Avatar billede andershl Mester
20. februar 2019 - 14:03 Der er 4 kommentarer

TCP/IP - Winsocks - Internetadgang går i slowdown.

Jeg har 100/25 internet via kabel TV. Pludselig sidst i januar oplevede jeg meget langsom hastighed 1/10. Troede først det var nettet, men med en anden computer var der ikke noget problem.

Bemærkede så, at Windows havde lavet sig selv en stor opdatering. Kørte roll-back, og problemet var løst. Afbrød Windows-update (troede jeg), og tingene var stabile en 14 dages tid. Så var den gal igen. Opdagede så, at skidtet havde opdateret sig selv igen, og kørte derfor igen roll-back. Denne gang kunne det kun gøres til dagen før, og på den udgave var (er) problemet der stadig.

Det går liiige at læse email og åbne hjemmesider, som stort set kun indeholder tekst - som f.eks. "eksperten". Ofte kommer der "siden kunne ikke findes". Et fornyet forsøg får den så laaaaangsomt frem. En anden variation er "socket error" ved første forsøg.

Noget søgning på udenlandsk synes at antyde, at Windows går på TCP/IP via noget, der hedder Winsocks, og at fejlen kunne være deri.

Udfordringen er så hvordan man reparerer det. Har nogen oplevet det samme? Kan komponenten udskiftes uden at rydde computeren og geninstallere hele Windows?

PS: Der er et tidligere spørgsmål om det samme, som åbenbart løste sig selv på uforklarlig vis: https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1026574
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. februar 2019 - 14:30 #1
En forklaring kunne være at du har fået installeret noget "snavs" - noget software der har koblet sig på dit netkort, for at overvåge dig.

1. Afinstaller al den software du ikke kender til.
2. nulstil alle netværksindstillinger - følg billedeguiden på https://www.howtogeek.com/265870/how-to-reset-your-entire-network-in-windows-10-and-start-from-scratch/

Så burde du være kørende igen - men har du haft "snavs" installeret, så kør også tjek med mindst 2 af dine foretrukne antimalware programmer... - eks. malwarbytes.org superantispyware.com eller Trend Micro housecall: https://www.trendmicro.com/en_us/forHome/products/housecall.html
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2019 - 14:55 #2
Når Windows opdateres, sker det jævnligt at de installerede drivere ikke er tilstrækkeligt længere - så overtager du en af Windows' egen standarddriver - det kan meget nemt være så noget - så du bør opdatere dine drivere som det første (især lan-driver)
Avatar billede andershl Mester
20. februar 2019 - 16:07 #3
Ukendt software: Ja, det gør jeg også, når jeg hjælper familien eller de gamle i ældresagen. Og der ser ikke til ud til at have sneget sig ind de sidste par måneder. Malwarebytes og sådant er osse lige kørt.

Den der howtogeeks var godt - kendte jeg ikke, og det blev MEGET bedre. Nu har jeg allerede  50 til 70 lige efter opstart og så siden/stabilt i gennemsnit 5/10 i stedet for 1/10. Så jeg er ikke færdig, men jeg kan leve med det, i hvert fadl så jeg kan søge efter fuldstændige løsninger på nettet og f.eks. også hente opdaterede drivere....
Avatar billede andershl Mester
25. marts 2019 - 16:55 #4
Den har stadig utrolig langsom netadgang. Det er ikke ens for alle steder. F.eks. er Fjæsebogen næsten umulig, mens det går fint med at se Youtube. Download af filer, jeg skal bruge, går også fint for de førte par Mb. Derefter er det sløøøøvt...

Lidt historik synes at vise, at Windows den 28. januar installerede KB4470788, der medførte tre ting:
1) Alle hidtil installerede programmer blev "geninstalleret". I hvert fald blev installationsdatoerne alle sat til den 28. januar.
2) Systemet fik den der net-performancefejl.
3) Senere opdateringer kan fjernes, men ikke KB4470788. Den bliver der....

Øvøvøv...