Avatar billede JFC Novice
04. februar 2019 - 17:01 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Backup af software inkl. gemt indhold

Hej med jer!
Jeg skal have taget backup af nogle programmer, som senere skal tages i brug på en ny computer. I den forbindelse har jeg valgt at lave min backup på Dropbox.

Først forsøgte jeg at kopiere programmet som exe-fil - det kom der ikke noget godt ud af. Dernæst ville jeg kopiere alle elementer fra programmet - hvilket ville tage ca. 1,5 time!

Der må helt klart være en nemmere og mere enkel måde?
Håber I kan hjælpe.

Dbh.
/Jens.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. februar 2019 - 17:17 #1
Problemet er at du har oplysninger om programmerne i din registrerings database, som du ikke har i den nye pc. Derfor vil programmer ikke køre.
Problemet er jo så måske også at den gamle pc og den nye ikke kører samme system så en kloning af disken kan heller ikke bruges.
Så den mest brugbare løsning er at installere programmer på den nye pc, og kopiere brugerdata ind på den nye pc i den mappe som programmet vælger at gemme data i.
Avatar billede milter Ekspert
04. februar 2019 - 17:37 #2
En lille tilføjelse til indlægget fra 220661, som måske ikke fremgår helt klart: Når du installerer et nyt program på en computer, sker det fra en installationsfil (som regel en .exe-fil), men den .exe-fil er ikke det samme som den .exe-fil, du kan se på din computer efter installationen.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. februar 2019 - 17:46 #3
#2 Nemlig.
Avatar billede claes57 Ekspert
04. februar 2019 - 19:26 #4
lav en liste med login og adgangskoder og licensoplysninger i et regneark - det er alt, du behøver - programmer kan du hente fra deres hjemmesider, og så er det bare at logge på med de gemte data. Lav gerne en test på de enkelte programmer, hvor du er på deres side og tester, at du kan hente en kopi til installering - og gem evt det link i listen fra før.
Avatar billede JFC Novice
04. februar 2019 - 20:05 #5
Så de filer som er gemt i det specifikke program kan godt blive overført til en ny enhed og virke hensigtsmæssigt igen?
- Programmet er Anki (https://apps.ankiweb.net/)

Jeg kan se at det er en mulighed at eksporter filer fra programmet i .colpkg- format. Hvis jeg gemmer den eksporterede fil, som jeg så åbner på den nye PC med det nyinstallerede program - ville det måske virke?

Der er brugt mange timer på registreringen af filerne, så vil nødigt miste dem.
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2019 - 20:35 #6
ja, alle datafiler du har kan du bare kopiere over et andet sted.

når du går over på en ny computer, skal du installere dine programmer igen fra starten af, ligesom da du fik fat i dem, og så tager du din backup af alt det du har lavet, og lægger et sted så du ved hvor det er. nu kan du begynde at bruge programmet igen
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2019 - 20:40 #7
dropbox er ikke et smart sted at lave en backup.
køb en ekstern harddisk og læg tingene der.
hvis den går i stykker, sker der ingenting med dine ting.!
det er bare harddisken der er gået i stykker, eller noget med strømforsyingen, og data bliver kun ødelagt, hvis du lader en raslende hylende larmende klikkende harddisk køre i ugevis, ude at stoppe med at bruge den.

data kan ret billigt reddes af et firma.

derimod, en SSD disk, som er flash ram, der er det bare slut, hvis den bliver korrupt, kan du  miste alt og der er intet at gøre. det samme med usb stick.

hvis jeg skal over på en ny computer, så kloner jeg alle harddiske, go sætter dem direkte over i en ny pc. så booter jeg op, og går i fejlsikret tilstand med net.
så sletter jeg alle de gamle drivere, downloader de nye, og instalerer dem.

nu har jeg en helt ny computer, og alt er det samme som det var før.
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2019 - 20:42 #8
når du kloner et system, så vil nogle af programmerne du har købt, og som er registreret med seriel kode osv, opdage at de ikke ligger på den maskine du købte dem på, og så bede om en ny serielkode. og andre programmer er ligeglade.
Avatar billede JFC Novice
05. februar 2019 - 09:56 #9
Mange tak for jeres feedback - det gjorde mig lidt klogere.
@sidewave: tak for dit gode råd. Tror dog at det er lidt for omfattende i forhold til mit behov og mine kompetencer.
@ claes57: tak for det praktiske råd. Det vil jeg helt sikkert buge når jeg skal have flyttet mine filer til den nye PC.

God dag til jer alle.

/Jens.