Avatar billede Tangelang Novice
12. marts 2019 - 10:25 Der er 8 kommentarer

Regnskab med variable antal linjer

Jeg ønsker at oprette et regnskab (Ark1) der dannes på baggrund af et udtræk af en kontoplan (Ark2), der har tre kontotyper: Rapportering, Drift, Sum., samt et udtræk af en råbalance (Ark3).

De står f.eks. sådan:
Rapportering
Drift
Sum

Jeg ønsker at beregne summen af rækkerne 'Drift' mellem 'Rapportering' og 'Sum'.
Antallet af rækker med 'Drift' varierer og i stedet for at skrive f.eks.
=Sum(c2:c4) i C5 og =Sum(c6:c12) i C13, ønsker jeg at have den samme formel i C6 og C13, samt de øvrige celler, hvor jeg har en række af typen Sum.

Hvis kontoplanen ændres og der f.eks. indsættes ny konto af typen 'Drift', skal Ark2 erstattes med den nye kontoplan, hvorefter regnskabet automatisk opdateres.

Jeg har forsøgt mig med 'Sum.Hvis' og 'Forskydning' med 'Tæl.Hvis', men kan ikke få det til at virke.

Jeg ønsker ikke at benytte VBA, da jeg ikke har mulighed for at sende filer med makroer til mine kolleger.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
12. marts 2019 - 10:46 #1
Mon ikke indsæt tabel kan løse dit problem?

Jan
Avatar billede sdh Mester
12. marts 2019 - 10:55 #2
Alternativt at benytte en pivottabel.
Avatar billede Tangelang Novice
12. marts 2019 - 11:02 #3
Hvordan?
Avatar billede Tangelang Novice
12. marts 2019 - 11:34 #4
Der er ca. 400 konti og regnskabet skal præsenteres som regnskab normalt præsenteres, f.eks (hvor kolonne A ikke printes)
Type                Konto  Tekst                  Regnskab
Rapportering    1100    Indtægter
Drift                  1105    Salg A                100.000
Drift                  1106    Salg B                250.000
Drift                  1107    Salg C              125.000
Sum                  1199    Salg i alt            475.000
Rapportering    1200  Andre indtægter
Drift                  1210  Internt salg            25.000
Drift                  1220  Diverse salg          10.000
Sum                  1299  Andre indt. i alt      35.000
osv.
Avatar billede Mads32 Ekspert
12. marts 2019 - 12:24 #5
Kan det ikke løses med Sum.hvis
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
12. marts 2019 - 12:36 #6
Måske kan du bruge det her.

SUM.HVISER kan også bruges, men jeg er ikke sikker på, at det bliver mere enkelt.

https://www.dropbox.com/s/601biszcgabwxcp/Kontoplan.xlsx?dl=0
Avatar billede Tangelang Novice
13. marts 2019 - 14:38 #7
Det lyder lovende at bruge en matrix-formel.
Hvordan ser jeg formlen?
Når jeg klikker på linket, kan jeg kun se resultatet og ikke formlen. Hvis jeg klikker på 'Download, sker der intet og hvis jeg forsøger at importere til Excel via 'Data', 'Fra internettet' er tabellen tom.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
13. marts 2019 - 15:51 #8
Når du trykker på linket kommer du ind på en side hvor du øverst til højre (umiddelbart til højre Open With er et ikon (More). Tryk på det og du kan downloade filen.

Hvis du ikke kan få det til at virke, kan du sende mig en personlig besked og oplyse hvor jeg kan sende filen til. Det gælder også, hvis du ikke kan få formlen til at virke.