Avatar billede erlandsen Seniormester
02. april 2019 - 20:52 Der er 8 kommentarer

Deling af mappe uden for lan

Kan man deler en mappe i Windows 10 med brugere uden for det lokale netværk?

Vi har en mappe vi deler inden for vores lokale ADSL netværk og nu vil vi gerne give adgang mappen for brugere uden for det lokale netværk.

Er det muligt?

Vi vil dele en MS Access database og andre MS Office dokumenter, der er placeret i mappen.

Vi har Bitdefender Total Security.
02. april 2019 - 21:14 #1
i skal ha en VPN server så
Avatar billede erlandsen Seniormester
02. april 2019 - 21:35 #2
Jeg går ud fra at det ikke vil hjælpe med Bitdefender premium VPN?
Avatar billede kurt54 Ekspert
03. april 2019 - 00:10 #3
Jeg ville overveje at dele i skyen i stedet - afhænger dog lidt af Access Databasen og om det skal være tilgængeligt hele tiden.
Avatar billede erlandsen Seniormester
03. april 2019 - 19:28 #4
Man kan ikke dele en Access database i skyen, hvis man vi være flere samtidige brugere, eftersom den første der bruger den, "tjekker filen ud", hvorefter der bliver genereret kopier til den efterfølgende.
Derudover har vi statiske links som ikke vil virke.

Så vi skal tilbage på sportet til, hvordan man deler uden for sit lokale netværk?
04. april 2019 - 01:12 #5
En VPN eller Virtual Private Network , giver dig mulighed for at fjernstyre computere og dele filer mellem systemer ved hjælp af internettet. En VPN består af en værtscomputer - den computer, der har de filer og mapper gemt lokalt , og en klient computer - en computer, fjernadgang til filerne på værtscomputeren . For at få adgang til filer på værtscomputeren via en VPN , skal du først aktivere fildeling på den mappe eller mapper, du vil dele på værtscomputeren , og derefter konfigurere delte mapper til at tillade adgang fra angivne brugere på VPN. Instruktioner
aktivere fildeling
Tænd værtscomputeren og log på Windows ved hjælp af en administratorkonto. Du kan ikke aktivere fildeling uden adgang til en administrator -konto.
Klik på "Start " og derefter vælge "Control Panel". Vælg " Netværk og Internet", klik derefter " Netværks-og delingscenter ".
Find "File Sharing " i " Deling og Discovery " sektionen. Klik på pil ned til højre for at udvide markeringen .
Vælg alternativknappen , der siger " Slå fildeling. " Klik på " Apply " for at gemme dine indstillinger. Afslut "Netværks-og delingscenter " vinduet.
Konfigurer delte mapper
Højreklik et tomt sted på på værtscomputeren skrivebord , svæver på "Ny ", og vælge "Folder ". Du vil konfigurere denne mappe som en delt mappe . Navngiv mappen , så du let kan genkende den på netværket , såsom " Shared VPN. "
Højreklik på "Delt VPN " mappen og klik på " Egenskaber". Klik på " Deling" fanen og klik derefter på "Del " knappen. Klik på " Avanceret deling "-knappen.
Sæt et flueben ud for " Del denne mappe. " Ændre antallet af brugere, der på samme tid kan få adgang til mappen , hvis du ønsker at gøre det.
Klik på " Tilladelser " knappen. Den " Advanced Sharing" vises.
Klik på "Tilføj ", og indtaste brugernavn af netværket konto, du vil give værtscomputeren fil adgang til . Klik på "OK".
Fremhæv det netværk konto, du lige har tilføjet , og placere et flueben ud for "Læs " i " Tillad" kolonnen. Eventuelt kan du give brugeren mulighed for at ændre indholdet af mappen ved at placere et flueben ud for " Ændring " i " Tillad " kolonnen som godt.
Klik på " OK" for at gemme dine indstillinger og afslutte vinduet.
kopiere filer til "Delt VPN " mappe . Disse filer er tilgængelige som delte filer på værtscomputeren , og du kan få adgang til dem med en klientcomputer oprettet på VPN-netværk .
Adgang til delte mapper
Klik "Start" på fjerncomputeren , du ønsker at få adgang til filer med . Klik på " Netværk ". Den " Netværk" vises.
Dobbeltklik på den værtscomputer, der indeholder de filer , du ønsker at få adgang til.
Gennemse indholdet af de delte mapper . Bemærk, at du kun har adgang til værtscomputeren mapper, som du aktiveret fildeling til .
Avatar billede cht22 Professor
04. april 2019 - 07:54 #6
Jeg har lavet port forward port 137-1024. Det er nok lidt for mange porte, der er mange af dem der ikke bliver brugt. Så har jeg delt en mappe udenfor LAN.
Avatar billede erlandsen Seniormester
17. april 2019 - 10:35 #7
Så har jeg fået lavet en VPN server ud fra denne beskrivelse -

https://www.howtogeek.com/135996/how-to-create-a-vpn-server-on-your-windows-computer-without-installing-any-software/

-men jeg kan ikke finde ud af at lave port forwarding eller måske endnu bedre, kun at tillade indkommende forbindelser fra specifikke IP adresser via router (bruger YouSee) eller Firewall (bruger Bitlocker)?
Avatar billede erlandsen Seniormester
21. maj 2019 - 23:03 #8
Hvis nogen har forstand på dette vil jeg meget gerne hyre vedkommende...

Har forsøgt at få fat i forfatteren til http://www.vislo.dk/opsaet-vpn-server-i-windows, Casper Röder Erichs, men han besvarer ikke mine henvendelser.