Avatar billede ossys Mester
12. marts 2019 - 11:30 Der er 17 kommentarer

License til Lightroom

Har jeg forstået det rigtigt, at man kun får een licens ved køb af Ligtroom. Skal den bærbare også benyttes blive det straks dyrt hvis det er tilfældet. Så bliver konkurrenten . ON1  meget billigere. Her får du 5 licenser!
Avatar billede Slater Ekspert
12. marts 2019 - 11:43 #1
Adobe lisenser må installeres på to computere samtidig, men kun benyttes af én af dem ad gangen. Du kan altså godt benytte en licens på både en stationær og en bærbar, så længe du ikke arbejder på begge samtidig - hvilket også er lidt svært.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. marts 2019 - 12:07 #2
Ovenstående er rigtig nok, men mest gældende for de ældre produkter fra Adobe. Nyere er bundet op i deres "cloud"... - her må man installere på så mange maskiner man lyster, men man kan kun være logget på en maskine ad gangen.

Læg et link til de licensbetingelser du har læst - så må vi se hvad der gælder...
Avatar billede Slater Ekspert
12. marts 2019 - 12:19 #3
#2: Sikker? Jeg brugte Photoshop CC på mit gamle arbejde, og hver licens delte vi mellem to personer. Det kunne ikke installeres på flere.
Avatar billede ossys Mester
12. marts 2019 - 12:26 #4
Jeg synes at blive forvirret!.Jeg skal måske præciserer. Jeg ville gerne have et program (og ikke et abonnement) og jeg vil sikre mig, at jeg kan installere og køre det (ikke samtidigt) fra både min stationære og fra den bærbare. ?
Avatar billede Slater Ekspert
12. marts 2019 - 12:31 #5
#2: Ja, Adobe siger det samme: https://helpx.adobe.com/download-install/using/install-apps-number-of-computers.html
- Du kan kun installere CC abonnementer på op til to computere ad gangen.

#4: Ja, så skal du ikke vælge Lightroom, for Adobe har slet ikke one-time purchases længere. Du kan kun købe abonnementer.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. marts 2019 - 12:33 #6
#3 - rimelig sikker... - selvfølgelig er der undtagelser overalt :-)

Men #4 er nok inde på noget... - det kan ske Adobe stadig kører med to typer licenser - abonnement og købt udgave. Den faste installation er begrænset af en produktnøgle, der kun tillader to aktiveringer. "Cloud" er sikkert abonnement, der kan bruges fra enhver maskine, hvor man blot skal logge på sin Cloud konto.

Det må lige undersøges...
Avatar billede Slater Ekspert
12. marts 2019 - 12:36 #7
Nej, der er kun abonnementer nu. Lightroom 6 var den sidste version der kunne købes stand-alone, og den er ikke tilgængelig fra Adobe længere. Muligt man kan købe en brugt eller fra en butik der har et lager, men den er ikke officielt til salg mere.

Og abonnementerne kan, ifølge Adobe selv, kun installeres på to maskiner samtidig, jvf linket før.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. marts 2019 - 12:36 #8
Så vidt jeg kan se, kan du kun købe produkterne i dag på abonnement: https://www.adobe.com/dk/products/catalog.html?sort=date

D.v.s. månedlig/årlig betaling. Til gengæld ingen begrænsninger i hvor de installeres.

Kan det være at andre software distributører har faste planer? - hvor ville I købe det?
Avatar billede Slater Ekspert
12. marts 2019 - 12:45 #9
#8: "Til gengæld ingen begrænsninger i hvor de installeres."

Hvor får du det fra? Adobe siger det modsatte, jvf link.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. marts 2019 - 12:51 #10
Jeg har det fra praktisk erfaring. Du kan kun arbejde på to ad gangen, men du kan installere dem på et utal af maskiner.
Starter du på en maskine du ikke har arbejdet på et stykke tid, bliver du bedt om at logge på. Samtidig deaktiveres den mindst brugte af de to aktive så, så du skal logge på denne næste gang du åbner den.

Lidt som Microsoft Office 365 fungerer - der kan du også arbejdet på forskellige maskiner, dog maks 5 ad gangen (Afhængig af din licenstype).

Men ellers er jeg kommet til samme resultat - ingen fast licens. 6´eren ser dog ud til stadig at kunne købes på https://www.merlin.dk/Kontorsoftware/Adobe-Photoshop-Lightroom-v-6-Engelsk-/2512899
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. marts 2019 - 12:58 #11
Nå, selvfølgelig fortæller Adobe det jo også... . deaktiver, hvis du ikke har adgang til den tidligere computer: https://helpx.adobe.com/download-install/using/install-apps-number-of-computers.html#activate
Avatar billede ossys Mester
12. marts 2019 - 13:02 #12
Tak for alle indlæg. Oplysningen om, at Lightroom ikke fås uden et abonnement gør nok, at jeg afstår fra at købe det. Jeg vil hente programmet ON1 hjem. Jeg har afprøvet det i nogen tid og må sige, at det fungerer glimrende. Jeg så også  i fotobladet Digital Foto, at det skulle være en værdig konkurrent til Lightroom, som jeg ivrigt også har afprøvet.. Tak for jeres indlæg
Avatar billede ossys Mester
12. marts 2019 - 13:05 #13
Et lille P:S:
Jeg var inde på det link som Ole_Madsen henviste til. Man får her KUN 1 licens!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. marts 2019 - 14:06 #14
Ja, du får kun en licens... - men den kan lovligt være aktiveret på to maskiner samtidigt, jf. deres "gamle" licensbetingelser.

Jeg kender ikke ON1, men Adobes produkter har alle dage været svinedyre, så jeg støtter skam op om konkurrenter :-)
Avatar billede Slater Ekspert
12. marts 2019 - 14:15 #15
Der er forresten også et gratis open-source alternativ til Lightroom der hedder Darktable. https://www.darktable.org

Jeg har ikke selv prøvet det, men jeg har hørt rigtig gode ting om det. Måske et forsøg værd?
Avatar billede kurtba Ekspert
12. marts 2019 - 22:25 #16
Lightroom v6 kan stadig købes. Bl.a. har Compumail den til 984 kr.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
14. marts 2019 - 00:54 #17
Man kan åbenbart ikke købe Lightroom længere fra Adobe, men da abonnementer er ret dyre kan det anbefales at lede efter nogen, der stadig har den på lager eller købe en brugt licens fx på ebay, den kan downloades her hvis man har licenskoden https://helpx.adobe.com/dk/download-install/kb/lightroom-downloads.html
Bortset fra det foretrækker jeg normalt AcDsee, jeg har aldrig rigtigt forstået lightrooms underlige "catalog" filer.
https://www.acdsee.com/en/index