Avatar billede kijoha Novice
26. januar 2019 - 22:15 Der er 16 kommentarer

Lyd fra tv til anlæg fungere ikke

Hejsa.

Jeg har de sidste par dage prøvet at få lyden fra mit Samsung ue55es7005 over til mit harman kardon bds 800/230, men ingen ting virker.
Jeg har i tv'et sat en google Chromecast i port HDMI 2 (arc / anynet+) har sat en HDMI kabel fra receiver til port HDMI 1 (for at billede til dvd og anlæggets instillinger) har sat et optisk kabel i receiver (port optical 2) og forbundet det i Tv'ets optiske indgang. Har på tvet instillinger sat standardhøjtaler til ekstern højtaler. På receiver gået over på kanal optical 2.
Det eneste jeg kan høre er en brummen fra forstærker som varer ca 11 sekunder og stopper kørt for så at komme igen.
På anlæggets lydinstillinger, hvor det HDMI audio output, kan jeg vælge imellem Bitstream, pcm og off. Alle 3 er prøvet uden held
Jeg ved at højtaler virker, for lyden går perfekt igennem når jeg afspiller dvd.
Har prøvet at sætte en bluetoth højtaler til tv med analog rød og hvid kabel, men højtaler brummer bare.

Jeg har ikke noget kabel eller antenne tv, så kan ikke afprøve om almindelig tv kan afspille lyd. Alt bliver streamer fra Chromecast.
Alt hvad jeg caster kan godt afspille på tvets alm højtalere.

Jeg håber overstående giver en god nok forklaring på mit problem.
Jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal komme videre.
Håber nogen kloge mennesker kan hjælpe
Avatar billede keysersoze Guru
26. januar 2019 - 22:55 #1
ARC = Audio Return Channel

Så skal der lyd ud fra dit TV via HDMI så benyt den port.
Avatar billede kijoha Novice
26. januar 2019 - 23:38 #2
Og hvordan gør jeg mere præcis det? Chromecast sidder i port HDMI 2, som er den jeg skal have lyd fra. HDMI fra receiver til tv er i port HDMI 1
Avatar billede keysersoze Guru
26. januar 2019 - 23:47 #3
Hvis port 2 er ARC så sæt dit anlæg til der.
Avatar billede kijoha Novice
26. januar 2019 - 23:49 #4
Og Chromecast skal i port HDMI 1?
Avatar billede kijoha Novice
26. januar 2019 - 23:52 #5
Skal lydinstilli gerne på anlæggets sættes til pcm eller Bitstream? Er der andet jeg skal gøre og skal optisk kabel stadig i?
Hvilken kanal på anlægget skal den stå. Kan være mellem dvd - radio - iPod - aux
Avatar billede posten Ekspert
27. januar 2019 - 12:34 #6
når du har et output fra dit anlæg skal det som en selvfølge da være på off da det jo er lyden fra dit tv du ha i anlægget og ikke omvendt
Avatar billede keysersoze Guru
27. januar 2019 - 13:37 #7
Jeg har lidt svært ved helt at forstår dit setup - men som udgangspunkt, lyd ud fra tv  via HDMI skal i ARC og resten af dine HDMI-ting ind er ligegyldige og dine optiske kabler kan jeg ikke helt se behov for. Dit TV skal sættes til ekstern lydkilde og hvis dit anlæg skal have lyd ind skal du ikke kigge på audio output men derimod input - mon ikke du på dit anlæg kan se hvad porten hedder, fx AV1 eller Audio 1.
Avatar billede posten Ekspert
27. januar 2019 - 16:07 #8
helt enig med #7 nævnte selv i #6 output er lige meget når du savner lyd fra dit tv
Avatar billede kijoha Novice
27. januar 2019 - 21:20 #9
Jeg savner ikke lyden fra selve tv'et. Jeg savner at det jeg afspiller på min Chromecast lydmæssigt bliver afspillet på anlægget.
Årsag til optisk kabel er for få 5.1 lyd, da (som jeg forstå) HDMI kun kan lave 2.0 lyd

Hvis jeg afspiller lyd fra tvs interne højtalere er der ingen problemer, men vil som sagt gerne have lyd på anlæg.

Lyd porte er optical 1 og 2 - coixcal - analog L / R 1 og analog L / R 2
Avatar billede kijoha Novice
27. januar 2019 - 21:28 #10
Har naturligvis også prøvet at sætte hdmi fra recuever til hdmi 2 og Chromecast i HDMI 1.
Tv er sat på eksterne højtaler under alle test.
Der vil ikke komme lyd ud af anlægget ved denne test.

