Avatar billede lailasteen Juniormester
04. april 2019 - 23:47 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

opkald til router

Jeg har en router i mit hjem og en i mit sommerhus

Når jeg herhjemme taster IP adressen kommer jeg videre til et dialogbox, hvor jeg skal taste bruger og password. Så vidt så godt.

Når jeg, ligeledes hjemmefra ,taster sommerhusrouterens IP adresse, sker der ikke noget noget, Hvorfor ikke?
Avatar billede nopsen Ekspert
05. april 2019 - 02:28 #1
fordi du skal være forbundet med routeren, enten via en enhed indenfor routerens rækkevidde, eller via kabel.
Avatar billede nopsen Ekspert
05. april 2019 - 02:37 #2
hvad er grunden til at du vil ha adgang til routeren i sommerhuset hjemmefra?
Avatar billede Slettet bruger
05. april 2019 - 07:50 #3
din router i sommerhuset er ikke på dit hjemmenetværk, den er på internettet.
der er ikke adgang som admin på en router fra internettet - så kunne alle jo bare hacke den
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. april 2019 - 10:11 #4
Som der antydes, kan du ikke bare regne med at kunne tilgå din router over internettet.
De fleste routere kan godt sættes op til det - men det skal gøres på forhånd fra LAN´et, og så gør man som regel også klogt i at specificere sin egen port til administration, så man ikke bruger standardporten.
Dernæst er det alfa-omega med et stærkt password til brugeren - og helst have standard "admin" brugeren slået fra, hvis det er muligt.

Men mulighederne afhænger helt af den router du har... - du må op i sommerhuset og tilgå administrations interfacet, før du kan se hvilke muligheder der er...

Men som de andre er inde på... - hvorfor? - du kan udelukket administrere routeren. Du får ikke adgang til eventuelle enheder på sommerhusets netværk... - så skal du i stedet lave port-forwarding i routeren til de enheder du vil have adgang til - og så på tilsvarende vis have sikret disse enheder med stærke brugernavne og passwords...
Avatar billede lailasteen Juniormester
05. april 2019 - 12:50 #5
Tak  til alle for svarene. Grunden til, at jeg vil tilgå routeren til sommerhuset hjemmefra, er ,at jeg vil se hvilken IP adresse mit overvågningskamera har, så jeg her hjemmefra, kunne koble det til et viever, der kører på MAC. ( i forvejen har jeg viever på min Iphone, men skærmen er jo ikke så stor.) Men jeg kan forstå, at det ikke - eller kun vanskeligt  -  kan lade sig gøre, så jeg må vel i stedet for slæbe min stationære MAC op i sommerhuset og ordne det derfra.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. april 2019 - 14:14 #6
Du kan ikke bruge dit kameras IP adresse til noget, ude i den store verden. IP adressen er kun kendt af sommerhusets LAN.

I stedet skal du i din router have lavet en port-forwarding fra routerens eksterne IP adresse til kameraets LAN adresse.

Når det er sat op, kan du fra det store internet bruge din routers eksterne IP adresse, med det port-nummer du har forwareded, til at tilgå kameraet.
Avatar billede lailasteen Juniormester
05. april 2019 - 23:05 #7
Jeg tror, at det nemmeste vil være, at jeg en gang for alle tager min Mac med i sommerhuset, og fra routeren dér installerer en forbindelse fra kamera til mac.- viever. Når dette først er gjort, kan jeg tage min mac med hjem igen, aktivere vieveren  fra mit hjemlige internet, og dermed få kameraets visninger ind live. ( sådan kan man i hvert fald gøre med en alm. PC). Det drejer sig om, at få en viever, der kan køre på Mac, men sådan en har jeg downloaded.