Avatar billede paco_dk Praktikant
21. januar 2019 - 14:15 Der er 1 løsning

vlookup på flere linje

Hej med jer,

Jeg har brug for en excel hjælp.
Jeg har 2 faner og linje har jeg værdier som  jeg vil slå op i fane 2. Problemet er i fane 2 er der flere linje på som medarbejdere. Hvordan løser jeg denne ?

Fane 1                                              Fane 2
medarb. nr.    beløb                        medarb. nr.    beløb
99999              250                          99999            120
99999              300                          99999            250
11111              220                          99999            300

Når jeg laver en vlookup til medarbejder. 99999 så finder den 120 kr. men jeg vil tjekke de beløb som jeg har i fane 1.
Avatar billede Max_P_Larsen Seniormester
23. januar 2019 - 09:22 #1
1. Sørg for at medarbejdernumrene i Fane 2 er sorteret, således de står samlet på linjer, der "hænger sammen"

2. I formlen herunder søges først efter første forekomst af medarbejdernummeret (rækkenr. i Fane 2). Herefter tælles antallet af forekomster, således antal rækker med det givne medarbejdernr. kan bestemmes. Dette bruges til at definere et område, hvori beløbet kan findes.

I Fane 1 står Medarb.nr. og beløb i henholdsvis kolonne A og B. Den lange formel står i kolonne C.

I Fane 2 står Medarb.nr. og beløb i henholdsvis kolonne H og I.

=INDEKS(INDIREKTE(ADRESSE(SAMMENLIGN(A2;'Ark2'!H:H;0);9;;;"Ark2")&":"&ADRESSE(SAMMENLIGN(A2;'Ark2'!H:H;0)+TÆL.HVIS('Ark2'!H:H;A2)-1;9));SAMMENLIGN(B2;INDIREKTE(ADRESSE(SAMMENLIGN(A2;'Ark2'!H:H;0);9;;;"Ark2")&":"&ADRESSE(SAMMENLIGN(A2;'Ark2'!H:H;0)+TÆL.HVIS('Ark2'!H:H;A2)-1;9));0))