Avatar billede prox1 Forsker
15. januar 2019 - 13:29 Der er 6 kommentarer

Linux XenialPub 7.5 32 bit Afbryder Installation

Jeg har en tudsegammel lille bærbar, som jeg ville prøve at køre en linux distro på -for sjov, men også for at kunne lave noget linux decompress med zlib..
Jeg har lavet et ISO af installationsfilen, og sat labtop til cd-boot
Dét virker..
Installationen går igang, men efter at have skrevet:

"Setting up Services (network printing..

Så skrives med gult:

[backgrounded]

Herefter skrives udelukkende:

Cant run Mingetty: No space left on device

gentages uendeligt.
Der er en gammel xp på labtoppen,  som optager HD 'space' -men skal linux ikke formatere HD før installationen?
-Eller er 'space' en henvisning til RAM (1,3 gb)?
Installationen startede med at 'alt' blev kopieret til RAM..
Avatar billede Slettet bruger
15. januar 2019 - 14:39 #1
du skal vælge full install, ellers lægger den blot linux i ram
http://puppylinux.com/install.html
Avatar billede prox1 Forsker
15. januar 2019 - 15:34 #2
Hej Det er da en underlig måde at behandle en ISO-fil på. Hvilken cmd og hvornår i selve installations forløbet, skal jeg skrive, for at få en fuld installation. Det bedste vil være at linux fjerner den gamle xp, ved en fuld format til linux filsystem
-jeg har valgt PubXenial fordi det såvidt jeg kan se, er den eneste 32 bit linux(?), der er til rådighed, og så fordi den er nøjsom med ram-krav, og HD størrelse.

Jeg kommer til at tænke på om jeg har valgt en forkert ISO? Altså et image der ikke kan installere fuldt?
Jeg har siddet og fulgt med i skærmteksten, og der er ingen muligheder for at lave et cmd input. Ikke med denne ISO.
Avatar billede ejvindh Ekspert
15. januar 2019 - 16:53 #3
Hvis den kan køre WinXp, så kan den også køre Puppy.

Men pointen i #1 er, at du ikke må vælge "Live" men i den indledende menu skal vælge full install. Ellers begynder den at boote det hele ind i dine 1.3gb ram, og så bliver det nok lige rigeligt knebent med pladsen :)

Og jo, så burde den automatisk foreslå dig at formatere HD, så WinXP bliver overskrevet.
Avatar billede falster Ekspert
15. januar 2019 - 17:30 #4
Ad: -jeg har valgt PubXenial fordi det såvidt jeg kan se, er den eneste 32 bit linux(?)

Ikke den eneste. Se f.eks. Linux Mint:

https://linuxmint.com/download.php
Avatar billede 220661 Ekspert
15. januar 2019 - 17:31 #5
Tror nu de fleste kan køres på 32 bit.
Selv kører jeg nu med Ubunto Studio i 32 bit. Har før kørt Linux Mint  og Lubunto i 32 bit.
Prøv evt at kigge her:
https://fossbytes.com/best-lightweight-linux-distros/
Avatar billede prox1 Forsker
15. januar 2019 - 18:54 #6
" pointen i #1 er, at du ikke må vælge "Live" men i den indledende menu skal vælge full install."
Jamen der ér ingen indledende menu!
ISO CD'en sidder i drevet, og så går den igang. Jeg får på intet tidspunkt et 'break', hvor jeg kan taste et valg ind, ej heller er der nogen menu. Den kører helt selv, indtil den smider den dér fejl. Har jeg mon det forkerte ISO..