ekstern HD
2. Slet billederne fra Google Drev
3. Upload billederne til Google Fotos
4. Når du så har sikret dig, at alle billederne ligger på Google Fotos kan du slette dem fra din enen PC eller eksterne HD.
Brug den tid der skal til, det skulle nødig gå galt.

Billeder som måtte ligge på Fotos men ikke på Drev berøres ikke af denne øvelse.
Avatar billede mort1 Ekspert
09. januar 2019 - 15:16 #4
Du kan prøve at kigge på dette link (hvis du tør) Der er en risiko for at blive "forvirret" dog på et højere niveau.
Selv bruger jeg Google Fotos, men har også på et tidspunkt anskaffet en ekstern HD, de er faktisk ret billige. så kan man gemme både i skyen og hjemme.
https://support.google.com/photos/answer/6156103?co=GENIE.Platform%3DAndroid&hl=da
Avatar billede madklub Guru
09. januar 2019 - 15:21 #5
Google Drev og Google Foto bruger den samme plads.
Dine billeder ligger ikke 'dobbelt'.
Man kan vælge at få vist Google Foto i Google Drev - men det er den samme mappe.
Avatar billede madklub Guru
09. januar 2019 - 15:32 #6
Avatar billede mort1 Ekspert
09. januar 2019 - 16:33 #7
#5 - Madklub, du har ikke helt ret, idet man, hvis billederne på fotos opbevares i det Google kalder høj kvalitet, har uendelig plads til rådighed. Jeg husker ikke præcis, hvad høj kvalitet er, men det forekommer mig, at det er noget med 3 MB pr billede, hvilket er ganske godt for de fleste ikke professionelle fotografer.
KUN hvis du vil opbevare billederne i deres oprindelige opløsning, gør det et indhug i, den plads du måtte have til rådighed på dit Google Drev.
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2019 - 16:45 #8
læg alle billederne på din egen computer, og tag en kopi på en ekstern disk. ellers kommer du bare til at fortryde det en dag
Avatar billede madklub Guru
09. januar 2019 - 18:12 #9
Mette har opdaget en ny Foto mappe i sin Drev mappe.
Denne 'nye' mappe optager ingen ekstra plads, da den er et spejl af Google Foto mappen.
Hvis man vælger at uploade i 'Høj kvalitet' bruger billeder ikke noget af din gratis plads. Heller ikke hvis Fotos vises i Drev.
Hvis man derimod har valgt at uploade i 'Original kvalitet' bruger billederne plads. Men billerne bruger ikke plads i både Foto og Drev.
Avatar billede Mette Praktikant
10. januar 2019 - 08:01 #10
Tusind tak for jeres så mange gode tilbagemeldinger.
Er der nogen af jer der ved, hvor stor forskellen er på valg af kvalitet på billederne? Jeg har valgt original, men jeg bliver i tvivl om jeg skal vælge høj kvalitet - jeg synes nemlig, at det er i overkanten, at jeg nu skal betale 79 kr. om mdr. til Google.... :-/
Avatar billede mort1 Ekspert
10. januar 2019 - 08:37 #11
Hvis du ikke er prof. så vælg den gratis.
Hvis du ser på kravene for kopiering hos dem der laver den slags, f.eks. Bilka, så er kravene meget lavere end det du får på Fotos
Avatar billede madklub Guru
10. januar 2019 - 10:04 #12
High quality:

Unlimited free storage
Photos are compressed to save space. If a photo is larger than 16 MP, it will be resized to 16 MP.
Videos higher than 1080p will be resized to high-definition 1080p. A video with 1080p or less will look close to the original.

Original quality:

Limited free storage (15GB)
All photos and videos are stored in the same resolution that you took them.
Recommended for photos that have more than 16MP and videos with more than 1080p.

https://www.phonearena.com/news/Google-Photos-High-quality-vs-Original-Whats-the-difference-and-should-you-care_id93938
Avatar billede flexp Praktikant
05. juli 2019 - 10:07 #13
Hej
Google meddeler jeg har brugt mine 15 GB lagerplads
Jeg har slettet rigtigt mange  fotos / videos i google foto den sidste månedstid alligevel vedblive der med ikke at være plads ??? Hvad gør jeg ?
Avatar billede madklub Guru
05. juli 2019 - 10:23 #14
Køber mere plads?
Hvis du uploader i "High Quality" har du ubegrænset plads.
Det er måske noget andet end dine billeder der fylder.
Avatar billede flexp Praktikant
05. juli 2019 - 15:47 #15
madklub - Tak for dit indput!
Jeg har overvejet "High Quality", men ved ikke hvor meget dårligere kvalitet billederne bliver. og efterfølgende er oprindelig kvaliteten tabt .
Jeg ved godt jeg kan købe mere plads for 170 .- / år men jeg har det sådan at jeg synes jeg betaler google rigeligt ( via person data )
Jeg kan se at mails og fotos fylder lige meget .

Problemet er at google åbenbart ikke registeret at jeg har slette  meget også for nogen tid siden . Ringe / skrive til dem er enten umuligt eller igennem så mange links at jeg i hvert fald har opgivet .
Avatar billede madklub Guru
05. juli 2019 - 16:07 #16
Har du også tømt papirkurven?
Den bliver tømt automatisk efter 60 dage.
Avatar billede flexp Praktikant
05. juli 2019 - 16:10 #17
yeps - hver gang jeg har slettet .
Avatar billede Kimmik Novice
17. oktober 2020 - 08:35 #18
Er der en fælde på Google Drev?? Jeg er ny bruger af Google Drev og har de seneste dage overført flere tusinde billeder i den gratis udgave. Her til morgen har jeg så modtaget en mail fra Google om, at jeg har brugt 75% af min lagerplads og at jeg snart skal til at betale, hvis ikke jeg vil risikere al landsens ulykker. Det forstod jeg ikke noget af, så jeg åbnede app’en ‘Drev’ for at forsikre mig selv om, at den var indstillet til at sikkerhedskopiere i gratis formatet. Under indstillinger > sikkerhedskopiering > billeder og videoer var fluebenet placeret  i ‘Oprindelig opløsning’. Jeg flyttede det til Høj kvalitet og lukkede app’en. Derefter tjekkede jeg om ændringen var permanent. Det var den absolut ikke!! Nu var fluebenet igen i Oprindelig opløsning! SÅ - man skal være opmærksom på, at hvis man vil sikkerhedskopiere billeder fra eksempelvis en ekstern harddisk (som er det, jeg har gang i), skal man HVER gang rette fluebenet tilbage, hvis der er afbrydelser i overførslen. Jeg håber, det giver mening...
Avatar billede mort1 Ekspert
17. oktober 2020 - 11:56 #19
#18 - Har ikke mulighed for at se på det lige nu, men jeg er temmelig sikker på, at Google Fotos automatisk fastholder valget af "Høj kvalitet", som er en max billedstørrelse på 3 MB, Du skal altså holde dig helt ude af Google Drev og i stedet bruge Google Fotos, så burde resten være lige ud.