Avatar billede teis Seniormester
01. april 2019 - 10:47 Der er 4 kommentarer

Fra excel til PDF

Hej

Jeg har en excel fil på ca. 15 ark. I ark et har jeg en indholdsfortegnelse med link, så man kan komme hen på det pågældende ark. Er der en måde hvorpå jeg kan beholde de link, når jeg lave excel-filen om til en PDF (PDF-filen er ca. på 90 sider).

Da det jævnligt bliver lavet om i excel filen, og dermed en ny PDF-fil, kan det ikke betale sig at hver gang at lave linkene i PDF-filen

Teis
Avatar billede Kenneth Kirsgart Juniormester
01. april 2019 - 10:52 #1
Ja, du skal markerer alle ark i bunden og bruge "Gem som" funktionen, så kommer alle ark med i PDF, der burde linksne virke.

Håber det hjalp
Avatar billede teis Seniormester
01. april 2019 - 10:59 #2
Har ikke problemer med at få alle arkene med i PDF'en. Men linkene virker ikke når jeg gør det.
Avatar billede Kenneth Kirsgart Juniormester
01. april 2019 - 11:13 #3
Har lige testet og kan konstaterer det samme sker for mig. Jeg tror det er fordi linket dør når man refererer internt i excel til en fane, der ikke eksisterer i PDF, derfor er man nødsaget til at gøre det med "Overskrift 1" "overskrift 2" osv som i word.

Med lidt hurtig søgning på nettet konstaterer jeg at det ikke bare er sådan lige til, men vil meget gerne følge med her og se om det kan lade sig gøre :)
Avatar billede Jan K Ekspert
01. april 2019 - 13:25 #4
Her er en forklaring på, hvorfor det ikke kan lade sig gøre:

PDF hyperlinks need to be defined/created with the PDF authoring tool. Excel doesn't know anything about PDFs, so its hyperlinks don't necessarily mean anything in PDF format unless your authoring tool can both read the Excel links and translate them into the PDF it authors.

Du kan oprette links manuelt, hvis du har Acrobat installeret, men det vil stadigvære en manuel proces, der skal gentages for hver opdatering.