Avatar billede AndersW Praktikant
17. februar 2019 - 19:53 Der er 5 kommentarer

Hjemmenetværk med huller

Hej
Vores opsætning går fra ISP (Fibia box) til TP Link Archer (som er router). Derfra går der WiFi ud. Der går også et kabel (fra TP Link) til en switch som fordeler kablet net rundt i huset.
Vi bruger både Wifi og kablet net, - og det virker upåklageligt 95% af tiden.

Men nogen gange (kommer ofte i perioder) loader hjemmesiderne ikke ordentligt (forkert font, mangler billeder mm) eller siderne loader slet ikke og kommer med en fejlmeddelse som om der ikke forbindelse til internettet. Efter kort tid virker det igen. Det sker som sagt ofte i perioder og så kan der gå flere uger hvor det ikke sker..?

Det virker umiddelbart som om der ikke er forskel på om enheden er på Wifi eller kablet net - eller om enheden er PC, Mac, Iphone, Ipad, Android, Apple TV. De er alle i brug og virker som sagt det meste af tiden.

Jeg havde først mistænkt at det var når vi var mange forskellige enheder på, men det lader det ikke til. Det spiller heller ikke ind hvor langt væk Wifi-enheden er fra routeren.

Jeg har fornylig købt en TP-Link Archer, uden det hjalp.
Jeg har desuden prøvet forskellige DNS-servere og forskellige frekvenser uden det blev bedre

Håber på hjælp og på forhånd tak
Avatar billede wise Seniormester
17. februar 2019 - 21:17 #1
Det er et såkaldt godt spr.
Hvis det rammer wifi og kablet ens kan switchen som den eneste frikendes.
Umiddelbart kan det være
- TP link (hardware boksen)
- Fibia box (hardware boksen)
- kabler mellem ovenstående
- dns

Hvis det er periodisk tror jeg ikke det er kablerne.
Jeg har oplevet fx fiber/kabelboks der genstartede eller mistet forbindelse til dns.

Dns kan du nemt checke. Find en ip der kan pinges. (Mener fx 8.8.8.8 google dns kan). I en. Command prompt skrives “ping 8.8.8.8 -t”. Hvis den timer ud er der ikke forbindelse overhoved. Så er det fx bokse som genstarter. Hvis den giver ok svar mens net ikke virker kan det være fx dns. (Så er der stadig fysisk forbindelse. )

Hvis ping ikke virker kan du evt se i i isp modem log/ bede isp om at se, om den logger nogle fejl.
Eller tilslutte direkte til isp modem for at fejlsøge direkte, men det har du delvist checket ved at skifte TP link
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2019 - 22:48 #2
det handler om fysikken i din bolig. fordi wifi er noget skrammel.
det bedste du kan gøre er at sætte op til flere wifi access points op så alle rum er dækket.

der findes en app til android der viser svage wifi forbindelser i din bolig.
du skal gå rundt, og den laver en måling. betonmure og bestemte vinkler med væggen er afgørende.
Avatar billede wise Seniormester
18. februar 2019 - 08:03 #3
Øhh sidwave, trådstarter skriver specifikt at det også rammer det kablede net, så er flere accesspoints vel ikke den oplagte løsning. ;-)
Avatar billede AndersW Praktikant
18. februar 2019 - 08:52 #4
Tak for jeres svar!
Ja, det kan ikke være et Wifi problem. Når det opstår kan jeg logge ind på routeren (via wifi) og se at den ikke har forbindelse til internettet.

Det lyder som om det må være fiber boxen der er problemet. Jeg kontaktede Fibia for et godt stykke tid siden (da jeg havde købt en ny router) og de tjekkede og fandt ingen fejl. Men det var i en af de gode perioder........:)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
18. februar 2019 - 21:43 #5
Hvis routeren har været skiftet og problemet består, vil jeg  bestemt også mene, at problemet er fra fiberboxen ud i deres netværk - så er det ikke i dit grej, den er gal.