Avatar billede Ebbe Sønderhousen Praktikant
27. august 2023 - 14:54 Der er 4 kommentarer

Problemer med adgang til web-site på en linux-box

Hej!

Jeg har længe haft en linux-box (ubuntu), hvor jeg har udviklet og testet en web-site (ls.dk) inden den blev udgivet på et web-hotel under et andet navn.
Når jeg arbejder direkte på linux-box'en har jeg ingen problemer med at tilgå ls.dk.
Jeg har nemlig tilføjet linjen "127.0.0.1 ls.dk" i /etc/hosts, så ls.dk peger tilbage på linux-boxen selv.
Nu vil jeg gerne tilgå dette test-site fra en anden pc på samme lokale netværk, MEN - Hvordan?
Lad os sige at linux-boxens ip-adresse er 192.168.x.y
Jeg kan ping'e 192.168.x.y og i en browser vises "Apache2 Ubuntu Default Page", når jeg skriver 192.168.x.y som URL.
Jeg har prøvet at skrive "192.168.x.y ls.dk" i windowsmaskinens c:\Windows\System32\drivers\etc\hosts men det hjælper ikke.

Hvad gør jeg galt? Hvor hopper kæden af?

Opsætning på linux-boxen:

/etc/hosts:
127.0.0.1    localhost
127.0.0.1    ls.dk
# IPV6 ......

/etc/apache2/sites-available/ls.dk.conf:
<VirtualHost *:80>
  ServerName ls.dk
  ServerAlias www.ls.dk
  ServerAdmin webmaster@localhost
  DocumentRoot /var/www/ls.dk
  ErrorLog ${APACHE_LOG_DIR}/error.log
  CustomLog ${APACHE_LOG_DIR}/access.log combined
</VirtualHost>
<VirtualHost *:443>
  ServerName ls.dk
  ServerAlias www.ls.dk
  ServerAdmin webmaster@localhost
  DocumentRoot /var/www/ls.dk
  SSLEngine on
  SSLCertificateFile /etc/ssl/certs/apache-selfsigned.crt
  SSLCertificateKeyFile /etc/ssl/private/apache-selfsigned.key
</VirtualHost>
Avatar billede bvirk Guru
27. august 2023 - 15:50 #1
kan du ikke pinge med ls.dk i windows - burde virke med "192.168.x.y ls.dk" i hosts filen.
Browseren i windows skal have ls.dk og så resolve der til 192.168.x.y - fordi ls.dk medsendes af broseren sådan at apache kan vælge den rette VirtualHost - det er hvad der i php optræder som  $_SERVER['HTTP_HOST']
Jeg ville lade /etc/hosts indefolde: "192.168.x.y ls.dk", men jeg ved ikke om det har nogen betydning
Avatar billede Ebbe Sønderhousen Praktikant
27. august 2023 - 18:15 #2
Hej bvirk!
Tak for at du bestyrkede mig i at det burde virke!
Derfor gik jeg det hele igennem igen og fandt en beklagelig tastefejl i c:\Windows\System32\drivers\etc\hosts, der væltede hele læsset :-(
Jeg fandt derefter ud af at IP-adressen i /etc/hosts kun havde betydning, når ls.dk skulle tilgås fra linux-boxen, så den blev sat tilbage til 127.0.0.1.
Blot IP-adressen i c:\Windows\System32\drivers\etc\hosts er korrekt, så virker det :-)
Hvis jeg nu ikke har administratorrettigheder til den windows-pc der skal tilgå linux-boxen, så jeg kan rette i c:\Windows\System32\drivers\etc\hosts. Er der så en anden måde at overbevise browseren om at ls.dk findes på IP-adressen 192.168.x.y?
Avatar billede puren Ekspert
27. august 2023 - 18:33 #3
nope hvis du ikke har admin adgang til windåsen så kan du ikke ændre i c:\Windows\System32\drivers\etc\hosts filen eneste anden mulighed er hvis du kan gøre det på din router
Avatar billede bvirk Guru
27. august 2023 - 19:30 #4
Jeg ved det heller ikke, men tænker jeg ville give eksperimenter med en VirtualHost på en anden port et forsøg og se om apache ville svare op http://192.168.x.y:port