Avatar billede Peter Forsker
15. marts 2019 - 17:30 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

flere wordpress på samme domæne

Hej
Jeg vil gerne lave en testside på mit eksisterende domæne ved UnoEuro, hvor der i forvejen ligger en aktiv side
Er det muligt at lave en mappe på hotellet og evt kalde den test, og lægge en wordpress eller lignende CMS ind i den, sideløbende med at den anden side kører videre
Avatar billede claes57 Ekspert
15. marts 2019 - 18:00 #1
du kan lave en mappe (det giver så ikke et nyt domæne, men du kan tilgå den) og wordpress skal installeres uden deres et-klik (som - uden at teste det - nok overskriver alt i roden på domæne)
Hvis du fx på et pc har xampp, og i den en kopi af dit domæne, så kan du lege med det på din pc (localhost), og når du har styr på filer, så kopiere /test mappen op via ftp.
https://www.apachefriends.org/index.html
Avatar billede claes57 Ekspert
15. marts 2019 - 18:01 #2
osb: husk at give rettigheder (læs/skriv) til de forskellige data-mapper i systemet på localhost, og tilsvarende, nå du har kopieret det til dit domæne.
Avatar billede Peter Forsker
16. marts 2019 - 13:24 #3
1000 Tak for hjælpen, jeg havde ikke kendskab til Xampp, så den vil jeg prøve at kikke på
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
17. marts 2019 - 04:23 #4
Du kan sagtens have flere domæner ved unoeuro på samme hosting, samt flere WP installationer!

1- Du kan oprette et subdomæne, der så hedder nyt-navn/dit-domæne.dk
2- Du kan oprette  et subdomæne, der så hedder dit-domæne.dk/nyt-navn
3- Du kan, hvis du har købt et nyt domæne, ligge det i roden af din hosting mappe, ved at oprette en ny mappe du kalder /nyt-navn.dk. Så vil begge domæner dele den samme hosting, og du kan indstallere en selvstændig WP her.

Så vil de begge stå som 2 selvstændige domæner. dvs. dit-oprindelige.dk + dit-nye.dk

Blot husk at oprette en selvstændig database til det nye, ellers ligges dine data i den samme, som hoveddomænet, hvilket kan blive noget rod ;-)
20. juni 2019 - 18:58 #5
På UnoEuro vil jeg blot anbefale dig at oprette et subdomæne, det gør du i administrationspanelet :)
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
23. juni 2019 - 16:31 #6
Rent faktisk er en lokal opsætning, blevet betydeligt nemmere med "Local by FlyWheel", og du kan have adskellige test installationer på samme tid.
Her finder du den: https://localbyflywheel.com/

Her er den engelske beskrivelse af "FlyWheel"
How Local by Flywheel works
LOCAL by Flywheel is a relatively new option in the world of local WordPress hosting. You may have encountered applications like DesktopServer, XAMPP, MAMP, WAMPServer, and Bitnami in the past. Well LOCAL by Flywheel is another branch on that same tree. The name LOCAL by Flywheel also hints at its origins. Flywheel is a hosting company, and LOCAL is a tool offered by Flywheel to make developing sites locally and applying them to Flywheel hosting as easy as possible. That said LOCAL by Flywheel can be used to develop sites for any hosting, you just don't have that convenient one click to deploy option. So how does LOCAL by Flywheel work? And what makes it different from the other options. Well for WordPress to work, it needs an environment with three main components, a database powered by MySQL, a web posting environment, typically Apache or NGINX and php support for server side rendering of code and templates. To set up WordPress on your site, you need all of these three things. And if you use an application like MAMP or WAMPserver, an environment is set up on your computer and you can host as many sites as you like under that environment. LOCAL by Flywheel does things a little bit differently. When you create a new site under LOCAL, you create a container, a virtual computer living inside your computer with its own MySQL, Apache or NGINX, and php setup. That means each site is fully separate and each site can have its own custom hosting configurations. That may sound complicated and on the back end it is which is why LOCAL by Flywheel exists in the first place. Using LOCAL by Flywheel the process of setting up and mainlining these containers is done automatically by the application. All you have to do is say how you want your environment configured and site to function, and the application does the rest.