Avatar billede kkaern Praktikant
26. januar 2019 - 16:12 Der er 4 kommentarer

Problemer med at geninstallere styresystem.

Hej.
Jeg har en gammel macbook (mid. 2009, 17") som jeg har villet lade gå i arv til min datter.

Det har længe haft problemer med netværk (giver en melding om at jeg ikke har hardware installeret). Derfor har jeg brugt en usb-løsning.

Mit problem:
Jeg har forsøgt at slette HD (Kingston ssd240gb) og geninstallere El Cap. i disk utilities.
For det første syntes jeg det gik forbavsende hurtigt at slette - som i at det tog bare 30-40 sek. Herefter har jeg via et ethernetforbindelse til routeren forsøgt at geninstallere El Cap. Med forsøgt mener jeg, at jeg har kørt programmet og det har taget en times tid. Jeg får en melding om at macén vil genstarte efter installering. Dette sker bare ikke. Derimod ryger jeg tilbage i disk utilities - og kan starte forfra.
Nu er jeg så gået igang med at forsøge mig med en installering via Time Machine. Ville gerne have undgået dette - da jeg jo ønsker en ren installering - men har ingen installarionscd'er liggende.
Jeg ved selvfølgelig heller ikke om det vil lykkes mig, eftersom det tager små 3 timer.
Er der nogen som har kender til denne problematik? Og nogen som måske kan fortælle mig om jeg gør det rigtige?
Avatar billede sd8220 Seniormester
26. januar 2019 - 17:16 #1
Du kan ikke installere et system via Diskværktøj.

Du kan MÅSKE installere via internet-gendannelse; men med gamle systemer er det lidt et sats; for jeg synes, at der er noget med, at Apple muligvis har fjernet dem igen.

Det absolut nemmeste er at finde en bootbar installation et sted.
Der findes vejledninger til at lave dem - søg fx på make bootable 10.9 installer eller få fat i en af os, der har lavet bootbare installere og gemt dem ,-)

Timemachine vil du jo gendanne en given sikkerhedskopi fra og ikke lave en ren installation, så det er, som du selv skriver, ikke den optimale løsning.
Avatar billede kkaern Praktikant
26. januar 2019 - 18:00 #2
Hej sd8220
1000 tak for dit svar - som oven i købet er forståeligt for en ikke-nørd som mig:)

Fik en gammel installation op at køre - helt tilbage fra ´15. Fatter ikke hvorfor jeg ikke kunne få en nyere, eftersom det er en måned siden jeg sidst kørte TM på mac'en...?

Nu ved jeg da, at det kan lade sig gøre at få liv i den igen.

Vil prøve det du beskriver. Hvordan søger jeg om nogen har en 10:9 herinde?
Avatar billede kkaern Praktikant
26. januar 2019 - 18:38 #3
Har du mon også et bud på hvorfor min Sandberg Dongle (mini wifi usb) virker død nu efter den tur mac'en har været igennem. Den plejer lystigt at blinke med sit blå lys, når den bliver sat i usb-porten. Men ikke længere....:(
Avatar billede Mikael Ekspert
27. januar 2019 - 11:11 #4
Kan det ikke tænkes at den mangler drivere nu ??
Hvis den dongle havde en CD medfølgende, så prøv at installere igen.

Installer UDEN donglen sat i usb.. Derefter smid den i igen, og se hvad der sker ;)