Avatar billede kurt54 Ekspert
06. marts 2019 - 22:44 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Windeows 10 - komprimer OS-drevet

Jeg har en ACER REVO M1-601

De 32G er ikem eget at gøre godt med  når gendannelse til fabriksindstilling og almindelig gendannelsespunkter er der-nå rjeg kører diskoprydning- herunder systemoprydning foreslår denj eg kan spare 6G ved at komprimere OS-drevet. For mig lyder det som en meget dårlig ide - CPUen er jo ikke kraftig-. Jeg har ikke set punktet på andre Windows 10.

https://www.dropbox.com/preview/SHARED_FOLDER/Unavngivet-.png?role=personal
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. marts 2019 - 22:57 #1
Uanset hvad, er det en stakket frist. De 6GB vil hurtigt være brugt op.

Min personlige mening er at det er en skandale at have Win10 på alt under 100GB.

De 32GB diske der er solgt med "billigPC´ere" for at holde prisen nede, burde aldrig være lavet.

Dit problem er mere end pladsmangel, for de små kort slides ihjel ret hurtigt, og du vil meget hurtigt risikere at den dør helt.
Den eneste rimelige løsning er at købe en ny, større disk.
Avatar billede kurt54 Ekspert
06. marts 2019 - 23:20 #2
Ja jeg er stort set enig  med  #1 - men 'disken' kan ikke skiftes er vist loddet på. Og Sandisk Ultra USB stikken er en anelse hurtigere end den indbyggede 'disk'.  Så måske køre Windows fra USB - eller lægge en Linux på - eller bege dele. Det bedste ved den computer er vist 3* USB3 og HDMI. Den streamer lyd og video fra NAS foreløbigt uden problemer.Det var et impulskøb -900 kr sidste dag Computercity i Lyngby holdt åben.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. marts 2019 - 23:38 #3
Jeg har kigget lidt på modellen - jeg ville umiddelbart tvivle på at en disk ikke kunne skiftes, men efter at have set nærmere efter, kan jeg ikke se noget om at nogen har gjort det eller forsøgt det. Jeg vil dog stadig tro det kan lade sig gøre...

Men godt så - komprimering af filer er en indbygget funktion i Windows, og har været det siden WinNT4 (Der dog var knap så automatisk...).

Den vil kun komprimere de filer, der ikke bruges så meget. De filer der ofte er i brug, vil blive efterladt som de er, så helt idiotisk i denne situation er det ikke...
Avatar billede kurt54 Ekspert
07. marts 2019 - 14:05 #4
bedre billedlink:

https://www.dropbox.com/s/9wy9hctutqguwgj/Unavngivet-.png?dl=0

Følgende Disk oplysninger:(iifølge Flashbench)

Hynix HBG4e

SD\DISK&HYNIX&HBG4E&0.3\5&3CC30B&0&56161209&0

Jeg kan ikke finde noget om den på REVO -men på andre ACER modeller er den fast loddet - og jeg har hverken værktøj - erfaring eller lyst til den slags fin lodning.

Fandt for i øvrigt denne link:

https://www.umpcportal.com/2014/04/how-to-survive-with-32gb-storage-on-windows-8-1-tablets/
Avatar billede 220661 Ekspert
07. marts 2019 - 15:58 #5
Efter hvad jeg kan finde ud af bruger den en harddisk der hedder eMMC.
Den er monteret på bundkortet og om den kan skiftes har jeg ikke lige fået gravet dybere i. Har dog set de kan fås i 64 gb i det link jeg lægger her:
https://www.youtube.com/watch?v=vGatKmqYxEA
Avatar billede 220661 Ekspert
07. marts 2019 - 16:01 #6
Nå fik lige set video færdigt. Her viser han hvordan man skifter denne chip der er harddisk. Umiddelbart er det ikke noget jeg kan anbefale man gør selv.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. marts 2019 - 16:08 #7
Den kan godt køre med 32 GB med Windows 10, Men for at gendanne sådan en er man nødt til at bruge image filer i stedet der ligger på eksternt medie. Bedre havde det dog sikkert været kun at køre Linux på den, og alt hvad man gemmer gørs på eksternt medie. Linux opdateres, men gør det i tempi så diskan ikke kører fuld. Når Windows opgraderes til ny version bliver der lagt en windows.old på drevet, og det er der ikke plads til. Min pc her har en Windows der fylder 23 GB så det kan lade sig gøre. Men mere må det helst ikke fylde da der skal være plads på disken til at arbejde og er der for lidt lider chippen af det.
Avatar billede kurt54 Ekspert
27. september 2019 - 23:21 #8
Jeg fik en 2.5" sata SSD i overskud - Den er sat til via USB3 - Den performer bedre end den indbyggede eMMC ifølge passmark performancetest - og væsentligt bedre end min ellers hurtige SANDISK Ultra USB-key.

Forskellen ligger især på 4k skrivninger som windows har mange af.

Nu er flaskehalsen nok memory - så måske skal der en 8G klods i.