Avatar billede Jonny Christiansen Praktikant
18. januar 2019 - 14:17 Der er 7 kommentarer

Er gammel retro IBM Laptop fra 1994 noget værd?

Hejsa

Har overtaget en gammel IBM 340 type 2610 bærbar computer som er fra 1994 og har altid været i familiens eje. Mit spørgsmål er nu så er den sjælden og evt. noget værd? Er i tvivl om det overhovedet er noget ved at gemme den. Og kan ikke rigtig finde noget info om den :)
Mvh.
Avatar billede mort1 Ekspert
18. januar 2019 - 14:21 #1
Mit gæt er, at den måske kan have en værdi for dig selv, næppe for andre
Avatar billede 220661 Ekspert
18. januar 2019 - 14:24 #2
Enig med Mort1
Hvilket system kører den?
Avatar billede claes57 Ekspert
18. januar 2019 - 15:29 #3
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
18. januar 2019 - 16:42 #5
Den er nok ikke det store værd i dag, men kan måske blive det, under alle omstændigheder er det synd at smide den ud, specielt hvis den er i pæn stand.
Den har jo historisk interesse Fra 1990 til 1995 skete der en stor udvikling i bærbare fra at være nogle store kasser til mere at ligne dem vi har i dag.

Der er nogle der har forsøgt at sælge den model på ebay for 99 USD men uden at sælge.
https://www.ebay.de/itm/Vintage-IBM-Thinkpad-340-Notebook-Works/163447435584?hash=item260e39f140:g:3P4AAOSwCtNb1cf4
https://www.recycledgoods.com/ibm-2610-i13-thinkpad-laptop-340/

Den reelle salgspris på ebay auktion er nok snarer under 100 kr. Eller forær den til en der sætter pris på den.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
18. januar 2019 - 16:43 #6
19. januar 2019 - 06:53 #7
et sandt kraftmonster ift. min første rigtige PC :-)
hvad angår dit spørgsmål, så er det korte svar helt klart nej. For det første, så findes der mange større samlinger af dele fra perioden, så stumper er ikke vanskelige at skaffe- de er ikke i efterspørgsel og dermed er prisen meget lav. Dette gælder hele segmentet af fx X86 baserede maskiner. Der findes enkelte eftertragtede pieces i blandt, en særlig cyrus version af den legendariske 486/DX2-66 var efterspurgt på et tidspunkt, men selv ikke da var priserne noget man fløjtede af !
Så, som det også er sagt tidligere, så ligger værdien i sådan en maskine primært i minder, følelser og affektion :-) og jeg ser ikke umiddelbart, at det kommer til at ændre sig meget foreløbigt. Det er en +10 årig kurs der skal udstikkes der i hvert fald :-)