Avatar billede Nisc Mester
11. januar 2019 - 10:23 Der er 11 kommentarer

Får mail om at jeg er hacket på tysk

Det har stået på et stykke tid. Der kommer mail, angiveligt sendt fra min egen mailadresse med oplysning om at mine konti er hacket, hvorfor jeg skal betale et større beløb i bitcoin, hvis jeg vil beholde mine data.  Jeg har regnet med at det var snyd som jeg bare kunne slette. Jeg tror ikke at mine konti er hacket, men afsenderen kender en metode til at sende mig mail fra min egen mail konto.

Det hele irriterer mig efterhånden. Hvordan undgår jeg at andre kan sende  mail til mig fra min egen mailkonto??. Afsenderen hævder at kende mit password, men det er ikke rigtigt. et er et helt andet. .
Avatar billede Mikael Ekspert
11. januar 2019 - 10:36 #1
Bare slet dem.. Besvar ALDRIG ;)

Prøv at NÆRLÆSE den afsender mailadresse.. Ofte er der bare ændret minimalt, så det næsten ikke er til at se forskel på..
Avatar billede poko1 Ekspert
11. januar 2019 - 10:39 #2
Hvad med at skifte dit Password?
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
11. januar 2019 - 10:57 #3
Jge har fået den samme mail. Det kræver imidlertid ikke noget "hackning" at angive en anden mailadresse som afsender. Ligesom man på et alm. brev kan skrive en hvilken som helst afsender bagpå.
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2019 - 11:01 #4
de mails er en tom trussel. bare slet/spamfilter
du kan lave en mail-sorteringsregel at når mail afsender=egen adress så fly mail til uønsket post
Avatar billede Nisc Mester
11. januar 2019 - 12:10 #5
Tak for alle svar. Mange af dem er nyttige. Jeg er ikke nervøs for at det er real hacking jeg er udsat for. Det er som der bliver skrevet, nemt at sætte en anden mailadresse på som afsender. hvordan sikrer jeg mig mod at andre bruger min mail adresse som afsender.  en regel om at komme mails fra mig selv i spamskuffen virker. af og til sender jeg mail til mig selv f.eks. ved rettelser i mailkontoen. det vil jeg gerne kunne fortsætte med. ingen andre en mig selv skal kunne anvende mail i mit navn. Hvordan gør jeg det??
Avatar billede Mikael Ekspert
11. januar 2019 - 12:31 #6
Jeg vil gætte på, at problemet løser sig selv.. Så længe man ikke svare tilbage. ;)
Avatar billede Slater Ekspert
11. januar 2019 - 12:33 #7
#5: Hvilken slags mail konto er det?

Hvis det er på dit eget domæne, så skal du f.eks. sætte SPF op i DNS-indstillingerne.

Er det ikke dit eget domæne, er er intet du personligt kan gøre for det - ud over at kontakte udbyderen. Det er ikke din konto der bliver brugt, hvis den ikke er hacket. Så er der bare nogen der underskriver deres e-mails som om de bliver sendt fra dig, og det er der intet du kan gøre for at forhindre. Du kan kun sætte domæneverificering op, så de fleste e-mail-modtagere vil se at domæne og afsender-IP ikke stemmer og klassificere dem som spam.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. januar 2019 - 12:39 #8
Tror også det er tom trussel så længe du ikke selv er en aktiv del.
Men hvis det er på pc du har fået dem, skader det jo ikke at scanne den med både dit antivirusprogram, og også med Malwarebytes.
https://www.malwarebytes.com/mwb-download/thankyou/
Samt en oprydning med CCleaner bagefter:
https://www.ccleaner.com/ccleaner/download/standard
Avatar billede Nisc Mester
11. januar 2019 - 13:40 #9
Jeg har mit eget domæne nisc.dk, som ikke bruges til noget har dog min mail hos min udbyder. skal jeg bare lade tiden gå og se om ikke de , hvad jeg tror, autogenererede mails, holder op på et tidspunkt  :-)
Avatar billede Slater Ekspert
11. januar 2019 - 14:22 #10
Så din mail er ikke en @nisc.dk mail? Kan du eventuelt afsløre hvad domænet på mailen er? Kunne være interessant at se om de har sat SPF op.
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2019 - 22:48 #11
brug thunderbird mail, den er MEGET god til at sortere spam fra, den lærer hver gang du modtager noget