Avatar billede Henrik Rasmussen Praktikant
19. marts 2019 - 18:20 Der er 12 kommentarer

Min SSD i anden PC

Fandt en næsten ubrugt Laptop mage til min egen som havde fejl på enten grafik eller bundkort. Den skulle skiftes, men så ingen grundt til at smide ud...

Meningen var så at sætte min egen SSD over i den. Som sagt så gjort og bum.. Som at starte på en ny maskine og det viser sig da også, at grafikkortet er meget bedre (og uden fejl). Min Win Score er steget fra 3,9 til 5,9, måske ikke noget at råbe hurra for men en klar forbedring.

Nå, nu her i går fortæller den her "nye" maskine at min software måske er ulovlig... er det fordi at maskinen ikke genkender min Windows 7 Ult. version eller hvad..?
¨What to do - har ikke nøglen længere...
Avatar billede INK Ekspert
19. marts 2019 - 18:42 #1
Hvilket styresystem kørte på din "nye" PC? Hvis det var Windows7 eller nyere, kan du principielt opgradere til Windows 10 på licensen.

Du kan ikke bare flytte SSD til en ny PC med styresystem og programmer, men du kan gemme dine filer og reinstallere Windows 10 når din SSD er isat den nye pc. Derefter skal du installere dine programmer igen og overflytte dine filer.

Hvis din licens på Windows 7 Ult. ikke er en OEM licens kan du principielt genbruge den, og derfor installere den tilhørende Windows 10 version.
Avatar billede Henrik Rasmussen Praktikant
19. marts 2019 - 18:50 #2
Min nye kørte vistnok WinVista, men den var HD låst - så derfor kom den til salg...

Min egen kører/te Win7Ult. - det er jeg fint tilfreds med, men forstår bare ikke at den pludselig er blevet "ulovlig"...
Har ikke umiddelbart lyst til at skifte til Win10, da maskinen nok ikke kan (15 år gl. Acer TravelMate 7730G)
Avatar billede INK Ekspert
19. marts 2019 - 18:57 #3
Hvis du vil beholde din Windows 7 ult., så kommer du ikke uden om en geninstallation.
Brug et program til at aflæse licenskoden mens den sidder i den gamle pc. Derefter anvender du din skive til at geninstallere på din SSD.

Du kan eksempelvis bruge dette program
http://www.klinzmann.name/licensecrawler.htm
Avatar billede Henrik Rasmussen Praktikant
19. marts 2019 - 19:18 #4
Tak, Meeeen problemet er/var jo netop at den gamle ikke duede mere - den tændte ikke - så dér kan jeg ikke indlæse dette program...
Avatar billede INK Ekspert
19. marts 2019 - 19:36 #5
Du kan formentlig køre programmet på den nye inden for 30 dage.
Avatar billede hjolsen Ekspert
19. marts 2019 - 20:01 #6
Prøv at genaktiver win 7 med slmgr - læs hvordan her.:
https://www.howtogeek.com/245445/how-to-use-slmgr-to-change-remove-or-extend-your-windows-license/

Hvis det ikke virker kan du købe en ny win 7 licens på ebay til <50kr ! - og aktivere med den !
Avatar billede Henrik Rasmussen Praktikant
19. marts 2019 - 20:29 #7
Ok - jeg kørte Klinzmann på denne "nye maskine - men ingen af de nøgler den dukker op med virker....
Siger du så at jeg skal geninstallere windows 7Ultimate fra nettet og så aktivere det med den nøgle Klinzmann har oplyst..?
Avatar billede hjolsen Ekspert
19. marts 2019 - 21:43 #8
Det bør ikke være nødvendigt at geninstallere - men blot aktivere med en ny nøgle.(licens)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. marts 2019 - 22:47 #9
Formentlig får du ikke nøglen til at virke. Windows 7 binder sig til CPU´ens serienummer, og laver en krydsreference med forskellig hardware, når den installeres. Hvis for meget hardware (eks. hele bundkortet) skiftes på en gang, bliver licensen meldt ugyldig.
Formentlig har det været en OEM licens - den er iflg. licensbetingelserne bundet til den PC, den kom med.
Jeg tvivler voldsomt på at du kan få den accepteret, uden en ny gyldig produktnøgle.

Men kan du få den ud, vil du med stor sandsynlighed kunne aktivere en Windows 10 med den, selv om den for nu er ugyldig.
Avatar billede Henrik Rasmussen Praktikant
23. marts 2019 - 17:29 #10
Jeg har købt og installeret ny Win7Ult.64Bit og ingen problemer med selve installeringen...
Jeg sikkerhedkopierede alt over på ekstern HD og vil nu gerne have min mailsystem (Windows mail), Word og Excel tilbage men kan ikke finde det...

Tips..?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. marts 2019 - 11:43 #11
Windows Mail findes kun i Win10 - Windows Live Mail, der kunne installeres på Windows 7, var en del af tillægspakken "Windows Essentials", der ikke længere kan hentes: https://support.microsoft.com/da-dk/help/18614

Jeg ved ikke om det evt. kan lade sig gøre at installere den, hvis man finder installeren på "de grå sider", men overvej et alternativ som Thunderbird: https://www.thunderbird.net/da/

Word og excel er selvstændige programmer i programsamlingen Microsoft Office - det kræver en produktnøgle at installere disse. Og så et installationsmedie/fil, svarende til den version man har produktnøgle til.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. marts 2019 - 11:51 #12
Hvad Word/Excel angår, kan du forsøge med Office 2010 starter: https://1drv.ms/u/s!AuCUmpEnPgEOzFMJc6NM1e8189EP - det er en beskåret udgave af Excel og Word, som til gengæld var gratis. Den kan ikke installeres i Windows 8 og fremefter, men da jeg sidst forsøgte for et par år siden, fungerede den stadig i Windows 7.