Avatar billede Mike L Praktikant
19. marts 2019 - 18:48 Der er 2 kommentarer

Råd til valg af server og diske

Jeg hjælper min ven som har et mindre firma med 10 kontoransatte med lidt forskellige IT opgaver. De har på nuværende tidspunkt en server fra 2010 (HP Proliant ML350T06, Xeon, 4 GB ram og 2 x 146 GB 15k diske og 2 x 300 GB 10k diske, begge i Raid1) som kører Windows SBS 2003.

Serveren er ved at stå af og skal udskiftes med noget nyere hardware og nyere operativsystem.

De bruger serveren som filserver hvor deres "Documents" fra respektive computere er synkroniseret samt en ret stor mængde filer (excel, pdf, billeder etc.) på hver sag. Stort set alt nuværende plads er brugt så deres nye server skal gerne have mere HDD plads. Derudover bruges server som AD, printserver, noget simpel databaseprogram (værktøjsstyring) og C5.

Jeg har tænkt mig at deres nye server skal bruge Microsoft Server 2016 Essentials (da det er nemt at sætte op for mig), men når det kommer til harddwaren er jeg lidt på herrens mark.

Jeg har kigget på HP Proliant ML30 (https://www.dustin.dk/product/5011122252/proliant-ml30-gen10-perfomance) som lyder fornufig nok til deres behov tænker jeg, men jeg er lidt udfordret på de her 3.5" LFF diske der kan installeres. Så vidt jeg kan se kører de 7200 RPM og det synes jeg virker langsomt i en server. Deres nuværende diske kører jo mindst 10k RPM, så jeg vil helst ikke have at de får noget langsommere.

Det virker til at de fleste af de lidt "billigere" servere alle bruger de her 3.5" diske og hvis man skal have en server med plads til 2.5" bliver den hurtig ret dyr.

Jeg tænkte at jeg ville opsætte diskene i Raid 10 og at de gerne skulle ende med at have ca. 1TB lager alt i alt.

- Er 3.5", 7200 RPM diske ok til sådan et behov som de har og er det ok med de diske i Raid 10?
- Hvis jeg går med 2.5", 10K RPM diske i stedet, hvor stor er så forskellen på SCSI, SCSI2 og SCSI3?

Budgettet for serveren er sådan ca. 15.000 kr. ex moms og umiddelbart er jeg fan af HP da jeg synes at deres eksisterende server har gjort det godt og jeg kan finde ud af at sætte den op :)

Er der et bedre valg af server end ovenstående?

Det skal helst være en Tower server da de ikke har noget rackskab.

Håber I kan hjælpe lidt :)

På forhånd tak!

Mvh
Mike
Avatar billede puren Ekspert
19. marts 2019 - 19:27 #1
Hvis den kun skal bruges til at lager filer på hvorfor så ikke bare nøjes med en synology nas box?
20. marts 2019 - 15:59 #2
Jeg ved pænt meget om Proliant'er. Når det kommer til at få dem til at virke, og hvordan men passer på dem.

Jeg ved ikke så meget om priser, men jeg har kikket lidt på dem du kikker på, og for 15K kr, kommer man ikke langt.

Deres gamle server som er en G6 (Generation 6), vil jeg gætte på har Hardware RAID og hotswap diske?
G6 havde en E200i Smart Array controller. i betyder den sidder på system boardet, også kaldet embedded.

Både den ML30 Gen10 du ser på, samt den billigste ML350 Gen10 hos Dustin, har non-hotswap diske, og de bruger "software RAID". Det er ikke SW RAID på oprativ systemet. det er et SW RAID der ligger i UEFI, og tidligere BIOS. Det har heddet B140, idag kalder de det S100i. Det har mange af de features der er på HW controllerne, men mangler performance og måske lidt sikkerhed.

RAID 10 kræver jo egentlig mindst 4 diske, men HP har tidligere kaldt RAID 1 for RAID 10. Det kan jeg forklare hvis det ønskes, der er lidt mening i galskaben.

Hvis du sætte 2 stk 1TB SATA diske i, kan du lave et RAID 1 på 1 TB.

Du skal passe på at du ikke ryger i begrebs forvirring mht. SCSI.
idag bruger man SAS = Serial Attached SCSI.
SCSI havde noget der hed SCSI, SCSI 2 og SCSI 3, som var et udtryk for protokollerne, Fibre Channel f.eks kører SCSI 3.

Med det du kikker på er det SAS v2 og SAS v3.
v2 kører 6 gbs på intefacet (6 giga bit / sekund)
v3 kører 12 gbs.
v4 kører 22,5 gbs (sådan nogle har jeg ikke set endnu).

Skal du ud og købe med hot swap drive bay og drives, samt Hardware RAID, så ryger prisen op, og vil du have 2 strøm forsyning i, bliver det også dyere.

Smart Array controllerne, understøtter array expantion og logical drive extension, det ved jeg ikke om S1000i gør, det plejer at kræve cache og batteri.

bemærk hvis du vil køre med SAS diske skal du købe en RAID controller.