Avatar billede AOlsen Juniormester
01. februar 2019 - 10:27 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Wifi i hus med kablet netværk

Hvordan får man wifi i et stort hus under følgende forudsætninger

- 1 Wifi router kan ikke dække alle rum,
- Der er trukket netværk rundt i huset og installeret RJ45 stik ved siden af stikkontakter og TV udgang.

Kan man opsætte flere wifi routere i forskellige rum og få dem til at arbejde sammen om at udbyde 1 wifi netværk med samme navn og kode?

Eller er det en MESH løsning man skal kigge på?

Eller?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. februar 2019 - 10:49 #1
Den gnidningsfri løsning vli være et mesh netværk.

Du kan godt sætte 2-3 ens access points op, og konfigurere dem med samme SSID og passkode, men afhængig af modellen og de enheder der skal forbinde, kommer du alligevel til at gen-forbinde første gang du skal forbinde til et af de 2-3 AP´ere.

Når det så er gjort første gang, vil det køre gnidningsfrit - så vil enhederne vælge det netværk der er stærkest.
Avatar billede Slettet bruger
01. februar 2019 - 10:49 #2
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. februar 2019 - 10:50 #3
...Og så er der selvfølgelig den dyre, professionelle løsning, hvor AP´erne er centralt styret, og netop kan samarbejde om netværket. Men med mindre du er halv milionær, er det nok lige i overkanten til et privat hjem.
Avatar billede AOlsen Juniormester
01. februar 2019 - 13:03 #4
Tak for input!

3 access points a la Sidwaves forslag koster omkring 1000. Mesh koster lidt mere.

Udover den nævnte forskel, at man skal connecte 1 gang per access point, er der så andre forskelle på 3xaccespoint eller MESH.

Er eksempelvis performance ens på de to løsninger
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. februar 2019 - 13:30 #5
Det kommer kun an på enhedernes kvalitet - så det er svært at spå om.

Jeg har haft 2xAP (Router med DHCP m.m. slået fra). Det var i tidligere tider den klassiske Linksys WRT54G, hvilket kørte rimeligt (men også før børnene fik både telefon og bærbar). Indtil for et lille år siden, kørte jeg så med Linksys E2500/3200, hvilket ikke kørte rigtig godt, men dog rimeligt.
Siden har jeg opgraderet til Googles MESH med 3 punkter - stabiliteten her er uovertruffen, men jeg har lidt svært ved at konfigurere det helt som jeg gerne vil have det.
Til gengæld kan jeg lave regler for grupper af enheder - den lukker eks. for børnenes enheder om aftenen, når de skal i seng. Og styringen kan også foretages fra ydersiden af netværket.