Avatar billede Lotte Praktikant
15. februar 2019 - 19:27 Der er 5 kommentarer

Grå opstarts skærm med roterende spørgsmålstegn

Jeg har en MacBook Pro årgang 2011, som ikke vil starte korrekt op.
Ved opstart kommer der en grå skærm hvor der i midten vises et ?.
Herefter sker der ingen ting.
Jeg har kunnet læse mig til en anbefaling, hvor jeg skulle holde ALT, CMD+R nede inden jeg trykkede på power knappen.
Her fik jeg et billede frem med en roterende globus samt en mulighed for at vælge netværk.
Den godtager netværk (trådløs).
Herefter går der en rum tid - næste ikon der kommer frem er en globus med en advarselstrekant med et udråbstegn i midten. Under globus står der følgende "apple.com/support - 2002F".

Nogen konkrete forslag?
Avatar billede sd8220 Seniormester
15. februar 2019 - 20:28 #1
Apples hjælpesider om dette:

https://support.apple.com/da-dk/HT204156

Den roterende globus er Internet-gendannelse.
Avatar billede INK Ekspert
15. februar 2019 - 20:58 #2
Du skal nok geninstallere MacOS. Se denne side
https://support.apple.com/da-dk/HT204904

Det er en god idé, at have taget sikkerhedskopi inden - gerne med Timemachine.
Avatar billede Lotte Praktikant
17. februar 2019 - 19:24 #3
Hej sd8220 og ink

Tak for link - nu er begge forsøgt og med samme resultat.
Jeg kan ikke komme forbi den roterende globus. Tilsyneladende godkender den det trådløse netværk, herefter sker der ikke mere. Den roterende globus er der stadig  + der vises et registreret netværk.

Andre forslag?
Avatar billede sd8220 Seniormester
18. februar 2019 - 10:07 #4
Forresten:

Har du data på din maskine, som du skal bruge til noget?
Har du en TimeMachine-backup?

Hvis du har det sidste, bør du faktisk bare kunne starte fra den og genskabe den nyeste backup og være kørende derfra.

Problemet er formentlig, at Apples servere ikke længere er super glade for at levere de gamle systemer til ældre maskiner.

Jeg plejer at synes, at den nemmeste måde at geninstallere systemer på i det hele taget, er at lave en bootbar installer på en disk/usb-pind og så gøre det derfra; men det kræver lige, at man har adgang til installationsfilen allerede (kan finde den vha en anden Mac).

Hvor i landet befinder du dig?

Din maskine er i øvrigt nok født med 10.6 og kan køre til og med det nyeste system, så du kan starte den fra et hvilket som helst system derimellem.
Avatar billede Lotte Praktikant
18. februar 2019 - 21:06 #5
De data som ligger er ikke så væsentlige.

TimeMachine-backup: øh den er jeg lidt usikker på. Måtte lige google udtrykket/funktionen .. der stod at jeg kunne boote computeren fra min TimeMachine-backup ved at trykke Power og dernæst Alt tasten nede.

Efter dette forsøg er status: grå skærm vises sammen med en mulighed for at vælge netværk. Herefter kommer der en firkant frem midt i skærmen med en ikke roterende globus inden i. Under denne står der "Internet Recovery" med en hvid pil under. Klikker jeg på pilen starter computeren op (kan høre den begynder at arbejde). Kort tid efter kommer der et udråbstegn med tekst nedenunder som skriver apple.com/support- 60003F

Så næste træk må være at jeg skal forsøge mig med at lave en Bootable USB nøgle. Som du nok kan regne ud er jeg kun alm. bruger af computer. Derfor vil det være en hjælp hvis du evt. har et link vedr. dette.

Alternativt kunne jeg smide håndklædet i ringen og høre dig - eller andre i nærheden af enten Vejle eller Silkeborg om de kunne hjælpe mig.

Foreløbig tak for din tid.