Avatar billede Ajnbnb Juniormester
10. januar 2019 - 14:20 Der er 45 kommentarer og
2 løsninger

Fra HDD til SSD problemer

Jeg har en Acer Aspire Z5710
Jeg troede jeg kunne blot tage min gamle harddisk ud og sætte den nye SSD i og derefter lave et “clean Install” med en USB med Windows10 Home på.
Men skærmen er bare sort?
Er der nogen der vil og kan hjælpe mig videre?

Det ser ikke ud til at jeg kan lave en kloning, der er kun plads til en harddisk, ellers ville jeg have prøvet det...
Avatar billede poko1 Ekspert
10. januar 2019 - 14:25 #1
Sæt den i et USB Cover kopier til den og skift diskene ud - Men du skal bruge et Clone program.
Avatar billede Ajnbnb Juniormester
10. januar 2019 - 14:37 #2
Jeg har en
USB stik, 16 gb
USB ekstra harddisk til lagring på 2 tb
Men det ser ikke ud til jeg kan åbne harddisken
Avatar billede poko1 Ekspert
10. januar 2019 - 14:49 #3
Jeg kender ikke din model men mener at det er en EFI / UEFI BIOS. Så skal du først i bios og vælge dette derfra. Prøv at uploade et billede af Diskhåndteringen.
eventuelt lige som dette
https://ibb.co/JrSxvr3
Avatar billede Ajnbnb Juniormester
10. januar 2019 - 14:54 #4
Hejsa, jeg kan ikke tage et billede af diskhåndtering, skærmen er sort.
Jeg kan bruge “del” til at gå i bios
Og jeg kan bruge f12 til at bestemme hvor jeg vil boote fra.
Jeg har prøvet at boote fra USB men den går blot i sort
Avatar billede Ajnbnb Juniormester
10. januar 2019 - 14:56 #5
Poko1: kan jeg tage et billede af noget af det ovennævnte til dig der kan bruges?
Avatar billede poko1 Ekspert
10. januar 2019 - 15:24 #6
Det skulle jo gerne være et billede af din kørende HDD ikke af hvor du prøver at installerer på den nye det giver jo ingen mening!
Det r for at se om du kører Harddisken som MBR eller GPT Format.
Avatar billede Ajnbnb Juniormester
10. januar 2019 - 15:37 #7
Jeg er ikke eksperten.
Så må jeg afmontere den nye ssd og montere den gamle - det kan man godt?
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2019 - 15:38 #8
hvordan har du lavet usb-nøglen? via Microsofts værktøj?
Avatar billede Ajnbnb Juniormester
10. januar 2019 - 15:51 #9
Jeg har monteret den gamle HDD, men jeg kan simpelthen ikke se hvor jeg sender billedet hertil? (Har taget et billede med tlf, skriver fra tlf)
Avatar billede Ajnbnb Juniormester
10. januar 2019 - 15:53 #10
Thomas S, jeg lavede den med Rufus
Avatar billede Ajnbnb Juniormester
10. januar 2019 - 15:54 #11
Poko1 jeg har lagt billedet af diskhåndtering op som mit profil billede
Avatar billede poko1 Ekspert
10. januar 2019 - 15:59 #12
Det har jo ingen en chance for at se og særligt ikke jeg har nedsat syn Fik i går en insprøjtning for Våd AMD Så det giver for mig ingen mening!
Avatar billede Ajnbnb Juniormester
10. januar 2019 - 16:02 #13
Poko1 nej det kan jeg sørme godt forstå, jeg er lige ved at finde ud af hvad jeg skal gøre, jeg er ny herinde og har aldrig prøvet det før således ej heller prøvet ligge et billede ind, men tænker der burde være en knap, jeg kan bare ikke se den :-)
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2019 - 16:02 #14
Så Rufus sådan her ud, da du brugte den? https://picee.dk/6821-rufus
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2019 - 16:03 #15
Ps. tryk for større billede.
