Avatar billede Jannickhess Professor
10. februar 2019 - 17:05 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af Lampe, (Gammel strømudtag)

Hjælp til Lampeudtag,

Er der nogen herinde, der ved hvordan, at jeg for den sidste "Skrue" ud af dette Lampeudtag

Se Link Herunder

https://www.flickr.com/photos/150154042@N02/46136237255/in/dateposted-ff/
Avatar billede milter Ekspert
10. februar 2019 - 17:30 #1
Jeg ville prøve at presse den ud med en flad skruetrækker mellem undersiden af den og dåsen, altså der, hvor der ser ud til at være en udskæring. Brug evt. en form for løftestang for at få lidt mere bevægelse. Så vidt jeg kan se, er der ikke nogen kærv på nogen af de to, er det korrekt?
Avatar billede Jacob Gade Praktikant
10. februar 2019 - 17:33 #2
Det ligner en helt standard dåse, normalt skulle man kunne presse låsen op og så skulle den slippe.
Avatar billede poko1 Ekspert
10. februar 2019 - 18:07 #3
Hvis du trækker den øverste ud lige som den nederste burde der ikke være problemer
Avatar billede 220661 Ekspert
10. februar 2019 - 19:00 #4
Enig med poko1.
Mener når man trykker "tapperne" op i dåsen udvider de sig og låser dækslet fast. Med et par små flade skruetrækkere burde det kunne lade sig gøre at få den sidste løs.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. februar 2019 - 19:11 #5
Eller også er der modhager på. Kom lige i tvivl. Bruger selv dem der skrues fast :-)
Avatar billede Jannickhess Professor
10. februar 2019 - 21:23 #6
Jeg har fået strømdåsen af nu, men jeg kan se at der er 3 forskellige ledninger i hver sin farve, men hvilke 2 skal jeg have sat til ?
Avatar billede milter Ekspert
10. februar 2019 - 21:26 #7
Hvilke farver er det?
Avatar billede 220661 Ekspert
11. februar 2019 - 08:49 #9
I gamle installationer kan nul og fase være hvide og sorte. Husker dog ikke om det er det er den hvide der er fase.. Det var det i det forrige hus jeg boede i. Men er det nye ledninger så burde du komme i mål med link som Milter har lagt
Avatar billede poko1 Ekspert
11. februar 2019 - 08:57 #10
Man laver vel ikke sådan noget uden en Polsøger? Hvis der er konstant Fase på den ene ledning så skal den ikke bruges. hvis du så tænder kontakten og der er Fase på en af de andre så giver det sig selv!
Avatar billede 220661 Ekspert
11. februar 2019 - 18:26 #11
#10 Enig :-)
Avatar billede Jannickhess Professor
13. februar 2019 - 16:04 #12
Hejsa Milter

Blå, brun og Gul, Jeg tror ikke at Gul, skal bruges ?

Og jeg har IKKE noget Polsøger, der virker,
Og desuden, så slukker jeg jo naturligvis for strømmen
Avatar billede poko1 Ekspert
13. februar 2019 - 16:09 #13
Ja du slukker for strømmen  Og så er Gul Jord. Blå er Nul og Brun er fase
Avatar billede Jannickhess Professor
13. februar 2019 - 16:13 #14
Sådan her ser lampeudtaget ud, hvor billedet er mere tydeligt

https://www.flickr.com/photos/150154042@N02/46328692484/in/dateposted-ff/
Avatar billede poko1 Ekspert
13. februar 2019 - 16:14 #15
Farvekoder er Gul/Grøn Jord Blå Nul Sort Fase 1 Sort/Hvid Fase 2 Brun Fase 3 Alle andre bruges som mellem ledninger altså gennem kontakt til forbrugsgenstand.
Avatar billede poko1 Ekspert
13. februar 2019 - 16:23 #16
Ser jeg ikke en Rød til Venstre for øverste befæstelse? Så er det den der sender Fase til Lampen det er en såkaldt mellem ledning!
Avatar billede store-morten Ekspert
13. februar 2019 - 17:44 #17
Gul har jord symbol
Blå har N symbol --> 0 leder der er sløjfet videre
Rød har L symbol --> Fase til lampe
Brun har ? symbol --> Fase der er sløjfet videre

Så mit gæt: Blå og Rød
Avatar billede poko1 Ekspert
13. februar 2019 - 18:08 #18
Det er jo ikke rigtigt S Morten L1 L2 L3 = Faser Brun Sort Sort/Hvid  N = Nul Eller Neutral  Gul/Grøn = er Jording Gul Må Bruges Men skal Mærkes
Avatar billede store-morten Ekspert
13. februar 2019 - 18:21 #19
Poko1 så skal jeg have stærkere briller ;-)

På billedet ser jeg:

