Avatar billede TFSA Novice
14. marts 2019 - 15:59 Der er 4 kommentarer

Word skabelon

Hej

Jeg har et spørgsmål til både farver og grafer når man opretter en ny wordskabelon.

Mit første problem er at man kun kan vælge 6 farver. Når jeg laver en graf med flere end 6 søjler, så vælger den selv hvilke farver der skal være udover de 6 første. er det muligt at tilføje mere end 6 farver til sin skabelon?

Derudover vil jeg også gerne have at der er fuld formattering på mine grafer. Så når jeg kopierer en graf fra Excel over i Word, så laver den selv den rette størrelsen på grafen (17 bred og 7,62 høj), samt sætter den rigtig ramme på.

Er der nogen der ved hvordan man gør det?
Avatar billede poko1 Ekspert
14. marts 2019 - 16:22 #1
Hvilken Office version og hvis du kigger under farver er der så ikke en mulighed at trykke flere farver?
https://ibb.co/XJynTSw
15. marts 2019 - 09:34 #2
Hej
Når du har oprettet en graf i Excel kan du gemme den som en skabelon. (Højreklik --> gem som skabelon). Den skal kopieres ud så dine kollegaer får adgang til den. Så kan de hente den ved at åbne dialogboksen til grafer (Dialogbokslauncher ved diagrammer -> Fanen alle diagrammer --> Skabeloner)

https://support.office.com/da-dk/article/Gemme-et-brugerdefineret-diagram-som-en-skabelon-259a5f9d-a9ec-4b3f-94b6-9f5e55187f2a

I Word kan du f.eks. oprette en hurtig-tabel (indsæt tabel --> hurtige tabeller). som i kan bruge som pladsholder til grafikken. Altså at brugeren vælger en Hurtig tabel og kopiere grafen ind i den. Du skal sætte højden på rækken til præcis og kolonnebredden som fast for at styre størrelsen.

Hurtige tabeller er gemt i Dokumentkomponenter (tidl. Hurtigdele). Dokumentkomponenten kan du gemme i Word skabeloner eller du kan kopiere Building Bloks-filen (hvor Dokumentkomponenterne er gemt) ud til kollegaer.

Du kan også oprette et tekstfelt og gemme i Dokumentkomponenter så brugeren kan hente det under Indsæt --> Tekstfelt; hvis det fungere bedre for jer, end tabeller. :-)

Med venlig hilsen
Birthe Lauridsen
Avatar billede TFSA Novice
15. marts 2019 - 10:09 #3
Tak for svar, men jeg har styr på skabelonerne i excel, tror jeg.

Men det er mere når man laver skabelonen inde i Word, så kan jeg ikke tilføje flere farver end 6 til min skabelon. Jeg vil selv meget gerne vælge farve nummer 7, 8 og 9 også.

Jeg vil prøve det med hurtigtabel og ser om det er løsningen på formateringen på grafen. Men skal man så tilføje sådan en hver gang?
15. marts 2019 - 12:10 #4
Det var så lidt.
Der er desværre kun 6 farver. Ellers skal du til at eksperimentere med Tekst/baggrund og link. Det kan godt give nogle "sjove" resultater når det kommer i drift.

Du skal oprette hurtigtabellen 1 gang, men den skal vælges hver gang.

Jeg forstod det sådan at du oprettede grafer i Excel og derefter kopierede dem over i Word.
Hvis du opretter graferne i Word kan du hente de graf-skabeloner du har oprette i Excel, ved at vælge Indsæt --> Diagrammer. Det er samme boks som i Excel. Brugeren får et regneark til at redigere grafen i.

Du kan også vælge at sætte en graf fra din graf-skabelon, ind i hurtigtabellen inden du gemmer. Så skal brugeren højreklikke og vælge rediger data.

Med venlig hilsen

Birthe Lauridsen