Avatar billede Ajnbnb Juniormester
10. januar 2019 - 16:07 #16
Poko1, kan du se billedet her?
https://picee.dk/6822-7a86c248-7bef-4676-8445-6b2e6d7d4dff

Valby39
Ikke helt, jeg tog et billede af hvordan den så ud da jeg satte den igang
Du burde kunne se billedet her, hvis jeg har gjort det korrekt
https://picee.dk/6822-7a86c248-7bef-4676-8445-6b2e6d7d4dff
Avatar billede poko1 Ekspert
10. januar 2019 - 16:08 #17
Brug dette link
https://imgbb.com/
Tryk start Upload Find dit billede Vælg  Tryk på den grønne Upload og vælg tillad
Så ligger det klart når du på denne side vælger sæt ind.
Avatar billede poko1 Ekspert
10. januar 2019 - 16:13 #18
Jo kunne ses der Så skal du sætte dit USB med Windows 10 ind Og trykke på Jeg mener at ESC er Boot loader? under opstart og Vælge Dette som start medie
Avatar billede Ajnbnb Juniormester
10. januar 2019 - 16:14 #19
Tusind tak poko1, her;
https://ibb.co/nPLS4QS
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2019 - 16:19 #20
Så vidt jeg kan se, det er uklart og skævt, så stå der i Rufus Enhed (for oven) Windows 10, men i det felt skal der stå navnet på den USB der skal installeres på.
Hvis USB sidder i, når Rufus starter, finder den det selv.
Altså jeg tror do har lavet en fejlinstallation.
Avatar billede poko1 Ekspert
10. januar 2019 - 16:24 #21
Ajnbnb Du må meget undskylde men i det Ekspertens Klogest  er kommet til og sikkert kan hjælpe dig med svar fra andre eller gå på nettet og hente løsninger  til dig så trækker jeg mig! Sorry :-(
Avatar billede Ajnbnb Juniormester
10. januar 2019 - 16:24 #22
Poko1: dit foreslag om at sætte USB i og trykke på esc, er det med den nye ssd monteret, eller med den gamle monteret ?
Hvis det er med den nye, så er det prøvet, dog med f12, som kommer frem med bootloader, esc virker ikke på min model lader det til.
(Jeg går ud fra du mener jeg skal slukke computer,
putte USB i,
trykke på esc (eller i mit tilfælde f12)
og så vælge USB som medie. )
Beklager hvis jeg skal have breaket det helt ned, det er første gang jeg prøver skifte en harddisk :-)
Avatar billede Ajnbnb Juniormester
10. januar 2019 - 16:26 #23
Valby39, jeg er ikke helt med på hvad det er jeg skal gøre, men jeg er neget interesseret i at høre nærmere ; skal jeg prøve tage et bedre billede?
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2019 - 16:33 #24
Prøv at begynde forfra med Rufus. Sæt en USB i computeren, of åben derefter Rufus. Så skulle der foroven stå noget om din USB. Sådan:
https://picee.dk/6826-rufus-1
Gør der det, kan du indstille resten.
Avatar billede Ajnbnb Juniormester
10. januar 2019 - 16:40 #25
Okay , prøver lige om 10-15 minutter :-)
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2019 - 16:50 #26
Jeg kan se det er en ny version af Rufus. Jeg har her sat en Iso ind. Den står til her til GTP, men om den skal være MBR hos dig, kan jeg ikke sige.
Men laves en USB rigtigt i Rufus kan man med en tom disk installere Windows.
https://picee.dk/6828-rufus-2
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2019 - 17:07 #27
hvorfor bruger du ikke bare Microsofts løsning - den virker
Avatar billede Ajnbnb Juniormester
10. januar 2019 - 17:10 #28
Okay... bør det se sådan her ud: https://ibb.co/7NMkFhG ?
- bær jeg sætte “hak” ved “tilføj rettelser for ældre vios’er? Computeren er fra 2009 eller hak i noget af de andre muligheder ?
Avatar billede Ajnbnb Juniormester
10. januar 2019 - 17:15 #29
Thomas S: det ved jeg da ikke, hvad er det for en løsning du mener?
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2019 - 17:35 #30
Thomas S har fuldstændig ret 😁 At vi ikke hat tænkt på det.
Gå ind her og lad Microsoft lave den USB for dig:
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Avatar billede Ajnbnb Juniormester
10. januar 2019 - 17:53 #31
Okay, ville helst bruge min egen men jeg prøver det, det tager dog en krig og en madpakke at downloade; deler net-forbindelse med min teenage søn :-)
Avatar billede Ajnbnb Juniormester
10. januar 2019 - 17:59 #32
Microsoft løsningen virker ikke, har prøvet to gange, også uden min søn er online, dette “resultat”:
https://ibb.co/jkjSrMC (Se billede)
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2019 - 18:09 #33
Det er altså besynderligt. Microsoft USB virker hver gang for mig, og mange har gode erfaringer med den.