Gul har jord symbol
Blå har N symbol
Rød har L symbol
Brun har ? symbol
Avatar billede poko1 Ekspert
13. februar 2019 - 18:27 #20
Det betyder jo ikke at de er placeret korrekt.
Jeg har arbejdet inden for faget til jeg gik på Pension.
Og i følge Stærkstrøms reglementet kan du være sikker på at en Elektriker overholder dette.
Avatar billede store-morten Ekspert
13. februar 2019 - 18:32 #21
Som El-teknikker på 36 år i samme firma og lige haft det årlige LAUS kursus så kender jeg en smule til regler ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
13. februar 2019 - 19:14 #22
Avatar billede store-morten Ekspert
13. februar 2019 - 19:17 #23
Info:
Den nye installationsbekendtgørelse, som afløser stærkstrømsbekendtgørelsen, er trådt i kraft 1. juli 2017.
Avatar billede milter Ekspert
14. februar 2019 - 16:38 #24
Jeg er ikke elektriker, men jeg har da opsat mange meter isolationskabel, lampeudtag,  stikkontakter og andet under renoveringen og udvidelsen af mit hus, og det har lært mig et par ting: Brug altid en polsøger til den slags. og hav et godt lager af sikringer parat. Et multimeter er også næsten en nødvendighed. Og, hvis du arbejder med det efter mørkets fremgang, så hav en god lommelygte parat i lommen :-)

Mit gæt er, at rød eller brun er fasen og brun er nul. Men som sagt, hav ekstra sikringer klar :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
14. februar 2019 - 16:48 #25
Et tip kunne måske være lige at løsne afbryderen og se om den røde ledning ikke kommer derfra.
Er der ikke korrespondence mellem flere kontakter er det sikkert den røde der er tænd ledningen, og den anden ledning skal monteres ved de blå ledninger (nul)
Avatar billede 220661 Ekspert
14. februar 2019 - 16:49 #26
Milter du mener forhåbentligt at den blå er nul ;-) Du skriver brun to gange :-)
Avatar billede milter Ekspert
14. februar 2019 - 16:56 #27
@ 220661.
Arh, du er da også så pedantisk :-)  Men du har selvfølgelig ret :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
14. februar 2019 - 16:58 #28
😂😂😂
Avatar billede 220661 Ekspert
14. februar 2019 - 16:59 #29
Hopper af her. Har min tvivl om at spørger vender tilbage
Avatar billede Peter Ahlgreen Praktikant
15. februar 2019 - 05:38 #30
Sikke en hyggelig forsamling, i snakker til højre og venster .. ender med at lage livet at manden inden i bliver enig.. når han fasen en den ene hånd og nul i den anden , spekulerende over hvad den røde tændledning er til, Hvis han når så langt da der jo er slukket på kontakte eller var det hovede afbryderen.. hvilket jo gør det nemt at måle om der er spænding på osv. med et Multimeter!!!.. Voltmeter er nok bedre og nemmere at overskue hvis de 4 ledninger der minimun skal være i et lampested volder problemer.. og polsøger er no go til den slags den er til det navnet angiver og ikke til spændings måling eller ligende...
Avatar billede 220661 Ekspert
15. februar 2019 - 14:00 #31
#30 Lyder ikke som du lige ved hvad et multimeter er.
Et multimeter kan indstilles til at måle mange forskellige ting. Og volt er et af dem. Både jævnspænding og vekselspænding.
Kender en elektriker der har en fatning med  to stive  ledninger der er af isoleret så han direkte kan teste. Når den fungerer korrekt over afbryderen aftager han strømmen og monterer lampen helt uden risiko. Den blå må man formode er nul, og så er det bare at prøve på den brune og den røde. Sværere er det ikke.
Men som jeg skrev i mit forrige indlæg så ser vi næppe spørger igen. Der er oprettet nye tråde  uden der meldes tilbage her.
Dette var derfor min sidste bemærkning i tråden.
Avatar billede Jannickhess Professor
16. februar 2019 - 00:04 #32
Kære 220661

Jeg er her soment endnu,
og har set de forskellige kommentarer igennem,
Når jeg har fundet den rigtige løsning så klikker jeg på en eller flere

Marker som Løsning
Avatar billede Jannickhess Professor
16. februar 2019 - 00:10 #33
Ja herunder er der et Multimeter, men det er nok lidt svært at bruge når det er en loftlampe, der skal tilsluttes

https://www.flickr.com/photos/150154042@N02/32165136117/in/dateposted-ff/
Avatar billede store-morten Ekspert
16. februar 2019 - 00:26 #34
Hvorfor er det svært at bruge?
Sæt prøve ledninger i, indstil på V.~ og mål mellem blå og rød.
230 V. med tændt kontakt
0 V. med slukket kontakt.
Avatar billede store-morten Ekspert
16. februar 2019 - 00:30 #35
Brug den sorte COM
Og den røde til højre V.
Avatar billede Jannickhess Professor
16. februar 2019 - 00:30 #36
Jeg kigger herind igen i morgen,