Avatar billede KCH Novice
02. februar 2019 - 12:48 Der er 12 kommentarer

Hvad gør jeg?

Hej. Jeg har en Lenovo bærbar pc. Der har aldrig været problemer før men det er der nu. Sagen er, at jeg har YouSee internet og her i midten af januar har der været nedbrud i byen i tre dagen. Da internettet startede op igen fandt alle vores enheder med det samme Wifi’en (mobil,iPad og anden bærbar pc) og kom igang. Bare ikke min bærbar og netværks printeren (HP). Naturligvis går jeg ud fra det er netværkskortet problemet ligger, men nej. Pc’eren finder med lethed andre netudbyder (mine naboer) men ikke mit eget. Jeg kontakter YouSee som prøver at hjælpe mig men uden held. Netværksserveren har fået nyt navn stadig uden held. Så problemet er min pc kan ikke finde mit eget netværk, men finder alle omkring mig. Min søn bruger den på VU i Vordingborg uden problemer. Derfor må mit mit netkort virke, hvorfor kan den så ikke finde mit eget netværk (wifi). Virker med Lan stik. Tak og undskyld den lange tekst. Kurt
Avatar billede 220661 Ekspert
02. februar 2019 - 13:07 #1
Har du haft slukket dit netværksudstyr og genstartet det efter 30 sekunder?
Avatar billede KCH Novice
02. februar 2019 - 14:53 #2
Til 220661 Tak for dit interesse. Ja det har jeg, så at sige har jeg prøvet alt. Måske med en enkelt undtagelse, og det er den jeg søger efter. Det jeg ikke forstår er, hvordan kan det være mit netkort kan finde alle andre netudbyder, bare ikke mit eget. Hvis jeg havde koden til min nabos netværk kunne jeg udnytte hans netværk med 99%, hvorfor ikke mit eget. Stort spørgsmål???? Jeg hader at der ligger en Lan ledning og fylder op, når nu jeg har wifi i hele huset. Håber alle forstår mit problem.
Avatar billede claes57 Ekspert
02. februar 2019 - 15:00 #3
højreklik på Start (win-ikon), og vælg Indstillinger / netværk og internet / wifi
Klik på Administrer kendte netværk - der skulle dit netværksnavn være - klik på det, og vælg Glem
Så burde du i wifi-ikon i systembakken ved klik kunne se dit netværk - klik og angiv adgangskode, og svar Ja bagefter.
Avatar billede KCH Novice
02. februar 2019 - 19:14 #4
claes57 det er gjort op til flere gang men mit netværk kommer ikke frem i systembakken, det er det der er problemet. Nogen foreslag til, hvordan jeg nulstiller mit netværkskort? Hvordan gør man det, måske igennem biosen? Tak
Avatar billede claes57 Ekspert
02. februar 2019 - 19:45 #5
det er nok snarere et sted i windows, hvor det netværk er blokeret - lav en frisk backup af data på maskinen, og nulstil den - og installer programmer (fra din nedskrevne liste over programmer med licenskoder) og indlæs data.
Der er noget gums, som alm brugere ikke lige render ind i, og den korte løsning er 'forfra'.
Og det er rent windows - bios er ikke skyldig.
Avatar billede KCH Novice
02. februar 2019 - 21:10 #6
Tak for svaret, håbede ikke det skulle være nødvendig med at nulstille hele min pc’er men, hvis det er løsningen så må det ske. Hvis ikke det hjælper vender jeg tilbage. Hej
Avatar billede kurtba Ekspert
02. februar 2019 - 23:27 #7
Her er en masse forslag  til løsning af netværksproblemer. Bl.a. hvordan du nulstiller dit netkort.
https://support.microsoft.com/da-dk/help/10741/windows-fix-network-connection-issues
Avatar billede crazysnap Seniormester
03. februar 2019 - 11:33 #8
Der er også den mulighed, at WiFi-kortet i din Lenovo, kun understøtter 2.4Ghz-WiFi-båndet og at routeren kun har 5Ghz-båndet tændt, af en eller anden årsag, efter yousee fik nettet op og køre igen. Alt efter hvor gammel din printer er, vil det heller ikke være utænkeligt at den kun understøtter 2.4Ghz-båndet.

Du kan tjekke hvad dit netværkskort i Lenovo'en understøtter, ved køre følgende komando i en "cmd.exe":

netsh wlan show drivers

Herefter skal du se under "Radio types supported" i outputtet. Hvis der kun står 802.11b og 802.11g, understøtter det umiddelbart kun 2.4Ghz-båndet, hvorefter jeg ville tjekke om 2.4Ghz-båndet er slået til på din yousee router.
Hvis der også står 802.11ac eller/og 802.11n, supporterer det umiddelbart 5Ghz-båndet, hvilket betyder løsningen nok skal findes andet steds.
Avatar billede KCH Novice
03. februar 2019 - 12:11 #9
Til crazysnap der har jeg måske problemet. Før YouSee rode med vores internet i byen havde jeg både 2.4 og 5 GHz nu har jeg kun 5 GHz så det er værd at afprøve. Tak for info.
Avatar billede crazysnap Seniormester
03. februar 2019 - 13:06 #10
Ja, det lyder helt klart som problemet nu. Så må du logge på routeren via. en browser og slå 2.4GHz til igen.
Avatar billede KCH Novice
03. februar 2019 - 16:55 #11
TIL ALLE HER I DETTE FORUM. Tusinde tak for jeres hjælp. Det er kommet op at køre igen også min printer. Så tak for jeres forslag og ideer, jeg er meget lykkelig.
YES det virker perfekt. TAK TAK
Avatar billede crazysnap Seniormester
05. februar 2019 - 07:21 #12
Det er godt at høre! Bare så folk ved det hvis de sidder med lignende problem og falder over denne tråd, var problemet så det manglende 2.4Ghz bånd og løsningen at slå det til igen på routeren?