Avatar billede Ulle Praktikant
14. marts 2019 - 19:42 Der er 13 kommentarer

Regne procent ud

Hej kære folkens

jeg sidder og er ved at lave et excel ark, hvor jeg skal have regnet en total procent ud af to tal.

Tal 1 - pris på arbejde + dele
Tal 2 - bilens pris

det jeg skal have procent til at visse er om bilen er skadet for x% ud af disse to tal, hvor de to tal kan afvige meget.

Håber nogen kan hjælpe mig med formlen da jeg har vredet hovedet i stykker over dette
Avatar billede kim1a Ekspert
14. marts 2019 - 21:16 #1
=tal1/tal2x100

Så får du hvor stor en procentdel af bilens værdi reparationen er.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
15. marts 2019 - 08:06 #2
( (pris på arbejde + dele) / bilens pris) x 100
Avatar billede kim1a Ekspert
15. marts 2019 - 09:04 #3
Godt Rune at du lige kan skrive det samme ;-)
Avatar billede Rune1983 Ekspert
15. marts 2019 - 09:10 #4
Med matamatiske briller på og ikke excel er det ikke det samme. Der vil tal2 x 100 du skriver blive udført under brøk stregen og divideret med tal1. Ellers har jeg da lært forkert i matematiktimerne.
Avatar billede kim1a Ekspert
15. marts 2019 - 12:02 #5
Er regnereglen ikke fra ventre mod højre hvis der ikke er paranteser?
Avatar billede Daffodil Professor
15. marts 2019 - 12:02 #6
Af svar #4 er du galt på den matematisk.
Operatorerne dividere og gange er ligeværdige og udføres i den rækkefølge de er sat og de udføres før end operatorerne plus og minus der også er ligeværdige.
Hvis man blander dividere og gange med plus og minus, så skal man indsætte paranteser hvis der er en bestemt matematisk operation man vil have udført førend en anden.
1 - 2 * 10 = -19 da gange udføres førend minus.
(1 - 2) * 10 = -0,1 da parentesen udføres først
Avatar billede kim1a Ekspert
15. marts 2019 - 13:04 #7
Vi taler jo kun gange og division, det er klart at plus/minus efter gange/dividere (medmindre der er paranteser).

Det jeg opponerede imod er blot at tal1 og tal2 som #1 brugte var defineret i indledningen, så #2 udpensler blot hvad #1 skrev.
Avatar billede Daffodil Professor
15. marts 2019 - 13:16 #8
Korrekt, men jeg hæftede mig ved #4 angivelse af tal2*100 udføres før dividere og dette er ikke korrekt, så din løsning er, i mine øjne, en smukkere løsning.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
15. marts 2019 - 13:31 #9
Tal1/Tal2x100

Opstillet som brøk vil Tal2 hænge sammen med 100 og derfor stå under brøkstregen.
  Tal1
Tal2x100

Derfor der skal parentes omkring da de divideres og resultatet ganges med 100 for at få procent.
( Tal1 / Tal2 ) x 100
SOm brøk
Tal1
------  x 100
Tal2

Eller er jeg helt galt på den.
Avatar billede Daffodil Professor
15. marts 2019 - 13:46 #10
Både ja og nej.

I Excel er parentesen unødvendig da operatorerne dividere og gange udføres fra venstre mod højre.
Dvs. at tal1 og tal2 først bliver divideret og derefter ganges med 100 ligesom din sidste brøk viser. Parenteserne er ligegyldige.
Du kan også skrive det som Tal1 * 100 / Tal2, ddet giver samme resultat.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
15. marts 2019 - 14:09 #11
Sjovt. Det kan jeg da godt se. Men det er jo også et mindre regnestykke.
Jeg sætter nu altid parenteser.

Men sjovt alligevel. Men vil Excel ikke falde i hvis der flere end en gange og dividere. Se eksempel nedenfor. Det giver jo ikke samme resultat.

Tal1 = 550;
Tal2 = 1500;

Tal1_Ekstra = 250;
Tal2_Ekstra = 450;

Udregn1 = Tal1*Tal1_Ekstra / Tal2 * Tal2_Ekstra * 100;
Udregn2 = ((Tal1 * Tal1_Ekstra) / (Tal2 * Tal2_Ekstra)) *100;

Så excel regner fra venstre mod højre. Hvad gør excel i scenarie som dette ovenfor.
Avatar billede Daffodil Professor
18. marts 2019 - 08:14 #12
Excel regner fra venstre mod højre. Dette kan forhindres hvis du sætter parenteser som i Udregn2. I Udregn2 tvinger du jo excel til at dividere med et større tal (Tal2 * Tal2_Ekstra) end i Udregn1 hvor der kun divideres med Tal2. I udregn2 behøver du ike parentesen omkring udtrykket (Tal1 * Tal1_Ekstra)

Jeg stopper tråden her, da man kan læse omkring regneregler flere andre steder på nettet.
Avatar billede Atakoss Praktikant
19. marts 2019 - 09:24 #13
Hvis du er i tvivl om hvordan man regner i procent kan du se det her: https://taleboble.dk/hvordan-regner-man-i-procent/