Avatar billede Holm-Hansen Praktikant
06. marts 2019 - 11:27 Der er 1 kommentar

Minecraft server crossplatform?

Hej
Jeg arbejder i en ungdomsklub og vil gerne lave en Minecraft server vi kan spille sammen på (alle på samme netværk).
Jeg har haft lavet en på min android tlf. men der er kun plads til 4 spillere udover mig og jeg kan forstå at hvis jeg laver en server via en pc (windows 10) er der plads til flere...er det korrekt?

Derudover vil jeg høre, hvis jeg laver en server på pc er det så kun muligt at joine fra andre pc'er eller er det muligt at joine fra Iphones, Ipads, Android telefoner osv?

Håber I kan/vil hjælpe mig
På forhånd tak
Steffen
Avatar billede Slater Ekspert
06. marts 2019 - 12:00 #1
Det er vist ikke så let at svare på. Oprindeligt var Minecraft til PC og mobile devices to helt forskellige spil, der ikke kunne spilles sammen. For lidt over et år siden, efter Microsoft havde overtaget det, lavede de en Better Together update, der skulle gøre cross platform play muligt - men kun i hovedversionerne, dem der bare hedder Minecraft. Dvs. Minecraft Java Edition og Minecraft Pocket Edition kan stadig ikke spille sammen.

Den almindelige server man kan sætte op fra Windows er til Java Edition, og virker altså ikke. For at kunne spille cross platform skal man bruge Bedrock serveren, som endnu kun er i alpha-version, og åbenbart mangler en del features. Så uden at prøve det aner jeg ikke om den kan bruges og opfylder jeres behov.

Jeg har dog ikke selv prøvet det, så dette er kun teoretisk. Det kan være andre selv har prøvet sådan et setup og kan svare bedre.