Avatar billede rnadal Novice
12. marts 2019 - 20:06 Der er 6 kommentarer

Fiber trådløs opsætning

Hej
Jeg har netop fået Stofa Fiber 100/100 installeret i vores hus (223 kvadratmeter), og har brug for hjælp til den bedste wifi-løsning.

Lidt mere info:
Fiberboksen er placeret i den ene ende af huset, længst væk fra stuen og kontoret, hvor vi egentlig har mest brug for wifi.

Min plan er derfor at trække et ethernet Cat 6a kabel fra Fiberboksen op igennem loften og ned i stuen eller kontoret, og forbinde det til en router eller access point.

Mine spørgsmål er følgende:
1. Skal jeg vælge router eller access point?
Jeg har kigget på disse to:

Router:
https://www.pricerunner.dk/pl/168-2891865/Routere/TP-Link-Archer-C7-AC1750-Sammenlign-Priser

Access point:
https://www.bedresignal.dk/ubiquiti-unifi-uap-ac-liet-tradlos-forbindelse-802-11a-b-g-n-ac.html?gclid=Cj0KCQjwsZ3kBRCnARIsAIuAV_QOyMybbK9rD17vHVYf8Aonw5LLYePjeQvTAbhafXhBtgcaMFy1GLIaAngyEALw_wcB

2. Vil Fiberboksen stadig give wifi-signal selvom jeg kobler en router eller access point på? Jeg har nemlig brug for wifi til tv'et tæt på Fiberboksen

3. Hvor vil det være bedst at placere router/access point? Vores nuværende router (bredbånd) sidder i kontoret og dækker fint halvdelen af huset, men måske man forbedre dette fremadrettet?

4. Er et Cat 6a kabel det rigtige? SKal vel bruge 35m kabel.

Håber I kan hjælpe med at besvare ovenstående.

Denne tegning kan måske hjælpe:
https://imgur.com/C9HrFpf
Avatar billede ebea Ekspert
12. marts 2019 - 20:42 #1
Overvej et MESH netværk, istedet for at eksperimentere med Router dækning, eller access point. Med et MESH netværk, vil du kunne dække dit hus fuldstændig, med trådløst net, og med samme hastighed overalt.
Avatar billede rnadal Novice
12. marts 2019 - 21:02 #2
@ebea
Hvad er forskelle på et MESH og så Router/access point? Skal jeg ikke stadig trække kabler?
Avatar billede ebea Ekspert
12. marts 2019 - 21:18 #3
#2 - Et MESH netværk, består af enheder (forstærkere) af WiFi signalet fra den Router som du har til at levere signalet. Og der kræves ingen kabler rundt, men kun tilslutning til 230V forsyning.
Prøv at Google på et Google MESH netværk. De virker rigtig godt, tager ganske få minutter at opsætte, og kan udvides hvis nødvendigt.
Avatar billede rnadal Novice
12. marts 2019 - 22:51 #4
Hvordan forbinder jeg så mesh til Fiberboksen? Der skal vel ske med kabel for at opnå bedste hastighed?
Avatar billede stjans Guru
13. marts 2019 - 07:11 #5
Ja - den første MESH boks sksal forbindes med kabel, men kan i princippet stå meget tæt på Stofa routeren.

Jeg ville helt klart også gå efter et MESH setup - har det selv og det fungerer upåklageligt.

Der er flere forskellige producenter; D-Link, Linksys og Google m.v.. Jeg har selv Google.
Avatar billede ebea Ekspert
13. marts 2019 - 08:30 #6
#4 - Som stjans korrekt skriver, er det kun den første enhed som tilsluttes dit Modem/Router, og kan egentlig stå ved siden af denne, da der oprettes et nyt WiFi trådløst net, uafhængig af det WiFi du har i din eksisterende Router!
Jeg har også selv brugt Google's enheder i mere end 1 år nu, og er det bedste jeg har gjort for mit WiFi signal, både inden og uden for huset. Der er altid fuld speed på både internet, samt på tlf. som nu bruger WiFi stort set altid, hvilket gir en bedre forbindelse (bedre lyd).
Det med Access points, og ekstra Routere, hører efter min mening, fortiden til, da det næsten med garanti, altid gir' opsætningsproblemer, og meget sjældent stabile forbindelser.