Avatar billede TorbenV Praktikant
27. januar 2019 - 13:57 Der er 8 kommentarer

Kan to forskellige trådløse internetforbindelser opleves som et?

Vi har lagt to mindre lejligheder sammen og er nu de heldige ejere af to forskellige og billige 200/200 Mbit forbindelser.

Der er sluttet en Apple Airport Extreme til den ene forbindelse. Denne er kablet med en Sonos Play:5 højtaler, som skaber et dedikeret trådløst netværk, der udelukkende benyttes af lejlighedens Sonos højtalere. Dette fungerer upåklageligt, og højtalerne styres nemt af vores mobiltelefoner, der er sluttet til routerens trådløse netværksforbindelse.

Grundet et par tykke mure fungerer det trådløse netværk ikke optimalt i alle hjørner af lejligheden. Derfor vil vi gerne slutte en trådløs router til lejlighedens anden internetforbindelse.

Kan vi lave en opsætning, hvor vi udnytter de to 200/200 Mbit forbindelser samtidig med, at vores mobiltelefoner mm. oplever at være på det samme netværk, så vi f.eks. ikke skal skifte netværk, for at styre vores Sonos højtalere?

På forhånd tak!
Avatar billede puren Ekspert
27. januar 2019 - 14:20 #1
ingen problemer i det dog er nød til lave en EoIP tunnel det er det eneste der vil virke, jeg er dog ikke sikker på at et airport extreme kan lave en EoIP tunnel
Avatar billede ebea Ekspert
27. januar 2019 - 14:22 #2
Hvorfor ikke lave et Mesh (evt. Google Mesh) netværk med den ene forbindelse du har. Så vil du kunne dække begge lejligheder på samme WiFi net.
Avatar billede TorbenV Praktikant
27. januar 2019 - 14:44 #3
@puren. Tak. Jeg kigger nærmere på, hvad EoIP er :O)

@ebea. Tak. Jeg vil gerne udnytte, at vi har to 200/200 Mbit forbindelser, da vi ikke kan komme udenom at betale for dem.
Avatar billede puren Ekspert
27. januar 2019 - 15:13 #4
hvis du vil binde de 2 forbindelser sammen er EoIP ikke nok så er du nød til at trække et kabel fra begge modems til en router der kan lave load balancing og så mesh eller hvad hvad du nu ønsker

kan kun anbefale mikrotik bruger selv denne model https://www.computersalg.dk/i/4451879/mikrotik-hap-ac-ieee-802-11a-ieee
enste stop klos jeg har fundet i mikrotik er jeg kan ikke lave en openVPN over udp ellers har jeg ikke kunne komme på noget som den ikke kan og mine kræv til en router er ikke små
Avatar billede ebea Ekspert
27. januar 2019 - 15:53 #5
#3  -  jeg kan ikke rigtig se, hvad det er du vil udnytte ved at have 2 forbindelser!
Hvis jeg forstår dig korrekt, så er det 2 separate forbindelser du har, med 2 forskellige IP adresser. Og de vil mig bekendt, ikke arbejde sammen, men agere som 2 forskellige forbindelser! Og der vil din hastighed stadig "kun" være 200/200.
Og det vil den også være, ved at benytte et Mesh netværk.
Avatar billede TorbenV Praktikant
27. januar 2019 - 16:23 #6
@ebea. Tak. Du har utvivlsomt ret. Jeg tænker, det kan være en fordel at udnytte begge forbindelser, når husstandens fem medlemmer er på på samme tid. Løsningen bliver nok, at have to separate forbindelser. Så må man evt. skifte netværk, når man ønsker at tilgå Sonos højtalerne.
Avatar billede ebea Ekspert
27. januar 2019 - 16:46 #7
#6  -  Hvis det du havde i tankerne, var at sammenlægge forbindelserne, så kan du ikke gøre det sådan.
TDC havde for nogle år siden, et Modem/Router, som kunne sammenlægge 2 forbindelser, til én forbindelse. Men det var på indgangssiden af en internet forbindelse, og ikke som det du har nu (hvor du har 2 forbindelser inde). Og jeg er ikke engang sikker på, at det findes mere, fra TDC.
Men jeg kan kun gentage; hvorfor ikke have et netværk (MESH), og så kvitte betaling af den anden forbindelse (medmindre det er tvunget !!). Det virker ganske super (har selv brugt det til at mit WiFi); og jeg har et "smart home" med rigtig mange tilkoblinger, som bare fungerer konstant, over hele Huset.
Avatar billede puren Ekspert
28. januar 2019 - 17:07 #8
#3 jo man kan sagtens så to 200 mbit til at arbejde sammen som en dog kan man hente med max 200 pr instant og 400 mbit total uanset antal instant, teknologien hedder load balancing

#6 TDC var for nogle år siden en sund virksomhed, TDC er i dag en sunkne skude spørgsmålet er ikke længer "om" men "hvornår" de må dreje nøglen om.. og kigger du i #3 så kan står der at han ikke opsige den ene forbindelse

og nej mikrotik  er ikke en out of the box løsning men den virker