Avatar billede jbar Novice
25. februar 2019 - 09:55 Der er 16 kommentarer

Computer startup med streger på skærm + stuck i windows reparationsmenu

Hej

Når jeg starter min computer op dukker der to grønne streger op på min skærm (Og det er ikke skærmen der er noget galt med), hvorefter jeg kommer ind i en windows indstillingsmenu, hvor ingen af indstillingerne virker. Jeg har prøvet at nulstille computeren, hvilket ikke hjalp, og den kan ikke nulstilles igen.
Er der nogen der kan se hvad der er galt?

Link til video af startup: https://youtu.be/zHrvdlRUGug
Avatar billede claes57 Ekspert
25. februar 2019 - 10:26 #1
grafikkort ram-defekt? hvis du har separat grafikkort, så tag det ud og start på det indbyggede (vga-stik) hvis du kan finde et vga-kabel
Avatar billede jbar Novice
25. februar 2019 - 11:40 #2
Har jeg godt nok ingen ide om hvordan man gør
Avatar billede claes57 Ekspert
25. februar 2019 - 11:56 #3
Så skal du finde en prof i dit område, der kan komme ud og se på det. Der er måske en annonce i en lokal-avis?
Avatar billede jbar Novice
25. februar 2019 - 12:09 #4
Yes okay det må finde ud af. Men du tror at det er grafikkortet der er defekt, så jeg skal have købt et nyt?
Avatar billede claes57 Ekspert
25. februar 2019 - 12:26 #5
det ville være mit første gæt når nu pc ikke kan reparere fejl selv
Avatar billede jbar Novice
25. februar 2019 - 12:54 #6
Okay. Tusind tak for hjælpen!
Avatar billede 220661 Ekspert
25. februar 2019 - 16:16 #7
Jeg er enig med Claes at grafik er defekt.
her kan du se hvordan sådan et kort udskiftes:
https://www.youtube.com/watch?v=E-gPGEsctAM
Avatar billede jbar Novice
25. februar 2019 - 16:30 #8
Okay. Yes jeg har fundet ud af at skifte grafikkortet. Men tror du stadig jeg burde få en professionel til at kigge på den inden jeg køber et nyt grafikkort? For det ville da være træls hvis jeg købte et nyt grafikkort og så er det ikke en gang det der er galt
Avatar billede claes57 Ekspert
25. februar 2019 - 16:49 #9
En prof har måske et kort liggende, der kan prøves, og hvis det ikke hjælper, så er det noget andet. Enkelt og let.
Hvis du selv køber og skifter, så skal du i hvert fald være sikker på, at det passer til bundkortet, og at du ikke skader noget undervejs - det er jo 100% på eget ansvar. Du kan (hvis du pakker pænt ud og gemmer alt) testet kortet, og hvis det ikke hjælper, så pak det sammen og returner inden 10 dage (reglen er 14 dage, men postnord...) Husk at tjekke med sælger om regler vedr returnering og evt vedlægge skriv om hvorfor du fortryder/returnerer - en del forhandlere har en standard-formular, du skal udfylde og påføre et reklamationsnummer (fra deres hjemmeside) før de accepterer returnering.
Avatar billede jbar Novice
25. februar 2019 - 18:35 #10
Okay super. Endnu en gang mange tak
Avatar billede jbar Novice
28. februar 2019 - 12:48 #11
Hej igen

Nu har jeg fået købt et nyt grafikkort og fået det installeret, og det har da hvertfald fået stregerne til at forsvinde. MEN, jeg sidder sgu satdig fast i den windows menu hvor ingen af fejlfindingsværktøjerne virker... Har i noget bud på hvad der kan være galt der, eller hvad jeg kan gøre?
Avatar billede claes57 Ekspert
28. februar 2019 - 13:07 #12
du bør kunne starte i fejlsikret, og der installere driver til grafikkortet - og så genstart
Avatar billede jbar Novice
28. februar 2019 - 13:23 #13
https://support.microsoft.com/da-dk/help/12376/windows-10-start-your-pc-in-safe-mode

Jeg gør som de beskriver i linket. Genstarter computeren med "startindstillinger/Startup Settings", men der dukker ikke nogen liste op hvor jeg kan vælge fejlsikret tilstand, jeg ender bare i menuen igen.
Avatar billede claes57 Ekspert
28. februar 2019 - 13:53 #14
hvis du henter mediacreationtool, og har en minimum 8gb usb, så lav en windows boot usb med samme udgave af win, som du har. Start på den, og vælg kommandoprompt og kør
sfc / scannow
se mere på https://www.lifewire.com/how-to-use-sfc-scannow-to-repair-windows-system-files-2626161
bemærk, at du i link skal ned til Executing SFC /SCANNOW From Outside of Windows
da du starter fra usb. Læs hele Note igennem for at sikre de rigtige drevbogstaver i kommandoen.
Avatar billede claes57 Ekspert
28. februar 2019 - 13:54 #15
mediacreationtool er på https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10 knappen 'download værktøjet nu'
Avatar billede jbar Novice
28. februar 2019 - 18:14 #16
Yes nu virker det hele sgu Claes. Det virkede med windows på usb. Tusind tak for hjælpen