Avatar billede nemlig Professor
15. januar 2019 - 16:56 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Konverter fra UTF8 til UTF8mb4

Hejsa.
Jeg har lige erfaret, at UTF8 ikke anbefales til MySQL-data.
Der er skrevet en del artikler om det, bl.a. :
https://www.eversql.com/mysql-utf8-vs-utf8mb4-whats-the-difference-between-utf8-and-utf8mb4/

Så jeg skal i gang med at konvertere tegntabellerne:
ALTER DATABASE database_name CHARACTER SET = utf8mb4 COLLATE = utf8mb4_unicode_ci;
ALTER TABLE table_name CONVERT TO CHARACTER SET utf8mb4 COLLATE utf8mb4_unicode_ci;
ALTER TABLE table_name CHANGE column_name column_name VARCHAR(255) CHARACTER SET utf8mb4 COLLATE

Nu er jeg så i tvivl om, hvilken tegntabel, jeg skal vælge:
1. UTF8mb4_danish_ci
2. UTF8mb4_general_ci
eller en 3.??
Avatar billede arne_v Ekspert
15. januar 2019 - 17:12 #1
COLLATE er ikke tegntabel men sortering.

danish_ci sorterer efter danske sorteringsregler og ignorerer forskel paa smaa og store bogstaver.

general_ci er ikke dansk men generel.

Jeg mener at mange foreslaar unicode_ci.

Eksperimenter lidt og se hvad der virker for dig.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. januar 2019 - 17:14 #2
Og der er ikke noget galt ved at vælge utf8mb4, men medmindre du driver en social web site hvor du skal understoette diverse emojis, saa virker utf8 nok fint for dig.
Avatar billede nemlig Professor
16. januar 2019 - 11:43 #3
Tak for hjælpen.