Avatar billede Klaus W Guru
03. marts 2019 - 19:35 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

udfordring i Paint.net.

Hej alle sammen
Jeg har en udfordring i Paint.net. Udfordringen går ud på at jeg gerne vil lave et grid/lag på et søkort.
Så man kan se gridet og søkortet samtidig, og gridet skal have en helt bestemt størrelse.
Nogle der kan hjælpe.
På forhånd tak
Klaus W
PS søkortet kan uploades
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
03. marts 2019 - 21:38 #1
Jeg kender ikke Paint.net. Du har brug for at oprette et transparent lag oven på kortet.
Gitterets størrelse skal kunne justeres ved at indtaste værdierne.
Adobe Illustrator kan gøre det. Prøv at uploade kortet og oplys den ønskede tæthed af gitteret.
Avatar billede wjens Guru
04. marts 2019 - 08:45 #2
Det kan du fint lave i paint.net ved at lave to lag/layers. Upload søkortet i det nederste og tegn grid i øverste lag. Grid-laget skal være transparent mellem stregerne, så du ser søkortet bag ved grid.

Det sjove er skaleringen, du skal skalere hvert af de to lag til præcis samme antal pixels pr. kilometer (eller sømil eller hvad du regner i).
Avatar billede Klaus W Guru
04. marts 2019 - 10:04 #3
Tak for svarene
Jeg vender lige tilbage med en uploading efter Arb's. tids ophør
KW
Avatar billede Klaus W Guru
05. marts 2019 - 12:00 #4
Hej begge to, det jeg gerne vil lave er et grid i et stort søkort, jeg har prøvet at uploade 2 forskellige, et hvor jeg på MS paint har tegnet streger for at give et indtryk af hvad opgaven går ud på. de er både nok lidt for store.

Man kan se et lille udsnit af det store kort (Kort til nettet med grid) og der er de streger der skal overføres til det store kort(Kort til nettet) og selvfølgelig fylde hele kortet.

Håber det giver nogen form få forklaring

Hilsen Klaus W
https://www.dropbox.com/sh/hhcwp40bx178zzn/AAB2-Ijxc90GcoQV1YUCRerLa?dl=0
Avatar billede wjens Guru
05. marts 2019 - 12:22 #5
Det kan du sagtens i paint.net, men programmet hjælper desværre ikke med at lave et grid, du skal selv tegne hver enkelt streg med de rigtige afstande.

Måske andre herinde kender et program, der er bedre til opgaven. Noget med en "tegne-grid-funktion". Jeg har ikke et bud.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
05. marts 2019 - 21:07 #6
Kortet er scannet fra en papiroriginal og er ikke helt målfast. Dublering af streger med forudbestemt afstand rammer lidt forskelligt.
Et par steder var det nødvendigt at "følge terrænet".
http://finnrasmus.dk/kort.png
Avatar billede Klaus W Guru
07. marts 2019 - 19:33 #7
Hej Finn 1000 tak for hjælpen

Klaus W