Avatar billede htx98i17 Professor
22. februar 2019 - 16:32 Der er 3 kommentarer og
8 løsninger

Database

Er der indbygget en database i excel hvis man har Office 365?
Avatar billede claes57 Ekspert
22. februar 2019 - 16:38 #1
der er Access, som er en database, Word er tekstbehandling, og Excel er regneark - og så nogle andre mindre ting som fx Onenote
Avatar billede htx98i17 Professor
22. februar 2019 - 16:43 #2
Jeg kender godt access. Men skal man have installeret access eller er det muligt at lave en form for database hvis man kun har excel?

Egentlig har jeg onenote men der kan man vist indsætte et excelark og i det excel må der gerne være en slags database hvor man kan oprette opgaver og krydse dem af som afsluttet.
22. februar 2019 - 16:47 #3
Excel er Excel - om det er 365 eller tidligere versioner - ingen database indbygget
Hvad skal du løse?
Avatar billede claes57 Ekspert
22. februar 2019 - 16:53 #4
du kan lave formularer i excel, og trække data ud fra ark - men det er hammer besværligt, krævende og langsomt i forhold til at lave det i access.
Excel er nok mest til en listeoversigt over fx fødselsdage, telefonnumre, links til dem man stalker osv
Avatar billede htx98i17 Professor
22. februar 2019 - 17:06 #5
ok

lige nu bruger vi onenote på arbejde til at skrive opgaver ind i og til at afkrydse når de er færdiggjort. Og så kopierer chefen dem over i et andet ark når han kan se de er krydset af...

Jeg vil gerne lave noget smartere. Men jeg skal så lige have spurgt om vi har access også.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
22. februar 2019 - 17:10 #6
Hvis ikke det er mere avanceret, end det du giver udtryk for her, ville jeg ikke overkomplicere det - nok nærmere se på om det måske bare kan løses mere elegant / effektivt direkte i Excel?
22. februar 2019 - 17:20 #7
Hvis I har Office 365, har I så ikke også SharePoint, med tasklister eller Planner - der er mange måde til løsning af denne type opgaver - bare klø på
Avatar billede htx98i17 Professor
22. februar 2019 - 17:34 #8
jeg må lige se hvad der er af muligheder i det i forvejen i næste uge
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
22. februar 2019 - 18:53 #9
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
24. februar 2019 - 08:42 #10
Well, du _KAN_ bruge Excel til simple enkle databaser, med ikke for megen information.

I bund og grund er en database ikke andet end tabeller, i kolonner og rækker, med information - og, et Excel ark er ikke andet end en tabel med kolonner og rækker...
...og, det er faktisk muligt, at lave database forespørgsler direkte til en Excel fil.

Men, det kommer meget an på størrelsen af din database og mængden af informationer i din database.

Excel har godt nok mulighed for over 1.000.000 rækker og 16.000 kolonner, men som tommelfinger regel bør man ikke benytte Excel til database, hvis antallet af 'Records'  (rækker) kommer over 2.000 eller, hvis antallet af 'Data pr. record' (kolonner) kommer over 400.

Hvis man holder sig under ovenstående grænser kan Excel nogen gange endda være et bedre alternativ til en database, da et simpelt filter i tabellen ofte er bedre og hurtigere end deciderede database forespørgsler.
Endvidere har Excel en lang række funktioner til at udtrække data fra egne tabeller (OPSLAG(), SAMMENLIGN(), INDEKS(), o.s.v.) som gør, at man direkte kan benytte sin database i sine videre behandling af data.

Men, brugen af Excel som database kræver en vis skarphed i Excel, samt, mere vigtigt, struktur i sine data og data disciplin - noget en decideret struktureret database (SQL) tager sig af, og som Excel ikke selv gør.

Så...

- Hvor stor en mængde data (rækker og kolonner) drejer det sig om?
- Hvor skarp i Excel er du, til, at opbygge et sådant system?
- Hvor stor data disciplin har dine brugere?
- Hvordan skal dine data struktureres?
Avatar billede htx98i17 Professor
19. maj 2019 - 19:04 #11
Tak til alle for input