Det eneste der kommer er (svært at forklare) en bum... bum.... bum.. fra subwooferen.
Kan som sagt godt afspille lyd fra anlægges højtalere hvis det køre fra dvd.
Avatar billede keysersoze Guru
28. januar 2019 - 10:08 #11
Jeg mener at du kan få 5.1 (måske komprimeret?) via HDMI ARC men ikke 7.1 - kan dog tage fejl. Jeg tror desværre ikke at jeg har bedre bud end at prøve at finde manualen frem og se hvad den foreslår.
28. januar 2019 - 10:35 #12
Det er forvirrende når du opretter 2 spørgsmål på det samme.
Jeg havde overset dette, dat jeg kommenterede på det andet.

Prøv at holde tungen lige i munden.

Det er fint at du har testet at der kan komme lyd ud af højtalerne, så ved du at det virker.

Det næste er at få sat forbindelsen korrekt op mellem TV og Reciever.

Som #3 skriver, TV'et har ARC på HDMI 2, så det er den der skal til Recieveren.

jvf. denne fra Sony: https://www.sony.dk/electronics/support/articles/00012943
skal HDMI kablet sættes i HDIM out ARC!

Du har ikke skrevet hvilket Harman Kardon anlæg du har.
I denne model:
http://in.harmankardon.com/on/demandware.static/-/Sites-masterCatalog_Harman/default/dw4b11d1d3/pdfs/BDSX80_QSG_EN.pdf
Er det HDMI output du skal bruge (12 yderst til højre bagfra).

Opsætning af samsun ARC læs denne:
https://www.samsung.com/au/support/tv-audio-video/arc-audio-return-channel-port-in-samsung-tv/
Bemærk dit HDMI kabel skal opfylde HDMI 1.4

Jeg har fundet denne tråd mht opsætning, læs sidste post:
https://www.avforums.com/threads/hdmi-arc-not-working-on-harman-kardon-avr-151s.2018849/

En bruger skrev andet steds at han kunne på den optiske til at virke i port 1:
https://www.experts-exchange.com/questions/26321722/optical-out-from-tv-to-receiver-help.html

og endelig er der lidt læse stof her:
https://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1533287054

Jeg har ikke selv brugt HDMI Arc, kun optisk.
Avatar billede kijoha Novice
28. januar 2019 - 12:23 #13
tak for svaret og de fine links.

Beklager jeg ikke har skrevet hvilket anlæg jeg har. det er en harman kardon bds 800/230
manual: https://www.manualslib.com/manual/519944/Harman-Kardon-Bds.html?page=2#manual

jeg har her til formiddag været ude og købe et nyt optisk kabel, for at teste om det kunne være det optiske kabel der var problemet. Efter at have påsat det nye kabel i tv og I forstærkers optical 2 port (der er 2 optiske porte) virker lyden på anlægget, dog kun på 2 af dem (front venstre og front højre)
HDMI kabel fra tv´ets port HDMI ARC (HDMI 2) til recieverens eneste HDMI port. Chromecast er sat i tv´ets HDMI port 1. Lyden kommer igennem anlægget, når jeg på tv´ets kildeoversigt går ned på kilden HDMI 1 (Den opretter automatisk, så den kører på anynet+ (det er vidst samsungs ord for HDMI ARC) ). Hvis jeg i tv´ets kildeoversigt går ned på HDMI 2, kommer jeg til opsætningsside af min fjernbetjening eller hvis jeg trykker på DVD, på min anlægs fjernbetjening begynder dvd afspilingen her. Når der bliver afspillet dvd / bluray er der lyd i alle 5 højtalere.

Så mit spørgsmål er: Når jeg afspiller fra chromecast f.eks netflix er der som sagt kun 2 højtalere der afspiller. Hvis jeg nu brugte en HDMI audio extractor, som er forbundet til tv og der i extractoren sidder chromecast og optisk kabel, som fører ned til forstærkeren, vil det så kunne hjælpe mit lydproblemet?
28. januar 2019 - 17:35 #14
28. januar 2019 - 17:36 #15
ps jeg kender ikke sådan en audio extractor, måske nogle andre kan byde ind på den.
Avatar billede kijoha Novice
28. januar 2019 - 17:43 #16
Det link handler vidst om Chromecast audio. Det er en alm. Chromecast det omhandler