Avatar billede Eko Praktikant
12. marts 2019 - 11:16 Der er 5 kommentarer

Hukommelse = passwords

Hej
Mine forældre er hhv. 88 og 90 år, de har meget svært ved at huske diverse passwords, og bliver derfor smidt af Nets hvergang de skal bruge netbanken, og det tager tid at blive genoprettet!!
DUKA har ingen løsning på problemet! Det kunne have været rart hvis de kunne have brugt deres fingeraftryk som password men så nemt skal det ikke være. Har i en løsning ? Eller et forslag
Mvh
Eko
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2019 - 12:21 #1
Steganos LockNote er et gratis note program, som skal krypteres.
Det vil sige, at man laver et enkelt password, for at komme ind til samtlige noter.
Der kan man så indskrive alle de passwords (og andet) som man har brug for.
Man behøver altså kun at huske et password, for at få adgang til dem alle.
Det skal så have en sværhedsgrad, som kan huskes, uden at det bliver for nemt at gætte. Ikke noget med "Anders" eller "2468" og den slags. Men gerne noget, man kan associere til.  F.eks. Bonden gik over åen for at hende vand. Det bliver så et password som hedder Bgoåfahv. eller hvad man nu synes. Jeg har selv et password på 25 tegn med det system. Bruger man tilfældige tegn, kan man nemt glemme det for evigt. https://sourceforge.net/projects/locknote/
Avatar billede Eko Praktikant
12. marts 2019 - 13:53 #2
Havde det været mig selv ville jeg have brugt løsningen, men min far er en pilfinger og ville ikke finde tilbage igen hvis han ændrede noget, så det skal være en “foolprove” løsning. Begyndende hukommelsessvigt for førhen selvstændige personer er noget l...
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2019 - 14:00 #3
Det lyder som min X-svigermor på 91 år. Der må jeg desværre give op.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
12. marts 2019 - 14:05 #4
Jeg bruger med glæde selv https://1password.com/
jeg synes det er mega nemt, men problem med pilfinger gælder nok også her.
Der findes en mængde af tilsvarende!
Avatar billede claes57 Ekspert
12. marts 2019 - 14:12 #5
tid til en stor ipad, og fingeraftryk som login?
word/excel via browser - eller app, som kræver office365 abonnement.
skype, fb, insta er som det plejer
browser - hent firefox focos, og i opsætning til safari-browseren sætter du 'software til blokering...' til at køre gennem Firefox focus - så undgår man langt de fleste reklamer.
Mange ældre printer meget ud - en trådløs printer, der har airprint kan det let.
Spørgsmålet er, om skærm er stor nok til, at de kan læse det...