Avatar billede steenh1965 Novice
15. februar 2019 - 13:40 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

C5 på NAS ?

Hej,

Kan man kører C5 på en NAS eller er det helt umiligt ?

Evt. Kom gerne med et løsningsforslag ?

Mvh

Steenh
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2019 - 13:53 #1
det bør man da ku, medmindre den kræver C: drev.
men husk backup!
Avatar billede karsten_madsen Juniormester
15. februar 2019 - 14:01 #2
Ja,  jeg har en som kører på nas
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
15. februar 2019 - 14:04 #3
Ja det kan du godt.  Lav en shared partition og opret netværksdrev
fra den/de PC'ere som har tilgang.

Hvis du tænker på at afvikle C5 på NAS (remote tilgang) så kan dette ikke
lade sig gøre.

Hvis du vil have fart på afviklingen, så placer kun datafil på NAS og
programfiler på de tilsluttede PC'ere.

Start C5 fra PC med parametret -D  (Eksempel data ligge på drev Z: i mappen
C52012)  c5w32.exe -dz:\c52012\

Alle gyldige drevbogstaver kan anvendes med C5.

God fornøjelse.
Peter Agger
Avatar billede steenh1965 Novice
15. februar 2019 - 14:13 #4
Den skulle gerne ligge der med en databasen, kan det lade sig gøre ? Der er flere der skal connecte til databasen ?

Mvh

Steenh
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
15. februar 2019 - 14:27 #5
Hej Steenh,

Ja det kan du sagtens lave.  Smid alle C5 filer i samme mappe.

Opret en genvej på de lokale PC'ere som peger på 'c5w32.exe'.

Hvis du får problemer med sproglag, kan du startet C5 med parametren -c.

Så vil den se således ud :  'z:\c52012\c5w32.exe -cdk'

Så startes der altid med dansk sproglag.

Hus der kan ikke være flere samtidige brugere på C5's database en der er
købt programrettigheder til.  Så hvis du har 5 brugerlicenser er dette det maksimale samtidige.  Derfor kan der godt være 20 tilsluttede PC'ere, men atså kun 5 brugere ad gangen.

MVH
PA
Avatar billede steenh1965 Novice
15. februar 2019 - 14:55 #6
Perfekt, tusind tak for svar

Vi har en 5 bruger licens :-)

Kan man ligge sin database lige hvor på NAS ? så opretter man "bare" en connection til denne ?

Mvh

Steen
Avatar billede karsten_madsen Juniormester
15. februar 2019 - 14:59 #7
Præcis.  Det gør man
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
18. februar 2019 - 07:07 #8
Hej Steenh,

Yep, se mit første indlæg om parametre,

'Start C5 fra PC med parametret -D  (Eksempel data ligge på drev Z: i mappen
C52012)  c5w32.exe -dz:\c52012\

MVH
Addcon
Avatar billede steenh1965 Novice
18. februar 2019 - 07:49 #9
Vi kører denne version på en SQL server, har det nogen betydning ved flytning ?
Jeg tænker at det "bare" skal have adgang til denne database, men kan jeg også ligge den på NAS'en ? Eller skal jeg konvertere den til MYSQL ?

Steenh
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
18. februar 2019 - 08:06 #10
Hej Steenh,

Se så sig stiller opgaven helt anderledes.  Hvis du triller på en SQL tror jeg du
løber ind i udfordringer.

For det første vil det kræve at du rent faktisk kan kører en SQL Express eller anden
version af Microsoft SQL på din NAS.  Der er jeg ikke sikker på du kan.

Hvis du kan afvikle en MySql på NAS, kan du prøve om C5 vil connecte til
denne.  Jeg har ikke selv prøvet dette, men jeg tvivler.

Der er 2 sidste muligheder for dig.

Kan din NAS afvikle en virtuel maskine.  Det er de færreste som kan dette.  Hvis
JA kan du placeret en maskine som kører WIN 10 Pro eller WIN 7 Pro og afvikle
SQL database på denne.  Det kan selvfølgelig lade sig gøre, men så kan du ligeså godt finde dig en rigtig server og smide noget VM-Ware på denne , det vil fungere meget bedre.

Endvidere kan du selvfølgelig have din SQL kørende på en maskine i netværket og så bruge NAS som datastorrage.

En NAS er ikke en server, men et diskstorrage med lidt udvidet funktionalitet, så
afvikling af databaser, ses ikke så tit.  Hvad type og model er din NAS ?

MVH
ADDCON / Peter
Avatar billede steenh1965 Novice
18. februar 2019 - 08:30 #11
Hej Peter,

Mange tak for dit svar :-)

Vi kører med en SQL Express, denne ligge på nuværende på en server som vi meget gerne vil have "decommissioned/afviklet" inden længe, men vi skal bare være 100% sikker på at vi kan kører videre med en anden database ?

