Avatar billede Qwerty123 Novice
05. april 2019 - 19:21 Der er 18 kommentarer

Nye komponenter på gamle HDD

Hej,

Jeg skal have opgraderet min nuværende computer.

Jeg skal have opgraderet følgende: CPU, RAM & Bundkort.

Mit spørgsmål er så, kan jeg bruge mit nuværende windows 10, også bare installere de nye komponenter uden problemer?
Avatar billede 220661 Ekspert
05. april 2019 - 19:34 #1
Hvis din Windows 10 er en du kan flytte til ny hardware så er der ikke problemer.
Er det en OEM der følger hardware kan du få problem med aktivering.
Men licens til Windows 10 kan købes billigt på nettet. Har dog ikke erfaring med køb af disse billige licenser.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. april 2019 - 19:36 #2
Windows 10 vil forsøge at tilpasse sig den nye hardware, men det er ikke optimalt.
En ren installation hvor hardwaren bliver fundet undervejs er altid den bedste løsning.
Avatar billede claes57 Ekspert
05. april 2019 - 19:36 #3
i 9 ud af 10 tilfælde, så går det godt - ellers må du købe en ny win-licens for at få den aktiveret. Du skal nok have en usb med windows-boot på i fald der er for stort skifte i drivere, så den gamle disk ikke kan følge med.
Den laver du gratis via https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10 - vælg download værktøjet nu - og det kan køres på en minimum 8gb usb. Den kan du så boote på hvis din disk ikke vil selv.
Avatar billede Qwerty123 Novice
05. april 2019 - 19:38 #4
Der ville ikke opstå problemer med drivers?
Jeg kommer til at bruge samme grafikkort. :)
Avatar billede 220661 Ekspert
05. april 2019 - 19:43 #5
# 3 Ja det er også den vej jeg ville gå når så meget hardware bliver udskiftet :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
05. april 2019 - 19:45 #6
# 4 Som før skrevet er Win 10 utrolig god til at tilpasse sig andre hardware opsætninger, men som jeg skrev før så vil en clean install med så meget skift på hardwaren altid være bedre.
Avatar billede Qwerty123 Novice
05. april 2019 - 19:47 #7
Så for lige at opsummere.

Jeg køber en windows licens

Jeg henter dette tool: https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10

Jeg installere det på et USB med min. 8 GB, og derefter bruger jeg det USB til at boot op på når jeg har fået samlet min nye computer.

Jeg bruger win-10 nøglen når jeg skal aktivere det.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. april 2019 - 19:51 #8
#7 Har du en Windows 7 eller 8 licens kunne du prøve at aktivere med denne.
Men ellers ja så er det fremgangsmåden vil jeg mene :-)
Avatar billede milter Ekspert
05. april 2019 - 19:51 #9
Det korte svar er, nej det kan du ikke. Hvis du har tænkt dig at genbruge den gamle harddisk uændret med alt det, der findes på den af programmer og drivere, så er svaret nej. Hvis du gerne vil anvende den gamle version af Windows 10, så er det måske muligt, men kun med en ny installation fra bunden af, og det afhænger så igen af, hvilken Win10 version, du har. Jeg er ikke helt 100% sikker på, hvilke versioner af Win10, du kan genbruge eller hvordan. Måske andre her har mere erfaring med det?

Så generelt, når man skifter hardware i det omfang, du beskriver, så kræver det en helt ny installation at alt på harddisken, hvis man vil genbruge den til styresystemet. Afhængig af alderen på harddisken kan det også være en rigtig dårlig ide at genbruge den, for harddiske har det med at fejle, jo ældre de bliver. Mit bedste råd er at købe en ny HDD/SSD, installere styresystem og drivere på den fra bunden af og derefter koble den gamle HDD til systemet for på den måde at få adgang til gamle dokumenter som film, billeder, tekstfiler, osv.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. april 2019 - 19:56 #10
#9 Jeg er enig når man nu skifte så meget af hardwaren ud :-)
Så ville en ssd klæde dette nye system.
Kunne måske "nøjes" med en 256 gb af slagsen og bruge den gamle disk som supplement til systemet. evt til programmer der kan installeres igen hvis den fejler.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. april 2019 - 20:00 #11
Avatar billede Qwerty123 Novice
05. april 2019 - 20:00 #12
Vi er enige om at dette tool https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10 er selve windows 10, der mangler blot en nøgle til at aktivere det. :)

Derudover har jeg smidt en Crucial BX500 240GB SSD med, så burde det fungere?
Avatar billede 220661 Ekspert
05. april 2019 - 20:04 #13
#12 Tjek :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
05. april 2019 - 20:04 #14
👍
Avatar billede claes57 Ekspert
05. april 2019 - 20:19 #15
jeg ville først køre på harddisk - hvis den ikke vil, så reparere mht drivere via usb (som du har klargjort gratis) - derefter tjekker du i den nu kørende windows, om du er logget på og om win er aktiveret automatisk - hvis det er, så bare fortsæt. Hvis win ikke vil aktiveres, så skal du derefter købe en licens (du har 30 dage til det)
Avatar billede claes57 Ekspert
05. april 2019 - 20:20 #16
btw: drivere er mere end grafikkort - der er drivere til bundkort, og de er vigtige for at kunne styre diske og netværk.
Avatar billede milter Ekspert
05. april 2019 - 20:33 #17
Måske kan Windows 10 selv finde drivere til alt det nye hardware til den Windows 10, du vil installere på den nye Crucial SSD, men der er ikke nogen garanti for, du får den bedste driver. Hvis du gør det på den måde, så kobl din gamle HDD fra systemet, indtil alle drivere, programmer, osv. er installeret, og alt har virket fint i et par dage. Derefter kan du koble den gamle HDD til igen.
Avatar billede Slettet bruger
06. april 2019 - 02:13 #18
CPU, RAM & Bundkort. Måske var det en bedre ide, at købe en ny PC med
SSD og Windows, og garanti på al hardware?