Avatar billede klavil Seniormester
20. januar 2019 - 15:14 Der er 4 kommentarer

hjælp til gaming headsets decibel osv?

Jeg har et par spørgsmål som jeg håber i kan svare på.
Når man læser dataerne på et gaming headset, står der feks: Følsomhed 98 db eller noget lignende.
Betyder det hvor højt det kan spille lyden?
Der står også feks impedans 32 ohm. Har det også noget med volumen at gøre?
Grunden til jeg spørger, er at jeg har købt et HyperX Cloud 2 gaming headset og det fungerer fint, men efter et par timer får jeg ondt i venstre øre og har svært ved at have det på mere.
Så købte jeg et Steelseries Arctic 3 hvor det virker til det ikke trykker samme sted, men lyden er simpelthen for lav når jeg gamer, især i pubg :(
Nu ved jeg så ikke om det har noget med tilslutningen at gøre, da HyperX tilsluttes via USB og det andet Analogt?
På steelseries står der 92Db 32 ohm og det andet 98db 60 ohm
håber der er en der er klog på det her :)
20. januar 2019 - 16:02 #1
Impedans er elektrisk modstand - kort fortalt, hvor godt noget modstår en elektrisk strøm, der passerer gennem den. Det er en "måling" af modstanden der skabes af et kredsløb, når spænding tilføres". Impedans for hovedtelefoner måles i ohm (Ω) og det fortæller dig, hvor meget spænding der skal påføres før volumen når et passende leje og hvor stor udveksling der er på volumeknappen.
Vigtigheden i dette består heri: Jo højere tallet foran Ω symbolet er, jo højere spænding kræves før volumen forstærkes. Det betyder, at visse ting - som smartphones - simpelthen ikke er i stand til generere output nok til et acceptabelt volumeboost og uanset hvor meget du skruer op, så vil lyden fremstå svag og lav.

Enhver impedans på op til 32Ω kan afspilles relativt problemfrit af næsten hvad som helst med noget der minder om en forstærker indbygget. Impedans fra 33-100Ω er ikke helt så ligetil - der kan sandsynligvis genereres tilstrækkelig spænding, men lydkvaliteten vil muligvis lade en del tilbage at ønske. Her kan med fordel bruge en "headphone-amp" som både øger strømmen og skærper lyden. Alt over 100Ω vil næsten helt sikkert kræve en dedikeret forstærker!!

Følsomhed kan du opstille som benchmark for, hvor højt et par hovedtelefoner vil spille ved en givet spænding. Hvis hovedtelefon A har en højere følsomhed end hovedtelefon B med et effektniveau på 1 milliwatt, bliver den lyd, den producerer højere ved den pågældende volumen. Hvad det betyder i praksis er, at du skal skrue væsentlig mindre på lydstyrken for at få en højere volumen. For at perspektivere, så betragtes en følsomhed på 86 dB relativt lavt, mens noget over 110 dB ligger i den (meget) høje ende.

https://www.noisehelp.com/noise-level-chart.html

Decibel skalaen er en logaritmisk skala til måling af lydintensitetsniveauet. Da decibelskalaen er logaritmisk, ændres den ved hjælp af en additiv konstant, når intensiteten målt i W / m2 ændres med en multiplikativ faktor. Antallet af decibel øges med 10 for en faktor 10 stigning i intensitet. Den generelle formel for lydintensitetsniveauet, i decibel, svarende til intensiteten I er: β = 10log (II0) dB, hvor I0 er en referenceintensitet. For lydbølger er I0 sat til at være 10-12W / m2.
Bemærk, at log refererer til logaritmen tilhørende basen 10.
Avatar billede claes57 Ekspert
20. januar 2019 - 19:14 #2
1) tjek med en hørelæge eller klinik med høreapparater - de kan måle, om du har en skævhed mellem højre og venstre side. Det kan i givet fald ofte korrigeres.
2) hvis det generer, så skru ned - evt ret balance h/v - men hav aldrig lyden så højt, at det er på grænsen til, hvad du kan klare i timer. Det er ikke sjovt at skulle have høreapparater resten af livet, bare fordi du ikke kunne gennemføre et spil.
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2019 - 03:37 #3
jeg er enig med claes.
jeg er musiker og har passet på mine ører i alle 35 år jeg har lavet musik.
det er skadeligt med stort forbrug af hovedtelefoner.
hvis du ikke kan høre ordentligt i spil, skal du indstille musik/sfx/headset så alle ting kan høres. 1000000 maskingeværsalver, dag ud og dag ind, vil slide dine ører op.
tænk dig om :)
Avatar billede klavil Seniormester
21. januar 2019 - 15:08 #4
tak for de hurtige svar.
Jeg har vist ikke forklaret mig korrekt.
Det er ikke inde i selve øret jeg får ondt af headsettet, men på brusken i øret på ydersiden.
Det er derfor jeg søger efter et andet headset som er mere behageligt at have på.
Da jeg så købte det her Steelseries, var lyden så lav at alt i spillet var meget svært at høre, fodtrinene som man ikke hørte før det var for sent osv. Hvor det andet HyperX, ikke har det problem, men det er så det der er skyld i at jeg får ondt i selve øret :)
Derfor mit spørgsmål om man udfra dataerne kan læse at det Steelseries har en lavere lyd end HyperX udfra db og impedansen, da der jo er 6 db forskel men impedansen er 32 hhv 60 ohm?
Det HyperX tilkobles via USB hvor imod Steelseries tilkobles Analogt, og ved så ikke om det har nogen betydning?