Avatar billede themanveng Juniormester
16. januar 2019 - 22:56 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Batteri skift

Hej
Ved ikke om der er nogle her som kan hjælpe mig med dette spørgsmål, men jeg prøver...

Jeg har et print fra en transponder som skal have nyt batteri. Transponderen er 10 år gammel og er nu død, med en smule "vold" har jeg fået den (plastiketuiet) åbnet så jeg kan komme til printet. der sidder et 3,6 volt batteri som jeg har prøvet at skifte, og så virker den igen :D..
Men så er det jeg tænker, der sidder 2 måske 3 kondensatorer i printet, burde jeg skifte dem også efter 10 år, eller burde de kunne tage 10 mere?

Er i tvivl om hvorvidt de "slides" med tiden.

Håber nogen har et svar ;)

På forhånd tak
Avatar billede richardjensen Seniormester
16. januar 2019 - 23:40 #1
Hvilken type kondensatorer drejer det sig om ?
Normalt slides kondensatorer ikke , men elektrolytkondensatorer af 'rulletypen' kan godt  med alderen få lidt' inkontinens' ->  udsivende elektrolytvæske ,og er det tilfældet mener jeg det er bedst at skifte.
Andre typer mener jeg ikke der er grund til at skifte ,medmindre de ser ud til at have lidt overlast (mekanisk,termisk m.v.)
Er printpladen af typen med mere end 2 ledende lag (multilayer), kan komponentskift være en krævende opgave.
Avatar billede themanveng Juniormester
17. januar 2019 - 09:04 #2
Der sidder 2 firkantet kondensatorer hvor på der står s 5,5v  0.047F. Tlf
Så sidder der en lille "rulle"  som jeg også tænker er en kondensator, den er ca. 1 cm lang og en halv cm tyk... Det eneste der står på den er 103
Avatar billede puren Ekspert
17. januar 2019 - 20:27 #3
elektrolytter kommer i mange kvaliteter, så var jeg i dine sko så havde jeg sat et nyt battri i og færdig