Avatar billede amddurin Juniormester
15. februar 2019 - 21:49 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke få adgang til min OneDrive mappe på HDD efter re-install af Win10 på SSD?

Ved højreklik skriver Windows at mappen er 0kb trods de 500+ GB der ligger deri og hvis man klikker på mappen vil den ikke åbne... "System kan ikke få adgang til filen."
Slettes kan den heller ikke, så der er lidt omstændeligt at lade OneDrive ligge sync data på en anden disk, flytte alt andet på disken ca. 1.2 TB - for derefter at formaterer den før jeg kan bruge de 500+ GB er nu er låst???
Avatar billede claes57 Ekspert
15. februar 2019 - 21:57 #1
Boot maskinen på en live-cd/USB med mint Linux, og fra den kan du let slette filen. Så luk ned, og start win som normalt.
Avatar billede amddurin Juniormester
15. februar 2019 - 22:13 #2
Hmm, skal man gøre noget særligt for at ligge en ISO fil af Mint Linux over på en USB Nøgle?
Avatar billede amddurin Juniormester
15. februar 2019 - 22:16 #3
Nå, jeg kan se filer og mapper i Linux - så prøver at lægge det over på en USB...
Avatar billede amddurin Juniormester
16. februar 2019 - 00:41 #4
Kan ikke få Linux til at boote op selv om jeg vælger mit USB drev i BIOS og der ligger en boot mappe på USB drevet, så nu er den nemmeste at lade Pc'en bruge de timer det tager at flytte alt data på nær den OneDrive mappe der ikke er adgang til og derefter formaterer disken så den kommer væk...

Forstår ikke at man ikke kan vælge mappen til OneDrive igen...
Avatar billede claes57 Ekspert
16. februar 2019 - 08:00 #5
Kan du ikke få adgang til filen ved at højreklikke på OneDrive i systembakken, og slå synkronisering fra, og så tilgå via stifinder? Primært skal den jo bare ud af mappen,så slår du synk til igen, og kan flytte filen ind i mappen, og den kommer med (men det tager jo lang tid at tjekke filen mod data i skyen)
Avatar billede amddurin Juniormester
16. februar 2019 - 12:23 #6
Efter geninstallation bruger jeg slet ikke den gamle mappe til sync, da jeg ikke måtte vælge den i konfigurationen af Onedrive???
- Så OneDrive har nu oprettet en mappe til sync på en anden HD...
(Jeg har kopi af data i en anden mappe end Onedrive mappen, så jeg kopierer bare disse data over før sync med skyen, så gå det lidt hurtigerer, men jeg sider nu med en HD med en mappe jeg ikke kan fjerne og frigive plads fra uden at formaterer og da den står både som system og aktiv efter geninstall af win10 nægter windows at lade mig formaterer den...
Jeg har endda været inde i "diskpart" og prøve at vælge "delete partition override" og selv den nægter, da min HDD2 er markeret "System" - Hvilket jeg ikke ved hvorfor den er blevet?

SSD1 - Windows 10 - Boot - sidefil - Dump
HDD1 - Kun primær part. - nu med ny Onedrive sync mappe
HDD2 - System - Aktiv - nu kun den gamle OneDrivemappe jeg ikke kan slette
Avatar billede claes57 Ekspert
16. februar 2019 - 13:13 #7
Hvis du stadig vil teste mint linux, og have den bootbar på usb, så kan du i Windows køre 'Pendrive Linux Universal USB Installer':
http://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-1-2-3/
og med den lægge iso-filen ned udpakket og bootbar på usb
Avatar billede amddurin Juniormester
16. februar 2019 - 16:52 #8
Takker...

PS: Jeg havde min HDD2 som "disk 0", da jeg geninstallerede win10 på min SSD der stod som "disk 2" - så derfor ligger windows de ca. 500MB på "disk 0" som reserveret til system og efter at have starter op med kun SSD disken med windows og kørt DVD'en med windows som reparation er disse filer nu sat til SSD disken og jeg kunne uden problemer slette min HDD2 og formaterer den, men vil helt klart prøve Linux metoden næste gang eller hos en ven med problemet...

Morale mht. install af windows er fjern ALLE andre diske ELLER sikre sig at install disken hedder "disk 0" i diskhåndtering...
Avatar billede claes57 Ekspert
16. februar 2019 - 18:37 #9
godt kæmpet...