Avatar billede kijoha Novice
26. januar 2019 - 22:13 Der er 3 kommentarer

Lyd fra Samsung tv til harman kardon anlæg virker ikke

Hejsa.

Jeg har de sidste par dage prøvet at få lyden fra mit Samsung ue55es7005 over til mit harman kardon bds 800/230, men ingen ting virker.
Jeg har i tv'et sat en google Chromecast i port HDMI 2 (arc / anynet+) har sat en HDMI kabel fra receiver til port HDMI 1 (for at billede til dvd og anlæggets instillinger) har sat et optisk kabel i receiver (port optical 2) og forbundet det i Tv'ets optiske indgang. Har på tvet instillinger sat standardhøjtaler til ekstern højtaler. På receiver gået over på kanal optical 2.
Det eneste jeg kan høre er en brummen fra forstærker som varer ca 11 sekunder og stopper kørt for så at komme igen.
På anlæggets lydinstillinger, hvor det HDMI audio output, kan jeg vælge imellem Bitstream, pcm og off. Alle 3 er prøvet uden held
Jeg ved at højtaler virker, for lyden går perfekt igennem når jeg afspiller dvd.
Har prøvet at sætte en bluetoth højtaler til tv med analog rød og hvid kabel, men højtaler brummer bare.

Jeg har ikke noget kabel eller antenne tv, så kan ikke afprøve om almindelig tv kan afspille lyd. Alt bliver streamer fra Chromecast.
Alt hvad jeg caster kan godt afspille på tvets alm højtalere.

Jeg håber overstående giver en god nok forklaring på mit problem.
Jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal komme videre.
Håber nogen kloge mennesker kan hjælpe
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. januar 2019 - 10:24 #1
Jeg har selv et Sony TV, tilkoblet et anlæg. Der skal man ind i TV´et menu og vælge "lyd". Så prøv at kikke i TV´ets brugsanvisning om ikke det er der problemet ligger.
27. januar 2019 - 14:01 #2
Du skal huske at skelne mellem in og ud.

For at der kan komme lyd fra dit TV til din forstærker, skal kablet gå fra en udgang i dit TV til en indgang på din forstærker.

Jeg har kikket lidt på quick guiden til dit TV, på nettet.

HDMI 2 på dit TV er den eneste HDMI med arc (Audio return signal). Altså den eneste hdmi med lyd ud.

Det optiske kabel er en udgang på dit TV, den skal i en optisk indgang på dit anlæg.

Vi har 2 ældre samsung, og en tudse gammelt NAD, og det kører fint via den optiske link.

Hvis det er de rigtige manual jeg har kikket i.

har du 3 audio udgange på TV'et.
HDMI 2
Optisk
Hoved telefon (tror den kan virke med din bluetooth højtaler)

Alt andet er audio ind.
Avatar billede kijoha Novice
27. januar 2019 - 21:12 #3
Yea det lyder som du har spottet de rigtige porte.

Min egen tanke er at få fat i en HDMI audio extractor som netop bliver forbundet med HDMI 2. I extractorem indsætter jeg Chromecast og optisk kabel som fører ned til forstærkerens optical 2.

Nuværende setup er netop som du beskriver HDMI fra HDMI 2 til forstærkerens eneste HDMI port - optisk kabel fra tv optiske port til forstærkerens port optical 2. Chromecast sidder i HDMI 1.
Ved dette setup får jeg ingen lyd frem, kun nogle (svært at forklare) bum .. bum.. bum fra subwoofer

Har desværre ikke et lydkabel fra hovedtelefon porten til min bluetoth højtaler.. kunne ellers have været smart at afprøve

Hvad tænker du om overstående?