Avatar billede fileto Seniormester
09. januar 2019 - 18:48 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Jeg kan ikke læse pdffil

Hej
Jeg har en pdffil jeg ikke kan læse. Den indeholder forskelligt grafik. Men når jeg prøver at læse det på min Linux mint pdf standart fremviser så er der ingen ting. Jeg kan godt læse den i chrome men kunne godt tænke mig at kigge på den på selve computeren. Jeg har prøvet at installere okular for at se om det blev bedre men efter at have installeret okular kan jeg ikke finde okular programmet. Installationen ser således ud :

nils@nils-X200MA ~ $ sudo snap install okular
2019-01-09T18:28:32+01:00 INFO Waiting for restart...
okular 18.04.2 from 'kde' installed

Når jeg går ind i programmenuen finder jeg den ikke. Eller skal okular startes via kommandopromten?

Alt jeg vil er at læse min pdf fil på computeren så hvis nogen kender en god pdf wiever som er nem at installere og virker via programmenuer så vil jeg gerne høre om det.
Avatar billede falster Ekspert
09. januar 2019 - 19:06 #1
Ikke den store Linux kender, men skal det være som snap application.

Hvad med: sudo apt-get install okular
Avatar billede fileto Seniormester
09. januar 2019 - 19:27 #2
Det er præcis det jeg har skrevet og systemet siger at installationen er ok. Men jeg kan ikke finde programmet i menuen. Så jeg spekulerer på om dette skal startes via en kommando af en slags.
Avatar billede fileto Seniormester
09. januar 2019 - 19:30 #3
Jeg misforstod dit spørgsmål i første omgang. Har prøvet dit forslag og nu er okular dukket op i min menu.
Avatar billede falster Ekspert
09. januar 2019 - 19:43 #4
Fint. Jeg har også lige prøvet at installere Okular med "sudo apt-get install okular" på Linux Mint 19 Cinnamon. Genvej kommer bl.a. i programgruppen "Kontor" og Okular ser ud til at køre OK.

Om andre læsere er der mange bud, hvis man Googler. Jeg har ikke rigtig erfaring på det område med Linux.

Der er (måske) et eller andet med, at Linux ikke er så stærk til "tunge" pdf'er. Men det er kun tredjehåndsviden.
Avatar billede fileto Seniormester
09. januar 2019 - 19:44 #5
Men okular virker desværre ikke. Når jeg prøver at åbne min fil siger okular : cannot find a plugin which is able to handle the document being passed
Avatar billede fileto Seniormester
09. januar 2019 - 19:46 #6
Ja, noget kunne tyde på det. Men jeg har heldigvis Chrome installeret og her virker pdfvisningen fint.
Jeg tror jeg holder her. Tak for hjælpen og point til dig.
Avatar billede falster Ekspert
09. januar 2019 - 21:25 #7
OK. Er det en fil, der er "offentligt tilgængelig"?
Avatar billede fileto Seniormester
09. januar 2019 - 21:41 #8
Desværre ikke. Noget jeg arbejder med. Men jeg har fundet ud af at Firefox er en fremragende pdf wiever også når det gælder tunge grafik-pdfer så jeg har nu alt jeg skal bruge :-)