Jeg er helt med på at en NAS ikke er en server og bliver det nok ikke lige med det samme, jeg kunne måske godt ligge en Virtuel server på, men så flytter jeg bare vores problem videre, så jeg vil meget gerne undgå denne løsning :-)

Mvh

Steenh
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
18. februar 2019 - 08:57 #12
Hej Steen,

Det må komme an på en prøve. Mange NAS kan afvikle en MySQL, men denne vil være afviklet under det operativsystem, som NAS'en triller på, ofte en UBuntu/Linux eller andet.

Jeg har som sagt ikke prøvet at lave en C5 med MySQL - udfordringen er int., men jeg tror ikke det kan lykkedes.  Flere har forsøgt.

Du bliver nød til at anvende en SQL fra Microsoft.

Et sidste alternativ er at gå tilbage til at bruge Native database til din C5.  Det kan give hastighedsudfordringer.  Dog kan du anvende SPLIT-database funktionen
med din native database, det øger hastigheden.

Hvor stor er din C5 database ?

Hvad er det for en NAS du bruger/vil bruge ?

Du bliver nok nød til at gå vejen, hvor du har en MS SQL kørende et eller andet sted.  (Husk at undersøge, om der iSCSI på din NAS) ellers kan det være svært
at tilgå en MS-SQL database fra en anden maskine.

Har læst lidt op på indlæg omkring dette - ingen hjælp at hente der.

Hvad afskrækker dig fra en MS-SQL -  ?

MVH
ADDCON/Peter
Avatar billede karsten_madsen Juniormester
18. februar 2019 - 09:10 #13
Hvis du kører C5 på MS SQL, så melder jeg mig ud igen. Jeg har erfaring med C5 og jeg har erfaring med MS SQL, men desværre ikke kombinationen...
Avatar billede steenh1965 Novice
18. februar 2019 - 09:55 #14
Ser ud til at vi bare må lade den ligge indtil videre :-)

Mange tak for hjælpen alle sammen.

Mvh

Steen
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
18. februar 2019 - 10:29 #15
OK Steenh,

Ellers er du velkommen - jeg ville løse det på følgende måde:

Køb en refurbisehed server  (Proliant DL380 G7)  300 EUR, 2 diske 72 GB  30 EUR og 6 diske 300 GB SAS til 130 EUR stykket.
Smid en Wm-vare på (koster ikke noget)
Brug WM-vare's konverteringsværktøj til at flytte hele din server til ny instans
på ny server.

Det kan tit give den fornødne lift i hastighed og drift (også hvis hardwaren på gl. server vakler lidt eller du er ved at løbe tør for dataplads til andre ting på nuværende server.)

Raid 5 med 6 x 300 GB diske vil give dig cirka 1.4 TB plads. Server 32 GB Ram  , 2 x 6 Core Xeon C5650, 4 x Giga Bit LAN  , 2 x 750 Watt PSU.

God fornøjelse
PA
Avatar billede steenh1965 Novice
18. februar 2019 - 15:54 #16
Det kan ellers godt være at VM-ware ikke koster noget, men strømforsyningen med 2 x 750 Watt, den må da koste noget :-)

På vores NAS som er en Synology og på vores server er der masser af plads, vil meget gerne have vores server stoppet men som jeg hører jer er det ikke en løsning på mit problem.

Der er i øvrigt 5 personer der bruger data fra vores finanssystem (C5) hele dagen, så der er stort set vores problem, at den ikke må gå ned.

Men jeg Ser hvad vi skal gøre fremover.

Tak for jeres svar.

Mvh

Steen
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
18. februar 2019 - 16:33 #17
Hej Steen,

Strømforsyningerne sidder i serveren til de 300 EUR, diskene købes løse
og sættes i, der er tale om en Proliant 380 server som er designet til at køre 24x7x365, derfor at mange af hardware komponenterne x2 eller x3 med videre, ligesom PSU er dobbelt (redundant).

Hvis du gerne vil stoppe server, kan hele din nuværende server konverteres til at køre under WM-vare, hvilket betyder at du ikke skal ud og købe nye licenser eller ominstallere server, kan typisk konverteres over en weekend.

Løsningen med WM-vare er meget driftsikker og nem at administrere, samtidig med højt sikkerhedsniveau (RAID 5 på 6 diske) + at WM-varen kører på de 2 første diske. /(faktisk kan hele 2 diske fejle uden driftsproblemer - diske kan udskiftes når server kører (HOT PLUG).

Hvis det er driftsikkerhed der søges, vil jeg ikke kigge på en NAS, men på en server som beskrevet.  Mærke model underordnet, nu slog jeg bare op der hvor jeg plejer at skaffe stumper fra. Netop udfordringen med SQL server gør nok at du skal kigge efter server løsningen.

God fornøjelse
ADDCON / Peter
64 41 60 97 evt. hvis du er i tvivl
om noget af hvad jeg skriver.