Og ok, hvis du mener, at din computer kører MBR, så er det bare at gå igang med  Rufus. :-)
Avatar billede Ajnbnb Juniormester
10. januar 2019 - 18:09 #34
Valby69:
Kan vi evt. gå videre med den løsning ned Rufus USB?
Hvis ja, kan du se på mit billede om det er korrekt sat op?
Er det for meget at forlange? Jeg håber det ikke, ved ikke hvad jeg ellers kan gøre/prøve...
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2019 - 18:13 #35
Nej det er ikke for meget, jeg er her jo frivillig, så bare spørg løs :-)
Avatar billede Ajnbnb Juniormester
10. januar 2019 - 18:15 #36
Ok - ja det er da sært så!
Ok, jeg aner ikke noget om MBR eller andet.
Men ok jeg prøver med den “opsætning” jeg sendte et billede af...
Når så USB er lavet... så skal jeg putte den nye ssd i - sammen med USB ‘en?
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2019 - 18:21 #37
Du kan, i din bios, under boot, se om computeren står til UEFI eller Bios.
Hvis det er UEFI, skal du bruge GPT. Det kan du da bare prøve.
Og ja, når din USB er klar, skulle den kunne boote op og starte installationen på den nye SSD.
Avatar billede Ajnbnb Juniormester
10. januar 2019 - 18:24 #38
Okay, jeg ser om jeg kan finde ud af at undersøge det. Jeg prøver at bruge USB på ovenstående måde nu :-) -  spændt! :-)
Avatar billede Ajnbnb Juniormester
10. januar 2019 - 18:36 #39
Jeg har ikke nået at undersøge endnu om det er uefi eller bios.
Jeg proppede siden i, USB i, umiddelbart ville den ikke lige tage den, så om i boot menu (f12) vælg USB og med det samme var den der.
Dette har jeg prøvet VIRKELIG mange gange det sidste døgn uden succes, så det nå have været Rufus/USB jeg havde sat forkert op, who knows, jeg har ikke forstand til det!
Se succes billede for proof evt :-)
https://ibb.co/wQQYwDZ
Håber resten kører smooth!
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2019 - 18:44 #40
Rufus var helt sikkert sat forkert op, USB var ikke valgt.
Avatar billede poko1 Ekspert
10. januar 2019 - 18:47 #41
Efter #13 havde vi jo nok været kommet i gang lol.
Avatar billede Ajnbnb Juniormester
10. januar 2019 - 18:55 #42
Ja, hæhæ, - så må jeg hellere fortælle at dette er løst, opsætning er allerede sket så den kører fint nu. Hvilken kommentar bør jeg vælge som løsningen ?
Så må jeg oprette en ny tråd, jeg skal nemlig også have fundet ud SF hvorfor samme ov larmer så meget, men det er nok bedst i anden tråd går jeg ud fra :-)
Jeg vil gerne sige mange tak til alle der har givet sit besyv med, det er virkelig dejligt at have fundet et sted man kan få hjælp, selvom man måske ikke lige er så god til det der teknik!
TAK!!
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2019 - 19:03 #43
Til lykke med resultatet😊
Ja det var vel den rigtige opsætning af Rufus, som jeg hjalp med, som var løsningen.
Men tag du bare løsningen selv, så er der ingen som kan føle sig krænket. 😁
Avatar billede Ajnbnb Juniormester
10. januar 2019 - 19:16 #44
Tage den selv? Nej tak, der var ingen fremskridt sket hvis ikke I havde hjulpet :-)
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2019 - 19:31 #45
Takker 😁
Avatar billede posten Ekspert
10. januar 2019 - 22:30 #46
er du sikker på din Acer Aspire Z5710 magter ssd ??
Avatar billede 220661 Ekspert
12. januar 2019 - 09:52 #47
#46 Har ikke oplevet nogen pc der ikke har fået et løft ved at sætte SSD i, så jeg ved ikke hvor du vil hen med det??