Avatar billede JLodberg Novice
12. februar 2019 - 13:23 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

LOPSLAG med flere resultater

Hej, jeg er en rigtig nybegynder til Excel. Jeg har brugt LOPSLAG til at sammenflette en masse information under det samme produkt nummer, over tre forskellige ark.

Nu har jeg så endnu et ark, hvor produkt nummeret optræder flere gange, og dermed har LOPSLAG flere resultater. Den kommer dog kun med et resultat, og jeg vil gerne have allesammen.

Min kode hedder: =LOPSLAG(A2;'Ark4'!A2:C49992;3;FALSK)

Hvordan får jeg den til at vise flere af resultaterne? Det gør ikke noget hvis den skal bruge flere kolonner.
Avatar billede Jan K Ekspert
12. februar 2019 - 13:52 #1
Det kan du ikke umiddelbart, da LOPSLAG altid vil returnere den første forekomst, hvis der er mere end en. Du kan lægge denne kode ind i din mappe:

Function FLOPSLAG(ops As Variant, num As Single, rn As Range, ofs As Byte)
    Dim Taeller As Long
    Dim i As Long
    i = 0
    For Each c In rn.Columns(1).Cells
        If c.Value = ops Then
            i = i + 1
        End If
    Next c
    If num - CInt(num) <> 0 Or num < 1 Then
        FLOPSLAG = CVErr(xlErrNum)
        Exit Function
    End If
    If i < num Then
        FLOPSLAG = CVErr(xlErrNA)
        Exit Function
    End If
    Taeller = 0
    For Each c In rn.Columns(1).Cells
        If c.Value = ops.Value Then
            Taeller = Taeller + 1
            If Taeller = num Then
                FLOPSLAG = c.Offset(0, ofs - 1).Value
                Exit Function
            End If
    Next c
End Function

Så kan du en celle bruge den som LOPSLAG bortset fra, at du skal skrive

=FLOPSLAG(D1;2;A1:C5;3) , hvor D1 indeholder opslagsværdien, det næste argument er det nummer resultat, man vil se, A1:C5 er området, og 3 indikerer at der skal returneres værdier fra 3. kolonne.

Mere her: www.kronsell.net/flerforekomstopslag.htm
Avatar billede JLodberg Novice
12. februar 2019 - 13:56 #2
Hej. Hvor/Hvordan indsætter jeg en sådan kode?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
13. februar 2019 - 05:58 #3
Skulle du foretrække en formelløsning så:

https://www.dropbox.com/s/36eodlgb93u2zip/Opslag_Flere.xlsx?dl=0
Avatar billede JLodberg Novice
13. februar 2019 - 08:46 #4
Hej, tak for hjælpen.

Det ser ud til næsten at virke, men din formel henter resultaterne og sætter dem under hinanden (og det gider den tilsyneladende ikke når jeg sætter den ind pga. min opstilling). Mit dokument ser sådan her:

A                  B
Booking nr.  andre ting
5                  andre ting
20                andre ting
1                  osv.

Ark4
A                  B                  C
Booking nr.  Andre ting    Produkter
5                  andre ting      Produkt X
33                osv.                Produkt X
42                                      Produkt X
4                                        Produkt Y
33                                      Produkt Y
5                                        Produkt Z
33                                      Produkt Y

Jeg vil så gerne have at på Ark1, produkterne sættes på hver sin kolonne (ved siden af hinanden), eller i samme felt er også helt OK. Så det bliver sådan her:

A                  B                  U                  V                  W
Booking nr.  andre ting      Produkter      Produkter      Produkter
5                  andre ting      Produkt X      Produkt Z
20                andre ting
1                  osv.
33                                        Produkt X      Produkt Y    Produkt Z

Giver det mening?
Avatar billede JLodberg Novice
13. februar 2019 - 08:47 #5
Okay opstillingen så bedre ud før jeg sendte det... håber det giver mening, nu hvor den fjernede alle mine mellemrum.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
13. februar 2019 - 11:24 #6
Det var vist ikke helt det du lagde ud med - var det?

https://www.dropbox.com/s/9ql6sm5ra2dh0c2/Opslag_Flere_2.xlsx?dl=0
Avatar billede JLodberg Novice
14. februar 2019 - 11:51 #7
Altså... jeg tror det virker, så mange tak for det!

Mit excel crasher bare når jeg prøver at lade formlen beregne på hele arket, så ved sku ikke om computeren bare er for langsom til det her... :(
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
14. februar 2019 - 17:42 #8
Er det virkelig nødvendigt at beregne på hele arket. Hvad mener du i øvrigt mere præcist med hele arket?

Matrixformler er generelt beregningstunge, så derfor er det altid vigtigt at begrænse referenceområdet til det absolut nødvendige.
Avatar billede JLodberg Novice
15. februar 2019 - 07:58 #9
Mente bare hele Excel arket hvor jeg har andre beregninger og det... Jeg sidder med en bærbar med en i3, så den har det ikke helt let :0)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
15. februar 2019 - 08:53 #10
Det er op til dig om det er et problem. Hvis jeg skal forsøge at sige noget om, hvorfor Excel ikke har det let, er jeg nødt til at se filen.