Avatar billede Holm Praktikant
03. februar 2019 - 19:39 Der er 12 kommentarer

Begrænset download/upload hastighed

Jeg er stødt på et problem, der går på, at jeg på min main computer (stationær med LAN kabel) ikke trækker samme download og upload hastighed som andre computere på mit netværk (Både trådløst og med ethernet kabel). Jeg betaler for 300/300 hos Waoo, og får også dette på andre computere. Når jeg kører en speedtest på denne computer læser jeg dog kun lige omkring 95/95. Jeg har scannet min computer for malware uden held. Jeg har også forsøgt mig med andre ethernet kabler. Så vidt jeg kan overskue tyder det på, at et program begrænser min netværkshastighed?

Nogen idéer til, hvad jeg kunne forsøge mig med før jeg wiper min computer?

På forhånd tak
Avatar billede Papillon60 Novice
03. februar 2019 - 20:02 #1
Hvilken cat kategori kabel er tilsluttet din stationære PC?
Avatar billede 220661 Ekspert
03. februar 2019 - 20:05 #2
Tjek af din driver til Lan kortet er den nyeste.
Gå i enhedshåndteringen og find netkortet og vælg egenskaber og gå i strømstyring. Fjern kryds ved at Windows må lukke for strømmen til det.
I Windows strømstyring skal din plan være performance (høj ydelse) der er den med højest ydelse. I de avancerede indstillinger for plan, gå igennem og tjek at alt er sat til den højeste ydelse. Har du 2 lan porte prøv at skifte til den anden. Måske du bruger den langsomme port.
Avatar billede Holm Praktikant
03. februar 2019 - 20:26 #3
Papillon60, mit kabel er cat. 6.

220661, jeg har kun 1 lan port. Alt står på højeste ydelse. Jeg ændrede strømstyringen for mit lan kort, men dette havde desværre  ingen effekt.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. februar 2019 - 20:29 #4
Ok.
Prøv at deaktivere programmer der starter med Windows, og tjek herefter din hastighed.
Du skal i jobliste-start og deaktivere. Lad antivirus køre hvis det står herinde i første omgang
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2019 - 20:30 #5
gå i egenskaber på netkortet, og vær sikker på at det står til gigabit full duplex
Avatar billede Holm Praktikant
03. februar 2019 - 20:48 #6
220661, jeg afsluttede alle processer, der startede med windows. Dog var nogle ikke mulige at lukke for: (Windows Security Health Service, Windows Defender notification icon samt Windows Shell-oplevelsesvært der blev ved med at starte igen med det samme)

Sidwave, jeg har tjekket, og netkortet står til 1.0 Gbps Full Duplex
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2019 - 22:23 #7
jeg tror du skal bruge et cat 5 kabell....
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2019 - 00:45 #8
Måske skyldes det, at dit uploadtal er meget højt, og nok højere end du har brug for.
Prøv at gå ind på Waoo, og se om du ikke kan ændre det forhold, så du får et højere download og et mindre upload.
Jeg er selv på yousee, og der kan man selv ændre forholdet.
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2019 - 12:47 #9
Jeg har lige været på yousee. De har, uden min viden, reguleret hastigheden tilbage fra hvad jeg først havde valgt. Man kan ikke længere vælge som skrevet ovenfor.
Jeg har 150/10 Mbit til 309. Kr. mdr.
Hvis jeg vil have højere upload, hedder det nærmeste 100/20 Mbit til 319 Kr. mdr.
Så ikke alene skal jeg så betale med lave download, men også 120 kr. mere om året.
Service i bund og priser i top. Så det er forståeligt, at at DR nyheder skriver om yousee og andre:
"Forbrugerrådet og Dansk Industri kritiserer manglende konkurrence."
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2019 - 13:02 #10
Du har åbenbart Waoo Fiber Basic 100/100, så du er meget tæt på. Så du får ikke noget ud af at rode hverken med Windows eller kablet.
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2019 - 14:33 #11
ÆV!!! Jeg har lige fået nye briller, dem må jeg have byttet.😢
Havde overset, at du betaler for 300/300 Mbit/s Jeg græmmer mig.  😒😒😒
Avatar billede gungajin Praktikant
04. februar 2019 - 21:06 #12
Du får nok alligevel ikke noget ud af at rode hverken med Windows eller med kablet, under alle omstændigheder. Løsningen jeg forslår er at du finder dig en udbyder der leverer det de lover.
Indrømmer dog at det kan være svært at finde.
Det er ligesom med bilernes CO2 test. De oplyser de maksimale tal under optimale forhold, som aldrig har ret meget med virkeligheden at gøre.

Ja, og måske teste din fysiske forbindelse af en prof, hvis du vil finde ud af hvad kabler, router og hvad ellers signalet skal igennem, overhovedet kan klare.