Avatar billede Aaaaaa- Mester
24. februar 2019 - 09:38 Der er 1 kommentar

Typografier

Jeg har et dokument hvor noget tekst er blevet opsat som typografier (overskrift 1 og titel). Er det muligt at bevare disse teksters formatering men samtidig fjerne dem som typografier?

Det skaber noget bøvl for mig når jeg bagefter bruger dokumentet som et underdokument i et hoveddokument hvor de netop ikke skal være typografier.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
24. februar 2019 - 11:39 #1
Prøv at forklare, hvad ”bøvl” dækker over – ser teksten forkert ud eller hvad sker der?

Ethvert afsnit i et Word-dokument anvender en afsnitstypografi. Dermed kan du ikke få afsnit til _ikke_ at anvende en typografi. Men du kan vælge en anden typografi i stedet for den anvendte. Du kan definere andre typografier, der har samme udseende som Overskrift 1 og som Titel og bruge dem i stedet. Du kan også vælge at bruge andre eksisterende typografier og ændre udseendet af afsnit ved at lave direkte formatering, dvs. markere teksten og tilføje de nødvendige ændringer – men det er meget bedre at bruge typografier, der er defineret til formålet.

Generelt: Forudsætningen for at opbygge godt formaterede dokumenter i Word er, at man styrer formateringen ved hensigtsmæssig anvendelse af typografier i stedet for at lave såkaldt direkte formatering ved at markere tekst og tilføje f.eks. en anden skrifttype, størrelse, fed eller andet.

Se min artikel ”Lær at anvende typografier i Word – DEL I”, https://www.thedoctools.com/wordtips/om-typografier-del1/

Brugen af hoveddokument og underdokumenter er kendt for at resultere i problemer, f.eks. med ødelagte dokumenter – men måske det virker OK for dig. Jeg vil anbefale, at du i dokumenterne definerer passende typografier og bruger dem konsistent på tværs af dokumenterne. Det giver den bedste sikkerhed for, at formateringen arter sig ordentligt.