Avatar billede ETplans Praktikant
11. april 2019 - 13:57 Der er 13 kommentarer

God computer til Photoshop med høj ydeevne

Hej Venner,

Jeg leder efter en ny computer, da min nuværende mac air virkelig er langsom. Den hakker, skal bruge uendelig mængder tid på bare at indlæse mails.. op af bakke.

Jeg leder derfor efter en god bærbar computer jeg kan bruge til arbejde og photoshop. Kodeordet er hastighed og yde evne.

Håber i kan komme med nogle gode bud :)
Avatar billede Slater Ekspert
11. april 2019 - 14:02 #1
Budget? Skal det være Mac? Hvilken skærmstørrelse?
Avatar billede claes57 Ekspert
11. april 2019 - 14:13 #2
Tag en standard bærbar, og køb så en god ips skærm på minimum 20" - ikke buet - samt tastatur og mus. Så har du en virkelig god hjemmeplads, og mulighed for at nøjes med den bærbare ud af huset.
Avatar billede ETplans Praktikant
11. april 2019 - 14:16 #3
Mit budget er maks 10.000kr. men havde håbet jeg ikke behøvede at komme helt der op. Nej, ville faktisk gerne væk fra mac da det er min opfattelse, at du betaler en del for mærket. Min skærm er 13,5 nu, så der omkring er fint.
Avatar billede ETplans Praktikant
11. april 2019 - 14:17 #4
Har du et forslag til en god ips skærm?
Avatar billede claes57 Ekspert
11. april 2019 - 14:49 #5
skærm - jeg har modellen før denne https://www.philips.dk/c-p/243S7EJMB_01/lcd-skaerm-med-softblue-teknologi/oversigt den kan vise højformat (hvis du har billeder, der vender den vej), har lidt lyd (så kan bærbar være klappet sammen).
så logitech kombisæt https://www.logitech.com/da-dk/product/mk540-advanced-wireless-keyboard-mouse-combo?crid=1759 (igen, jeg har modellen før)
og en bærbar til 5-6000kr gå efter nyeste model cpu, ssd-disk og dedikeret grafikkort (ikke Intel UHD Graphics)
Avatar billede claes57 Ekspert
11. april 2019 - 14:52 #6
jeg har i øvrigt valgt alm full-hd 1920*1080 opløsning på skærm, da min bærbare har samme - så er er ikke noget pjat med billeder når jeg skifter fra ekstern til intern skærm (min bærbare er så 15", så klart mindre) - alle programmer og windows er på ens opløsning.
Avatar billede ETplans Praktikant
11. april 2019 - 15:31 #7
Tak for hjælpen :)
Avatar billede INK Ekspert
11. april 2019 - 19:16 #8
Kunne det tænkes, at du har fyldt harddisken op på din Mac Air. Den har formentlig SSD drev og burde ikke gå i knæ for almindeligt arbejde.
Hvilken årgang og hvor fyldt er harddisken?
Avatar billede ETplans Praktikant
11. april 2019 - 19:31 #9
Hej Ink,

Den er helt klart fyldt godt op, ingen tvivl. Men den siger jeg har +60 gb tilbage? Computeren er fra 2014. Er der noget jeg kan gøre for at optimere den?
Avatar billede INK Ekspert
11. april 2019 - 20:38 #10
Formoder den har 128 GB SSD disk?
Formoder den har 4 GB RAM
Hvilken version af MacOS kører du? High Sierra eller Mojave?

Ved at trykke på æblet i øverste venstre hjørne og vælge "Om denne Mac" får du en oversigt. Her står version (eksempelvis 10.13.6). Årgang (early 2014?)
Størrelse af RAM og processor.

Jeg ville fjerne alle overflødige programmer, sikkerhedskopiere alle filer (Timemachine) og derefter fjerne gamle filer, som du evt. ikke bruger længere.
Derefter opdatere til seneste MacOS (Mojave) (hvis det ikke allerede er gjort?).

Der kan køres et renseprogram som "Clean my Mac X". Kan testes gratis, men er et købeprogram. Alle optimeringer kan også foretages manuelt, men kræver lidt indsigt.

Lad mig høre nærmere.
Avatar billede INK Ekspert
11. april 2019 - 20:40 #11
Der er en forklaring her til en evt. opgradering af MacOS.
https://support.apple.com/da-dk/macos/mojave
Avatar billede ETplans Praktikant
11. april 2019 - 22:07 #12
Dine formodninger er fuldstændig korrekte. Den er blevet renset en gang før, men den er stadig ualmindelig langsom. Selv de mindste ting som at lukke mailen kan den snildt være flere minutter om. Prøver at få den renset, men sidst hjalp det ikke rigtig noget.
Avatar billede INK Ekspert
11. april 2019 - 22:24 #13
Har du overvejet at starte med en hel frisk installation af styresystemet?
Du har ikke givet mange af de forespurgte oplysninger 😀😀